"صادرات" عاملی مهم برای ارتباط با کشورها است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت "صادرات" در رونق اقتصادی، آن را عاملی برای برقراری ارتباط میان کشورها دانست.

صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه نمایشگاه اکسپو۲۰۲۳ در گفتگو با خبرنگار آتیه آنلاین، گفت: صادرات علاوه بر اینکه به تولید ناخالص ملی کمک می‌کند و اشتغال و بهره‌وری را تضمین می‌کند، عامل مهمی برای برقراری ارتباط با کشورهای جهان نیز هست.

وی از صادرات با تعبیر «دیپلماسی اقتصادی» یاد کرد و افزود : دیپلماسی اقتصادی بسترساز برقراری ارتباط گسترده و موثق با سایر کشورها می‌شود و از سوی دیگر بسترمبادله و صدور تولیدات کشورها را با یکدیگرهموار می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: با انتقال تولیدات و گسترش صادرات می‌توان شاهد رونق تبادلات فرهنگی نیز بود .

وزیر کار بالاترین دستاورد صادرات کشور را ارزآوری خواند و افزود: به لحاظ اینکه صادرات با تراز تجاری کشورها تنظیم می‌شود، در سایه صدور تولیدات شرایطی ایجاد می‌شود که از ارزآوری برآمده از صادرات؛ زمینه و گستره واردات نیز بیشتر شود .

سیاست دولت سیزدهم ارتباط گسترده با دنیا به استثنای چند کشور محدود است

این عضو کابینه گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ارتباط وسیع با کشورهای مختلف و متعدد جهان به استثنای برخی کشورهای محدود است .

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌هایی که این دولت در مقام عمل انجام داد اساسا تنش‌زدایی از سیاست خارجی بود. با تمام کشورها، منهای زورگویان ارتباط برقرار شد و این دولت اثبات کرد که جهان معادل سه کشور نیست و جهان بزرگتر از چند کشور فزون‌طلب است که اساسا خودشان را معادل جهان معرفی می کنند.

مرتضوی ادامه داد: در همین مدت زمانی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد شاهد فعالیت‌های بسیار گسترده شخص رئیس جمهور در عرصه جهانی هستیم و خوشبختانه ارتباطات چشمگیری با کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی و ملل و دولت‌های متعدد برقرار کردیم.

وزیر کار یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم را پیوستن به اجلاس شانگهای خواند و افزود: در حال حاضر باوجود تلاش‌های دشمن در راستای برهم زدن رابطه جمهوری اسلامی ایران با همسایگان عزیزمان، با تدبیر و هدایت‌های رییس جمهور ارتباطات ما با این کشورها روزافزون و در حال گسترش است و شکرخدا پدیده ایران‌هراسی به ارتباط و مودت تبدیل شده است.

کاهش زیان‌دهی شرکت‌های زیان‌ده

مرتضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از جامعه بازنشستگان کشور، از ذینفعان صندوق‌های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هستند، گفت: مجموعه صندوق‌های وابسته به این وزارتخانه باید منابعی برای پوشش نیازهای مجموعه بازنشستگان داشته باشند و یکی از ضروری‌ترین نیازهای اولیه مجموعه، تامین نیازهای مالی است.

وی افزود: برای تامین نیازهای مالی گریزی جز بروزرسانی و فعالسازی مجتمع‌های اقتصادی و شرکت‌های صنعتی، تولیدی و توزیعی نیست‌ و در همین راستا در گام اول همکاران ما در این مجموعه‌ها عبور از رکود را در دستور کار قرار دادند و پس از آن رونق در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری متبوع در سال ۱۴۰۱ از رکود عبور کردند، گفت: سال گذشته از زیان‌دهی اغلب شرکت‌های زیان‌ده کاسته و به رونق نسبی دست یافتند.

مرتضوی با مروری بر گزارش فعالیت شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ گفت: گزارش‌ها رشد صادراتی تا ۳۷ درصد و افزایش بالغ بر ۱۶ درصدی تولید صنایع را در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهند.

وی با تاکید بر تاثیر تولید بر تحقق رونق اقتصادی گفت: وقتی تولید باشد رونق محقق می‌شود و در سایه رونق، بهره‌وری نیز افزایش خواهد داشت.

افزایش بهره‌وری راهی برای جبران کسری بودجه

وزیر کار در ادامه بر تاثیر افزایش بهره‌وری بر کاهش و جبران کسری بودجه اشاره کرد و افزود: امیدواریم با اقدامات، پیگیری‌ها و مساعدت‌های ویژه در حال انجام در دولت و جهاد اقتصادی شرکت‌های سرمایه‌گذار و همچنین خدماتی که صندوق‌ها در حوزه بهره‌وری انجام می‌دهند بتوانیم به ثبات و پایداری در درآمد و هزینه‌های صندوق‌ها دست یابیم .

وی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو را به چند منظور ایجاد کردیم؛ اول اینکه توانمندی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و هلدینگ‌های متعدد را در حوزه‌های مختلف به نمایش بگذاریم و درگام بعد دستاورد آن موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد.

مرتضوی گفت: ما این نوید را می دهیم که به فضل الهی فرمانی که مقام معظم رهبری در رابطه با رشد تولید و مهار تورم صادر کردند، حتما در تمام شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون و رفاه رشد تولید را به همراه خواهد داشت و امیدواریم که ثمره این تلاش‌ها ، ما را نزد ملت و رهبری روسپید سازد .

کد خبر: 59977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =