افزایش ظرفیت خدمات‌رسانی با افتتاح مراکز ملکی در لرستان

بر اساس آخرین آمارهای اعلامی ‌تا اسفندماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۳۴ هزار بیمه‌شده اصلی و ۸۳ هزار مستمری‌بگیر تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی استان لرستان قرار داشته‌اند. با احتساب افراد تبعی آن‌ها، می‌توان گفت قریب به ۷۶۶هزار نفر از جمعیت این استان زیر چتر حمایتی تأمین‌اجتماعی هستند. جامعه هدف تأمین‌اجتماعی در استان لرستان از ۱۲ مرکز درمانی ملکی و ۷۰۰ مرکز طرف قرارداد، خدمات درمانی دریافت می‌کنند. روند ارائه خدمات درمانی در این استان را در گفت‌وگو با مدیر درمان تأمین‌اجتماعی‌ لرستان بررسی کردیم که جزییات آن را در ادامه می‌خوانید.

رامین منظمی‌مطلق تعداد مراکز درمانی تابعه مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان را معرفی کرد و گفت: «در حال حاضر سه مرکز بیمارستانی (بیمارستان خرم‌آباد، بیمارستان کوثر بروجرد و بیمارستان نرگس دورود)، دو ‌مرکز پلی‌کلینیک شبانه‌روزی (پلی‌کلینیک آیت‌الله کمالوند خرم‌آباد و پلی‌کلینیک آیت‌الله بروجردی)، درمانگاه شبانه‌روزی شهدای هفتم تیر الیگودرز، شش درمانگاه عمومی (شهدای نورآباد، شهدای پلدختر، شهدای کوهدشت، شهدای کارگر دورود، شهدای ازنا و درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد) مشغول ارائه خدمات به بیمه‌شدگان استان هستند.» او با اشاره به خرید خدمات درمانی از سایر مراکز درمانی خصوصی و دولتی گفت: «تأمین‌اجتماعی دومین تولیدکننده و ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی به هموطنان در سطح کشور است. سازمان این خدمات را به دو شیوه درمان مستقیم از طریق مراکز ملکی و درمان غیرمستقیم در قالب خرید خدمت از مراکز بهداشتی درمانی دانشگاهی، مراکز خصوصی، نیروهای مسلح و خیریه و از طریق معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی ارائه می‌دهد. مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان ادامه داد: «معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی یا همان دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان لرستان در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد و تاکنون با خرید خدمت به بیمه‌شدگان استان که در آخرین آمار، تعداد آن‌ها بالغ ‌بر ۷۶۵ هزار نفر بیمه‌شده اصلی، تبعی و مستمری‌بگیر است در دو بخش سرپایی و بستری ارائه خدمت می‌کند.»

۷۰۰ مرکز طرف قرارداد
منظمی‌مطلق مراکز طرف قرارداد این معاونت را حدود ۷۰۰ مرکز عنوان کرد که شامل ۱۲۳ پزشک عمومی ‌دارای مطب خصوصی، ۳۸ دندانپزشک عمومی ‌و متخصص، ۲۰۵ پزشک متخصص و فوق‌تخصص، ۶۵ درمانگاه خصوصی و مراکز بهداشتی درمانی، ۱۹۶مرکز پاراکلینیکی (شامل آزمایشگاه، تصویربرداری، فیزیوتراپی و...)، ۲۴۰ داروخانه و ۲۶ بیمارستان‌ خصوصی و دانشگاهی می‌شود. منظمی‌مطلق در ادامه گفت: «ضمناً این معاونت به‌رغم کمبود منابع مالی با تمامی ‌مراکز متقاضی عقد قرارداد در سطح استان، جهت رفاه حال بیمه‌شدگان قرارداد منعقد کرده و در حال حاضر هیچ مرکز متقاضی فاقد قرارداد در سطح استان وجود ندارد. در سال گذشته این معاونت با ۱۱۹ مرکز قرارداد منعقد کرده است.»

رتبه اول خدمت‌رسانی
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی لرستان در مورد ارزیابی جایگاه مراکز درمانی استان در مقایسه با سایر مراکز درمانی گفت: «مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در سطح استان در مقایسه با مراکز دانشگاهی، خصوصی و نیروهای مسلح از حیث ارزشیابی اعتباربخشی عنوان درجه یک در میان هر سه نوع مرکز بیمارستانی را دارند. از نظر امتیازی نیز بیمارستان تأمین‌اجتماعی خرم‌آباد رتبه اول و بیمارستان کوثر بروجرد رتبه دوم را در بین کل مراکز درمانی استان در سال ۱۴۰۰ کسب کرده‌اند. استقبال از مراکز با وجود تعداد بیمه‌شدگان استان و محرومیت این مناطق و بعضاً عدم بضاعت مالی کافی، خوب است. مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی در استان دارد و نخستین انتخاب بیمه‌شدگان محسوب می‌شود.» او با بیان اینکه با افتتاح پروژه‌های بیمارستان کوثر بروجرد و نرگس دورود و افزایش تعداد تخت بستری در بیمارستان کوثر از ۳۲ به ۹۶ تخت و در بیمارستان نرگس دورود از ۳۴ به ۷۶ تخت و همچنین افزایش تجهیزات در این مراکز شاهد ارتقای کیفیت و کمیت خدمات درمانی در این مراکز خواهیم بود، گفت: «سه پروژه شامل درمانگاه تخصصی بیمارستان خرم‌آباد، بیمارستان کوثر بروجرد و بیمارستان نرگس دورود با اعتبار برآوردی ۸۰۰ میلیارد تومان در دست تکمیل هستند. پروژه ارتقای بیمارستان کوثر بروجرد تا آخر تیرماه سال ۱۴۰۲ انجام و دو پروژه دیگر (درمانگاه خرم‌آباد و نرگس دورود) تا پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهند شد.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان به برخی چالش‌های حوزه درمان استان اشاره کرد و گفت: «کمبود پزشک، عدم کیفیت برخی تجهیزات و ضرورت خریداری و ارتقای تجهیزات، کمبود برخی اقلام دارویی و کمبود نیروی انسانی از جمله مشکلات ما در حوزه درمان هستند. وضعیت دارو و تجهیزات ‌به‌جز برخی موارد که به‌علت کمبود در بازار امکان خرید و دپو وجود ندارد، خوب است. در بقیه موارد حداقل تا شش‌ماه نیاز به دارو و تجهیزات در مراکز موجود است.»

اجرای طرح دارویاری
منظمی‌مطلق درباره روند اجرای طرح دارویاری در استان نیز گفت: «طرح دارویاری از روز ۲۳ تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد. در این طرح قیمت دارو به‌سمت واقعی‌شدن پیش می‌رود، اما این هزینه را سازمان بیمه‌گر پرداخت کرده و پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نمی‌کند. طرح دارویار بر اساس تکلیف مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب رسید و با دستور رئیس‌جمهور به مرحله اجرا درآمد.
بر اساس این طرح یارانه دارو مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان ادامه داد: «از جمله مزیت‌های این طرح می‌توان به مواردی چون توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، عدم‌تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه و برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش‌ از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند
اشاره کرد.»
این مدیر درمان همچنین کاهش کمبودهای دارویی، منطقی‌شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی ‌دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب‌العلاج را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح دانست. او وضعیت پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای طرح را این‌طور تشریح کرد: «نخست اینکه پرداخت از جیب مردم برای داروهایی که در حال حاضر تحت‌پوشش بیمه هستند، بدون تغییر و در برخی اقلام کاهشی بوده است. دوم، برای ۳۶۶ قلم از داروهایی که در حال حاضر تحت‌پوشش بیمه نیستند، پوشش بیمه‌ای به‌گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت بماند. البته به‌طور مرتب اقلام بیشتری به این فهرست اضافه می‌شود. سوم، داروهای (OTC) که نیاز به نسخه پزشک ندارند، افزایش قیمتی هم نخواهند داشت. مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان گفت: «با توجه به اینکه تعداد بسیاری از هموطنان به‌صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیشتری دارند، تحت‌پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهش می‌یابد. از ابتدای شروع طرح دارویاری، سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام آمادگی کامل خود را برای مشارکت در آن اعلام و همچنین مقدمات کار را از حیث تأمین زیرساخت‌ها و بستر فناوری مهیا کرده، به‌نحوی ‌که از همان ابتدا هیچ مشکل حادی در زمینه اجرا وجود نداشت. ضمناً سازمان نسبت به پرداخت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد خود به‌موقع اقدام کرده است.»
او با بیان اینکه در این استان هزینه پرداختی به داروخانه‌های طرف قرارداد نسبت به قبل از اجرای این طرح حدود چهار برابر شده، عنوان کرد: «این معاونت در حال حاضر بابت مطالبات داروخانه‌های سرپایی ماهانه بالغ ‌بر ۲۶میلیارد تومان پرداخت می‌کند. قبل از اجرای طرح این مبلغ بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان بوده است. ضمناً این طرح به‌طور مستمر در جریان بوده و روزبه‌روز بر تعداد داروهای مشمول طرح افزوده می‌شود.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان لرستان پیرامون اقدامات شاخص سازمان در سال ۱۴۰۱ گفت: «تأمین سرم، دارو و تجهیزات موردنیاز مراکز ملکی از ابتدای سال به‌نحو خوبی انجام شد و حتی با وجود کمبودها و افزایش قیمت‌ها، مراکز ملکی نسبت به سایر مراکز درمانی استان با کمترین مشکل مواجه بودند.» منظمی‌مطلق اضافه کرد: «در سال ۱۴۰۲ همچنان پیگیر افزایش و ارتقای کیفیت خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و افزایش رضایتمندی از مراکز درمانی خواهیم بود.»

کد خبر: 59837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =