نیازمند جذب دندانپزشکان بیشتری هستیم

خدمات دندانپزشکی از مباحث مهم حوزه سلامت به شمار رفته و دسترسی به این خدمات نقش مهمی در حفظ بهداشت عمومی دارد. امروزه با وجود پیشرفت در علم دندانپزشکی و فراهم شدن روش‌های مناسب درمان، همچنان بسیاری از مردم درگیر مشکلات دهان و دندان هستند که ریشه در مسائل گوناگون دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فارغ از ابعاد فرهنگی، مسأله مهم فراهم شدن تسهیلات مناسب برای بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی است، در حالی که این خدمت نه‌تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا در مقایسه با میزان درآمد اقشار کارگر جوامع گران محسوب می‌شود و در نتیجه نیازمند حمایت‌های دولتی و پوشش‌های بیمه‌ای است. بیمه پایه خدمات دندانپزشکی بر محور خدمات اولیه و پیشگیرانه قرار دارد و سازمان تأمین‌اجتماعی با انعقاد قرارداد با هزار و ۷۴۹ دندانپزشک پوشش بیمه‌ای این خدمات را برعهده دارد. این نهاد در بخش درمان مستقیم نیز در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ میلیون و ۳۸۹ هزار نفر خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه کرده؛ هرچند اواخر سال گذشته بیش از ۲۲ خدمت دندانپزشکی دایره پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی را گسترده کرد، اما وسیع‌تر شدن این پوشش با توجه به گرانی خدمات در بخش‌های خصوصی، همواره به عنوان یک خواسته مهم مطرح می‌شود.

برای بررسی بهتر خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی با دکتر محمدجواد رحیم‌آبادی، رییس درمانگاه شماره ۲۱ و ۲۲ تأمین‌اجتماعی (اداره‌ کل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران) به گفت‌وگو نشستیم. افزایش میزان استقبال بیمه‌شدگان از خدمات دندانپزشکی، وضعیت تجهیزات و امکانات و کیفیت وسایل مصرفی از جمله مباحث این گفت‌وگو بود که پیش رو دارید.

واحد دندانپزشکی درمانگاه شماره ۲۱ و ۲۲ تأمین‌اجتماعی از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردار است و چه خدماتی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد؟

این واحد دارای چهار یونیت دندانپزشکی همراه با چهار دندانپزشک فعال است که در شیفت صبح از ساعت ۷.۳۰ صبح تا۱۴.۳۰ بعدازظهر بیماران را پذیرش می‌کند. خدمات این واحد شامل درمان‌های دندانپزشکی تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی مانند جرم‌گیری، ترمیم‌های سطحی دندان با کمپوزیت و آمالگام، کشیدن دندان‌ و جراحی‌های نسج نرم است. همچنین درمان‌های پیشگیرانه دندانپزشکی مانند فلورایدتراپی و فیشور سیلانت (شیارپوش) نیز زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد که به مراجعه‌کننده‌ها ارائه می‌شود.

آمار مراجعه به واحد دندانپزشکی چگونه است. روزانه یا ماهیانه چه تعداد بیمار از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند می‌شوند و ارائه نوبت چگونه انجام می‌شود؟

هر دندانپزشک روزانه حدود ۳۵ بیمار را پذیرش کرده و خدمت‌رسانی می‌کند. به طور میانگین می‌توان گفت حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ بیمار در روز پذیرش می‌شوند که این میزان ماهیانه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار نفر را تشکیل می‌دهد. تعداد مراجعه‌کنندگان در برخی از شرایط با کاهش یا افزایش مواجه است. برای مثال در ماه‌های رمضان یا دوران اوج کرونا مراجعه کاهش می‌یابد. نوبت‌دهی به بیماران از طریق تلفنی و اینترنتی انجام می‌شود و معدود بیماران اورژانسی به صورت حضوری پذیرش می‌شوند.

به نظر می‌رسد مراجعه ماهیانه ۳ هزار نفر نیازمند برخورداری از تعداد مناسب دندانپزشکان است. آیا درحال حاضر تعداد دندانپزشکان مرکز تکافوی رسیدگی به بیماران را دارد؟

می‌توانم بگویم بله. درحال حاضر تعداد دندانپزشکان برای پذیرش بیماران کافی است؛ به‌ویژه اینکه خود من نیز به عنوان دندانپزشک مشغول به فعالیت هستم و در نتیجه جمع دندانپزشکان به پنج نفر می‌رسد؛ اما با توجه به برنامه توسعه خدمات دندانپزشکی در آینده، به طور حتم نیازمند جذب دندانپزشکان بیشتری هستیم.

اشاره خوبی به توسعه خدمات دندانپزشکی کردید. در این زمینه چه برنامه‌هایی را در پیش دارید؟

هدف ما این است که بتوانیم واحد دندانپزشکی را در شیفت بعدازظهر راه‌اندازی کنیم؛ به‌ویژه درمان‌های پیشگیرانه مانند فیشور سیلنت یا ترمیم دندان‌های دائمی را ارائه دهیم تا سطح بهداشت دهان و دندان بیمه‌شدگان افزایش یابد. اما مسائلی در این حوزه وجود دارد که آن اختلاف قیمت دستمزد دندانپزشکان بخش‌های خصوصی با تعرفه‌های دولتی است که سبب عدم تمایل همکاری دندانپزشکان با نهادهای دولتی و تأمین‌اجتماعی می‌شود، در نتیجه جذب نیروی دندانپزشکی را با چالش مواجه می‌کند.

واحد دندانپزشکی از چه تجهیزات و امکاناتی برخوردار است؛ به‌ویژه با توجه گرانی دلار و نرخ ارز، فراهم کردن تجهیزات دندانپزشکی با چه مسائلی مواجه است؟

مشکلات مربوط به گرانی نرخ ارز یک مسأله کشوری است که به تبع آن واحد دندانپزشکی ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما در مجموع می‌توانم بگویم با توجه به خدمات تحت پوشش بیمه و تعداد مراجعه‌کننده، تجهیزات و امکانات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی در حد قابل قبول است و تعداد یونیت‌های دندانپزشکی این مرکز و دستگاه‌های لازم مانند جرم‌گیری، ترمیم و کشیدن دندان در وضعیت مناسبی قرار دارد. به عنوان فردی که تجربه فعالیت در سایر مناطق تهران مانند پاکدشت و چهاردانگه را دارم می‌توانم بگویم تأمین‌اجتماعی از نظر امکانات دندانپزشکی نمره خوبی می‌گیرد.

از نظر وسایل مصرفی چطور؟ آیا این وسایل نیز به میزان کافی در دسترس قرار دارد و چگونه فراهم می‌شود؟

با توجه به محدودیت خدمات بیمه‌ای دندانپزشکی، امکان تهیه وسایل مورد نیاز فراهم است. باید توجه داشت خدماتی مانند درمان ریشه در تأمین‌اجتماعی انجام نمی‌شود، در نتیجه نیازی به تأمین وسایل مورد نیاز در این بخش که عمده نیازهای دندانپزشکی را شامل می‌شود، وجود ندارد. در حال حاضر مواد مصرفی ما از نوع مناسب تهیه می‌شود و با مشکل عمده‌ای برای تهیه این وسایل مواجه نیستیم؛ مگر اینکه با کمبود کشوری مواجه شویم که بخش‌های خصوصی و دولتی را نیز دربر می‌گیرد. در حال حاضر مواد مصرفی مانند چوب آبسلانگ (شبیه چوب بستنی)، رول پنبه، گاز استریل، سرساکشن، آمالگام، کامپوزیت و آینه در دسترس قرار دارد.

خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی تا چه حد با استقبال مردم مواجه شده و با توجه به گرانی خدمات دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی، بیمه‌شدگان چه انتظاری از تأمین‌اجتماعی برای پاسخگویی مناسب به نیازهای دندانپزشکی دارند؟

باید اشاره کنم در سال‌های اخیر به دلیل گرانی خدمات دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی میزان استقبال از خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی با افزایش چشمگیری مواجه شده است. در تأمین‌اجتماعی معمولاً درمان‌های اولیه دندانپزشکی و اقدامات پیشگیرانه ارائه می‌شود و نیازهای اساسی مانند درمان‌های ریشه و پروتز (روکش) زیر پوشش بیمه قرار ندارد. حتی خدمات دست‌دندان نیز تنها در یک مرکز تأمین‌اجتماعی عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت دست‌دندان در بخش‌های خصوصی بیش از ۷ میلیون تومان بوده و پوشش بیمه‌ای این محصول در مقایسه با قیمت بازار رقم ناچیزی را دربر می‌گیرد، در نتیجه بسیاری از بیمه‌شدگان انتظار گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را دارند.

مهمترین چالش حوزه دندانپزشکی را چه می‌دانید؟

معتقدم پس از گرانی هزینه‌های دندانپزشکی با دو مسأله مواجه شدیم؛ یکی اینکه بسیاری از بیمارانی که به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌کردند، سرریز تأمین‌اجتماعی شدند. در حال حاضر حتی اقشار متوسط رو به بالا نیز که پیش از این به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌کردند، اکنون خدمات خود را از مراکز دولتی و تأمین‌اجتماعی دریافت می‌کنند. در یک مثال ساده می‌توانم بگویم قبلاً کشیدن دندان که در بخش‌های خصوصی حدود ۲۰ هزار تومان بود، به بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته و بیمه‌شدگان ترجیح می‌دهند اقدامات اولیه دندانپزشکی را مانند کشیدن دندان یا جرم‌گیری که معمولاً در بخش‌های خصوصی انجام می‌شد، در تأمین‌اجتماعی دنبال کنند. مسأله دیگر این است که دندانپزشکانی که در بخش‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند، با توجه به درآمد مناسب تمایلی به همکاری با مراکز دندانپزشکی دولتی و سازمان‌های بیمه‌ای ندارند و تنها افرادی که سابقه فعالیت طولانی در تأمین‌اجتماعی دارند ادامه همکاری می‌دهند. نکته مهم این است که هرچقدر دستمزد دندانپزشکان را افزایش دهیم بازهم در مقایسه با درآمدهای بخش خصوصی برای آنان مقرون‌به‌صرفه نیست. این مسائلی است که نیازمند تدبیر ویژه است تا امکان جذب دندانپزشکان در مراکز دولتی و تأمین‌اجتماعی فراهم شود.

اهمیت پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور حتم، پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان نقش مهمی در حفظ سلامت افراد جامعه دارد و تأمین‌اجتماعی به عنوان نهادی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه دارد، در بخش درمان مستقیم از طریق ارائه رایگان خدمات دندانپزشکی و در بخش درمان غیرمستقیم با پوشش هزینه‌های دندانپزشکی در این مسیر گام مؤثری را برداشته است. امید است خدمات دندانپزشکی بیش‌ازپیش مورد توجه مسئولان نظام سلامت قرار گیرد و برای افزایش رضایت مخاطبان تأمین‌اجتماعی امکان گسترش پوشش بیمه‌ای فراهم شود.

کد خبر: 59691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =