مجلس کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار موافقت کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.

یک فوریت این لایحه در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده بود.

پیش از رای‌گیری فاطمه قاسم‌پور، رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط در حوزه زنان بحث‌ها و تبادل نظرهای زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: باتوجه به خلاءهای موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی پرداختن به حوزه زنان دارای اهمیت ویژه ای است از این رو فرآیند تدوین لایحه مذکور از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز و پس از اخذ نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد؛ بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل‌آفرین نباشد.

قاسم‌پور یادآور شد: بر این اساس نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش یابد لذا سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است؛ همچنین تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در این میان تلاش شده برای دستگاه‌های ذیربط نیز مطابق توان‌شان تکالیف ایجاد شود و از طریق ارتباط میان دستگاه‌ها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیره‌ای جلوگیری شود؛ باید یادآور شد در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی در خصوص زنان وجود دارد اما خلاءهایی نیز حس می‌شود که این لایحه به رفع آن ها کمک شایانی می‌کند.

کد خبر: 58867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =