بخش کارگران ساختمانی با استهلاک نیروی انسانی مواجه است

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه در حوزه کارگران ساختمانی چالش‌های جدی وجود دارد و این شغل دارای سختی‌های زیادی است، گفت: به همین دلیل این بخش با استهلاک نیروی انسانی مواجه است.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر اینکه بیمه‌شدگان از ضریب بیماری، ازکارافتادگی و صدمات مختلفی ناشی از محیط کار بیشتر از سایر گروه‌ها برخودار هستند و شاید به این پارامتر هم کمتر توجه شده است، بیان کرد: هنوز برای شاغلان حوزه ساختمان در مشاغل سخت و زیان‌آور تعریفی ایجاد نشده است.

او افزود: باید در تأمین اجتماعی و هر نظام بیمه‌ای بین سنوات پرداخت حق بیمه، دستمزد تابع پرداخت حق بیمه، میزان مستمری و تعهداتی که بیمه شده پرداخت می‌کند بین این چهار پارامتر باید رابطه ایجاد شود.

منابع تأمین اجتماعی تحت تاثیر پرداخت حق بیمه

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: میزان ماندگاری بیمه‌شدگان بخش بیمه کارگران ساختمانی در تأمین اجتماعی کمتر است و در واقع توجه و هدایت آنها به سمت ازکارافتادگی و بازنشستگی و تعهدات زودرس نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است.

او اضافه کرد: از طرفی دستمزد مشمول پرداخت حق بیمه در اغلب گروههای کارگرری در حداقل دستمزد و یا خیلی پایین و در حد یک دهم یا هشتم بیشتر از بحث حداقل دستمزد آنها است.

جهانی گفت: پرداخت حق بیمه با حداقل دستمزد منابع سازمان تأمین اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از طرفی پرداخت مسمتری به این جامعه گسترده را با چالش مواجه می‌کند.

به گفته وی، میزان مستمری با میزان ماندگاری و سنوات پرداخت حق بیمه و دستمزد بیمه‌شده با هم در ارتباط است و اگر امروز کارگران ساختمانی حداقل‌ها را پرداخت کند، در آینده نیز حداقل‌ها را دریافت خواهد کرد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی در ادامه بیان کرد: از این جهت برای دستمزد کارگران ساختمانی بازنگری باید صورت گیرد اکنون در شرایط موجود حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و این آمارها واقعی‌سازی شود.

جهانی معتقد است: افرادی که در صنعت ساختمان مهارت دیده و فعالیت دارد و متوسط حداقل در ماه ۱۵ روز فعالیت دارند، این پوشش بیمه‌ای باید برای آنها فراهم شود.

سامانه جامع در حوزه کارگران ساختمانی نداریم

او افزود: اکنون ناخالصی و گروه‌ها وافراد متخلف خارج از جامعه آماری در حوزه پوشش بیمه کارگران ساختمانی قابل توجه است و باید آمارها در این زمینه بازنگری و راستی‌آزمایی صورت گیرد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: ما هنوز سامانه جامع، فضای الکترونیک و یک شبکه سازمان یافته دقیقی برای تشکیل بانک‌های اطلاعاتی درست از کارگران ساختمانی، در حوزه راستی آزمایی، کنترل، هدایت، آموزش و بهره‌مندی آنها از تعهدات و خدمات مختلف حمایتی و بیمه‌ای نداریم.

جهانی افزود: ما تشکل‌های مختلف کارگری در این حوزه داریم که اصولا نتوانسته‌اند به نیاز واقعی بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی پاسخ دهند و در برخی مواقع این تعارض و تضاد منافع در این حوزه برجسته بوده است. اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف فعال در حوزه کارگر ساختمانی بجای داشتن نگاه بیمه‌ای و چندبُعدی به این موضوع نگاه حمایتی و امدادی به این موضوع دارند.

او با بیان اینکه برخی از گروه‌ها و افراد به این حوزه وارد شده‌ که کارگر ساختمانی نیستند، افزود: قانون باید سازوکاری پیش‌بینی کند که ما واسطه‌ها و حتی دلالان غیردولتی فعال در این حوزه شکل گرفته حذف شوند وفرایند پذیرش و پوشش مانند گذشته‌ها صرفاً در حوزه تأمین اجتماعی انجام شود.

اتحادیه‌های کارگری در حوزه آموزش و رفاه به کارگران کمک کنند

وی ادامه داد: اگر قرار است نظام بیمه‌ای تأمین اجتماعی جامعه کارگران ساختمانی را پوشش دهد تمام مباحث مربوط به این خدمات‌دهی باید از طریق این سازمان باشد و اتحادیه‌ها و انجمن‌های کارگری می‌توانند در حوزه آموزش، رفاه، مسکن و دیگر حوزه‌ها به کارگران کمک کنند.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی افزود: بجای اینکه در حوزه کارگران ساختمانی دنبال ایجاد منابع و درآمدی برای خود باشند دنبال حمایت همه جانبه از این جامعه کارگری باشند.

او همچنین با تاکید بر اینکه قانون باید شرایط ماندگاری و وضعیت بازنشستگی جامعه کارگران ساختمانی را مشخص و فرایند پوشش آنها صرفاً در اختیار سازمان تأمین اجتماعی باشد، گفت: باید از ورود گروه‌های غیرمرتبط به این حوزه برای جلوگیری از سوءاستفاده در وضعیت کارگران ساختمانی ممانعت شود.

جهانی بیان کرد: جامعه کارگران ساختمانی باید قانونی برای آنها باشد در حوزه حمایتی از طریق سازمان‌های حمایتی و در حوزه امدادی هم گروه‌های مرتبط و در حوزه بیمه‌ای نیز تأمین اجتماعی اینکار را درست و دقیق انجام دهند.

او با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی باید روی این موضوع کنترل لازم را داشته باشد، ادامه داد: اگر قرار است دولت معافیتی به جامعه کارگران ساختمانی ارائه دهد باید این معافیت به حق و مشمول کارگری باشد که در صنعت ساختمان نقش دارد.

قانون کارگران ساختمانی برای حمایت از جامعه کارگری است

جهانی افزود: قانون کارگران ساختمانی برای تحت پوشش و حمایت از جامعه کارگری و کمک به ایجاد مهارت و توانمندی در صنعت ساختمان و از طرفی به استانداردسازی حوزه این صنعت کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای به حوزه صنعت ساختمان توجه ویژه می‌شود، افزود: کارگرهای آموزش دیده و ماهر که صرفا در این صنعت فعالیت دارند و دارای دانش و تجربه هستند به این صنعت برای برخورداری از استحکام لازم کمک می‌کند.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: در این حوزه غافل مانده‌ایم و اگر این رابطه را ایجاد نکنیم که کارگر ساختمانی بتواند از تعهدات بیمه‌ای برخوردار باشد و همه افراد فعال در حوزه مسکن و معیشت نقش دارند باید فعالیت خودشان را انجام دهند و تأمین اجتماعی هم نظام بیمه‌ای این کارگران را تعریف کند.

بیشترین ازکارافتادگان تأمین اجتماعی در جامعه کارگران ساختمانی

وی تعیین شرط سنی، ماندگاری کارگران ساختمانی و حوزه ازکارافتادگی و بازنشستگی این جامعه کارگری را به عنوان ضرورت این حوزه دانست و گفت: اکنون در شرایط موجود در حوزه ازکارافتادگی بیشترین از کارافتادگان کلی سازمان کارگران ساختمانی هستند.

جهانی اضافه کرد: بسیاری از کارگران ساختمانی هم در سن بالاتر از ۶۰ سال وارد سازمان تأمین اجتماعی شده‌اند و در برخی مواقع ماندگاری در حوزه سازمان و سنوات پرداخت حق بیمه کمتر از ۲ یا ۳ سال است که فرد منجر به ازکارافتادگی یا فوت شده است.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: همه ابعاد این موضوع باید دیده شود و ما نباید کارگر را با نگاه ابزاری ببینیم بلکه کارگر ساختمانی مولد، نقش‌ساز و تاثیرگذار در صنعت ساختمان است حتی حیات شکلی و صنعت ساختمانی و وضعیت اقتصادی را به طریقی تأمین می‌کند.

به گفته وی، باید از همه ابعاد جامعه کارگران مورد توجه قرار گیرند و سلامت، رفاه و نظام بیمه‌ای جامعه کارگران تأمین شود تا همه سازوکارها، بن‌بست‌ها و موانعی که امروز باعث شده که چالش جدی در پوشش این جامعه داشته باشیم برداشته شود و یک نظام بیمه‌ای سازمان یافته، حرفه‌ای، جامع و کامل برای کارگران ساختمانی داشته باشیم.

کد خبر: 58726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =