آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا کانون بحران تغذیه‌ای زنان

با توجه به اینکه نیمی از رشد کوتاه قدی در کودکان زیر ۲ سال در دوران بارداری و قبل از شش ماهگی ایجاد می‌شود، گزارش جدید یونیسف نیاز به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تغذیه ضروری برای دختران و زنان جوان را پیشنهاد می‌دهد. بحران جهانی تغذیه با تشدید جنگ و عدم ثبات در مناطق مختلف جهان وضعیت را نسبت به گذشته بدتر کرده است. مناطق آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا کانون بحران تغذیه در میان دختران و زنان جوان هستند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ بر اساس گزارش جدیدی که از طرف سازمان یونیسف منتشر شده است، تعداد زنان باردار و شیرده که از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند از سال ۲۰۲۰ به میزان ۶.۹ میلیون نفر یا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

۱۲ کشور از جمله افغانستان، بورکینافاسو، چاد، اتیوپی، کنیا، مالی، نیجر، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سودان و یمن کانون بحران جهانی تغذیه هستند، این بحران جهانی با جنگ در اوکراین، خشکسالی، درگیری و بی‌ثباتی در برخی کشورها تشدید شده است.

گزارش «بحران جهانی تغذیه در دختران و زنان جوان» که در آستانه روز جهانی زن منتشر شده است، هشدار می‌دهد که بحران‌های مداوم، که با نابرابری جنسیتی تشدید می‌شود، بحران تغذیه در میان دختران و زنان که قبلاً و در دو دهه‌ی گذشته بهبود کمی را نشان داده بود، عمیق‌تر شده است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف در اینباره گفت: «بحران جهانی گرسنگی میلیون‌ها مادر و فرزندانشان را به گرسنگی و سوءتغذیه شدید سوق می‌دهد. بدون اقدام فوری جامعه بین‌المللی، عواقب این مسئله می‌تواند برای نسل‌های آینده ادامه داشته باشد».

بر اساس این گزارش که یک نگاه بی‌سابقه و جامع به وضعیت تغذیه دختران و زنان جوان در سطح جهانی است، بیش از یک میلیارد دختر و زن جوان از سوءتغذیه (شامل کم‌وزنی و کوتاهی قد)، کمبود ریزمغذی‌های ضروری و کم‌خونی رنج می‌برند. مسئله‌ای که عواقب مخربی بر زندگی و رفاه آنها دارد.

تغذیه ناکافی در طول زندگی دختران و زنان می‌تواند منجر به تضعیف ایمنی، رشد شناختی ضعیف و افزایش خطر عوارض تهدیدکننده زندگی، از جمله در دوران بارداری و زایمان شود. مشکلاتی که پیامدهای خطرناک و غیرقابل برگشتی برای بقا، رشد، یادگیری، ظرفیت کسب درآمد و آینده فرزندان این زنان خواهد داشت.

در سراسر جهان، ۵۱ میلیون کودک زیر ۲ سال از کوتاه قدی رنج می‌برند. کوتاه قدی به این معنی است که این کودکان به دلیل سوء تغذیه نسبت به سن خود بسیار کوتاه هستند. بر اساس یک تحلیل جدید در این گزارش، حدود نیمی از آن‌ها در طول بارداری و شش ماه اول زندگی، یعنی دوره ۵۰۰ روزه‌ای که کودک کاملاً به تغذیه مادر وابسته است، کوتاه می‌شوند. راسل معتقد است «برای جلوگیری از سوءتغذیه در کودکان، باید به سوء‌تغذیه در دختران و زنان جوان رسیدگی کنیم».

آسیای جنوبی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا کانون بحران تغذیه در میان دختران و زنان جوان هستند. از هر ۳ دختر و زن جوانی که از کمبود وزن رنج می‌برند ۲ نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و از هر ۵ دختر و زن مبتلا به کم خونی ۳ نفر در این منطقه ساکن هستند. در همین حال، میزان سوء‌تغذیه در میان دختران و زنان جوان که در فقیرترین خانوارها زندگی می‌کنند دو برابر بیشتر از افراد ثروتمند است.

بحران‌های جهانی همچنان به‌طور نامتناسبی دسترسی زنان به مواد غذایی مغذی را مختل می‌کند. در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۱۲۶ میلیون زن ناامنی غذایی بیشتری نسبت به مردان داشتند. میزانی که در مقایسه با ۴۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹، بیش از دو برابر شده است.

از سال گذشته، یونیسف تلاش‌های خود را در کشورهایی که بیشترین آسیب را از بحران جهانی تغذیه دیده‌اند افزایش داده است. از جمله در افغانستان، بورکینافاسو، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، کنیا، ماداگاسکار، مالی، نیجر، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سودان و یمن که با طرح تسریع پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات تغذیه‌ای در زنان و کودکان اهداف خود را پیگیری می‌کند.

این گزارش از دولت‌ها، شرکای توسعه و گروه‌های بشردوستانه، سازمان‌های جامعه مدنی و بازیگران توسعه می‌خواهد تا سیستم‌های غذایی، بهداشتی و حمایت اجتماعی برای دختران و زنان جوان را تغییر دهند. راسل مدیر اجرایی یونیسف معتقد است: «وقتی یک دختر یا یک زن تغذیه کافی نداشته باشد، پتانسیل یادگیری و کسب درآمد کاهش می‌یابد و از طرف دیگر خطر عوارض تهدیدکننده زندگی، از جمله در دوران بارداری و زایمان و احتمال تولد نوزادان دارای سوء تغذیه افزایش می‌یابد. ما می‌دانیم که برای دریافت خدمات و حمایت تغذیه نجاتبخش به زنان و کودکانی که بیشتر به آن نیاز دارند، چه چیزی لازم است و بیش از این زمانی برای هدر دادن وجود ندارد».

کد خبر: 58366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =