سامانه گمشدگان افراد طیف اوتیسم راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ضمن تشریح جزئیات اجرای دو برنامه ملی مرتبط با افراد طیف اوتیسم بر لزوم ارائه خدمات اورژانسی به افراد طیف اوتیسم با پیش‌شماره اختصاصی تاکید کرد.

سعیده صالح‌ غفاری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین،‌ گفت: حدود دو سال است که به شدت پیگیر به سرانجام رسیدن دو برنامه ملی هستیم که موضوع سامانه گمشدگان افراد طیف اوتیسم یکی از آنها است.

وی با بیان اینکه گم‌شدن افراد طیف اوتیسم امری شایع است که هر از چندگاهی رخ می‌دهد، اضافه کرد: متاسفانه موضوع گم شدن چه در کودکان و چه در بزرگسالان طیف اوتیسم به هر دلیلی از جمله غفلت خانواده و یا به دلیل عدم درک خطر توسط خود فرد اوتیسم در فروشگاه،‌ مترو،‌ خیابان و... رخ می‌دهد. گاهی اوقات نیز ممکن است یک فرد دارای اوتیسم ربوده شود که این امر نیز چالش‌ساز است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: زمانی که مردم در سطح جامعه یک فرد اوتیسم را پیدا می‌کنند به احتمال زیاد اولین بخش‌هایی که با آن تماس می‌گیرند یا مراجعه می‌کنند، اورژانس و یا پلیس است. از این رو پیگیر بودیم تا سامانه‌ای طراحی شود که مشخصات همه افراد دارای اوتیسم در آن ثبت شود تا کلانتری‌ها امکان شناسایی افراد گمشده طیف اوتیسم را در صورت مراجعه به پلیس داشته باشند.

وی افزود: فاز اول سامانه گمشدگان اوتیسم شامل بخش‌های زیرساختی و فناوری‌های ناجا تا حد زیادی کامل شده اما هنوز تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد البته؛ امیدواریم طی نشست "۳+۲۰" روز شنبه انجمن اوتیسم بتوانیم رسما شاهد افتتاح این سامانه باشیم و به خانواده‌های افراد طیف اوتیسم این خبر خوب را بدهیم که در طول ۷ ماه گذشته انتقال داده‌ها و اطلاعات از طریق همکاری‌های بین انجمن اوتیسم، معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات ناجا صورت گرفته است و تقریبا تمام افراد عضو انجمن که دارای کارت هوشمند رجیستری هستند در این سامانه ثبت اطلاعات شدند و این راه را برای شناسایی افراد در کلانتری آسان می‌کند.

صالح غفاری بیان کرد: اقدام دیگری که انجمن اوتیسم ایران به جد پیگیر آن بود در بخش اورژانس بود. زمانی که فرد دارای اوتیسم مشکلات درمانی اورژانسی پیدا می‌کنند متاسفانه این افراد در تماس با اورژانس در اولویت رسیدگی قرار نمی‌گیرند البته؛ اورژانس خود نوعی فوریت پزشکی است اما باید بدانیم گاهی رسیدگی به یک فرد طیف اوتیسم که از قضا نیازمند خدمات اورژانسی است باید از یک توجه ویژه‌تر و خاص‌تری برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: کادر اورژانسی که برای رساندن فرد طیف اوتیسمِ نیازمند خدمات اورژانسی به منزل او مراجعه می‌کنند باید آموزش‌ لازم در برخورد با این افراد را دیده باشند. این آموزش‌ها در طول یک سال گذشته در تمامی لایه‌ها برای افراد دیسپچ و کسانی که پاسخگوی تماس‌های مردم در اورژانس هستند صورت گرفته است و اورژانس شماره تلفنی اختصاصی برای افراد طیف اوتیسم نیازمند این نوع از خدمات اختصاص داده است که با پیش شماره ۴۸۰ درنظر گرفته است و قرار است در همایش روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ از این سامانه نیز رونمایی شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در خاتمه،‌ اضافه کرد: روز شنبه ۱۶ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۲ نشستی تحت عنوان "۳+۲۰" خواهیم داشت که از مسئولان محترم در قوای مقننه،‌ مجریه و قضاییه دعوت کرده‌ایم و گزارشی را که تاکنون برای رسیدگی به افراد طیف اوتیسم ارائه شده است اعلام می‌کنیم و امیدواریم مسئولان محترم هم بتوانند کمک کنند که سرفصل‌های باقی مانده از نیازهای این افراد به‌ویژه موارد در نظر گرفته شده برای سال جاری اجرایی شود.

کد خبر: 59724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =