مهارت آموزی در ۱/۴ میلیون واحد صنفی

از اول فروردین سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن این سال، تعداد مهارت آموزان در قالب آموزش در محیط واقعی کار نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، ۳۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روزنامه ایران، ‌ بنابر جدیدترین داده های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در ۱۱ ماهه اول سال ۱۴۰۱، بیش از ۹۳ هزار مهارت آموز در قالب آموزش در محیط واقعی کار، دوره های مهارت آموزی را فرا گرفته اند.

براساس داده های ارائه شده در همین بازه زمانی، ۳۴ هزار و ۵۵۹ واحد کارگاهی تولیدی، پذیرای مهارت آموزان بوده اند. داده‌ها حکایت از این مساله دارند تعداد کارگاه های تولیدی که از طرح آموزش در محیط واقعی استقبال کرده اند، ۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ بوده است.

در همین مدت زمان، آموزش در محیط واقعی کار با رشد ۲۱ درصدی مواجه بوده است.

یکی از اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از بین بردن شکاف بین مهارت های فردی و نیاز بازار در کشور است؛ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار یکی از آن سیاست هاست.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی و بنا به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیش از ۸۰ درصد مهارت آموزان در طرح آموزش در محیط واقعی کار جذب بازار کار خواهند شد.

حدود ۳۰ درصد کل کارجویان و همچنین ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی در بازار کار ایران فاقد مهارت هستند که اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار می تواند این شکاف را به خوبی پوشش دهد، از این رو است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان مجری آموزش دوره های مهارت آموزی، طرح آموزش در محیط واقعی کار و نخلستان را در سال ۱۴۰۱ عملیاتی کرد.

از آنجایی که مهم ترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان فنی حرفه ای در راستای ارائه آموزش های فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.

بر اساس ویژگی های هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، یادگیری عملی و کاربردی مهارت های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار مهار برای تولیدها و بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بارزترین اهداف مهم این طرح برشمرده شده است.

طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقای مهارت های شغلی جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت به اجرا درآمده و مسئولیت اصلی اجرای طرح در سال های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای بوده است.

یادگیری عملی و کاربردی مهارت های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه ها از مهمترین اهدافی است که با اجرای این طرح دنبال می شود.

به اعتقاد کارشناسان، مهارت آموزی در محیط واقعی کار علاوه بر افزایش بهره وری، موجب آشنایی افراد با فضای کسب و کار می شود، به نحوی که مهارت آموزان پس از کسب دانش کافی به بنگاه اقتصادی معرفی شده و با گذراندن دوره های مهارتی جذب بازار کار می شوند.

محمدرضا شاه پسند - معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اخیرا جزئیات بیشتری از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه کرده و گفته است: این طرح با رویکرد فراهم کردن بسترهای لازم به منظور ایجاد اشتغال مولد و پایدار و استمرار و تثبیت فرصت های شغلی مورد نیاز جامعه تدوین شده است.

به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای درصدد است تا علاوه بر پیش بینی مهارت های تکمیلی برای مهارت آموزان، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در سطح کشور اجرا کند که افراد علاوه بر قابلیت های حرفه ای بتوانند بازار کار را هم بشناسند.

مشارکت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی

مشارکت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در طرح آموزشی در محیط کار واقعی یکی از اصلی ترین سیاست های اشتغالزایی دولت سیزدهم است؛ چرا که بخش خصوصی به تنهایی می تواند اشتغال کشور را راهبری کند. نشان به آن نشان که غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نقش اصناف را در آموزش مستقیم محیط واقعی کار حائزاهمیت دانسته و گفته است: در سال ۱۴۰۱، به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را با همکاری اصناف در کشور آغاز کردیم که می تواند زمینه مهارت آموزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جوانان جویای کار را در کارگاه های صنفی، تولیدی و خدماتی فراهم کند. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از طرح «نخلستان» به عنوان یکی دیگر از برنامه های موثر سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای توسعه مهارت آموزی نام برده و گفته است: با اجرای این طرح، زمینه مهارت آموزی برای بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی با اولویت فراگیری مهارت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ فراهم شد.

کد خبر: 59137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =