برای تحقق تولید صادرات محور باید سطح مطالبات از شرکت ها افزایش یابد

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما با دو نوع نمایشگاه متفاوت روبرو هستیم، گفت: نوع اول نمایشگاه ما خود را در آن عرضه می کنیم و در نوع دوم، ما با امکانات یکدیگر آشنا می‌شویم و می‌توانیم از توانمندهای دیگران نیز استفاده کنیم، علاوه براینکه توانمندی‌های خود را نیز در معرض دید قرار می‌دهیم، نمایشگاه اکسپو نیز دارای چنین مزیتی است، با توجه به دستاوردهای این نمایشگاه باید یک برنامه راهبردی منصفانه منطبق با واقعیت‌های موجود ترسیم شود.

به گزارش «آتیه آنلاین»،علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در غرفه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» با اشاره به اینکه زیر مجموعه های اقتصادی این وزرتخانه باید با رسیدن به یک درک مشترک در جهت دستیابی به اهداف تعیین شده حرکت کنند، گفت: این کار نیازمند الزاماتی است که باید به آنها توجه کرد، از سویی با توجه به نامگذاری شعار امسال، باید تمامی فعالیت‌های اقتصادی بر محور صادرات انجام شود، چرا که این کار نتایج بسیار مهمی را در پی خواهد داشت، بنابراین اگر راهبرد کلان مجموعه‌های اقتصادی بر مبنای صادرات شکل بگیرد، به طور قطع شعار سال محقق خواهد شد.


وی افزود: بر این اساس تمام شرکت‌ها و مجموعه ها باید برای خود مقرری تعیین کنند، در جهت رسیدن به یک صادرات مطلوب، باید هویت شرکت ها صادرات محور شود و تمام شرکت ها باید در یک زنجیره واحد قرار بگیرند و همگی بر اساس یک هدف واحد، یعنی افزایش تولید صادرات محور حرکت کنند، هر مجموعه ای در یک نقطه ای در این زنجیره قرار دارد، که در وهله اول باید از توانمندی های خود نهایت استفاده را ببرد و تمامی ظرفیت های بالقوه در تمامی جنبه ها را به بالفعل تبدیل کند، زمانی که این اتفاق افتاد، وقتی همه در یک زنجیره قرار بگیرند، از توانمندها و قابلیت های سایر شرکت ها در این زنجیره آگاه خواهند شد و آن زمان است که یک هم افزایی در کل زنجیره شکل می گیرد، آن زمان است که بلوغ شکل می گیرد و می توانیم از زنجیره خارج شویم، در این نقطه صادرات می تواند به بهترین شکل رخ دهد.

عسگریان با اشاره به اینکه شرکت ها باید سطح مطلبات از خود را بالا ببرند، اضافه کزد: زمانی که سقف مطالبات صادرات در نظر گرفته شود، آن زمان است که بسیاری از اهداف محقق می شود، اما با سازوکارهای فعلی نمی توان به چنین روند دست یافت، بنابراین ما در این جا نیاز داریم با حلقه مفقوده ای که در این باره وجود دارد را پر کنیم، که برای این مسئله باید یک چشم انداز چالشی تعیین کنیم تا سطح مطالبات افزایش پیدا کند، بعد سهم هر بخش مشخص شود، تا در انتهای سالجاری آن اتفاق چالشی که ناشی از این چشم انداز جاه طلبانه بود، محقق شود، به طور مثال در حوزه گردشگری باید چه اتفاق چالشی باید رخ دهد تا دیپلماسی ایجاد شود، این یک چشم انداز جاه طلبانه است که باید به سمت آن حرکت کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به طور مثال در مورد شرکت پگاه چگونه می تواند سطح مطالبات را افزایش دهد، می توان اینگونه پاسخ داد، اگر پگاه با یک قیمت عادلانه هر نوع محصولی را به بازنشستگان و مستمری بگیران ارائه دهد، قدر مسلم این افزایش سطح مطالبات رخ می دهد، این کار باعث می شود شرکت رشد کند و در کنار افزایش تولید، صادرات نیز می تواند محقق شود، برای این کار باید، همانطور که عرض کردم، در داخل زنجیره هم توانمندی های خود را به صورت آگاهانه درک کنیم و هم توانمندی های سایر اجزاء زنجیره را، در این صورت مهارت ها ظهور می کند و ارتباطات جدید پدیدار می شود.

عسگریان اظهار داشت: بنابراین باید در رویدادهایی نظیر همین نمایشگاه به صورت هوشمند شرکت کنیم، با توجه به این موضوع، در وهله اول باید چشم انداز چالشی سال ۱۴۰۲ مشخص شود، در در وهله دوم خروجی چشم انداز تعیین و اعلام شده و در وهله آخر با بالا بردن سطح مطالبات، زمینه تحقق اهدافی که در چارچوب چشم انداز چالشی تعیین شده، فراهم شود، همچنین باید این چارچوب به صورت موفقیت آمیز به چشم انداز چالشی که برای سال آینده ترسیم می شود، وصل شود. از سویی جا دارد به صورت منصفانه نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه مورد ارزیابی قرار بگیرد، تا این موضوعات به عنوان پیش نیاز رویدادهای آینده مبنا قرار گیرد تا آن رویدادها با موفقیت کامل همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداق شرکت ها از جمله افزایش تولید، خروج از زیاندهی، افزایش سطح ایفای تعهدات صندوق ها و... و. ، باید تمامی اهداف در صادرات تجمیع شود، گفت: به عنوان مثال در صنعت غذا به دلیل بحث امنیت غذایی کشور و استراتژیک بودن آن تمامی محصولات را نمی توان صادر کرد، اما اگر صادرات محور قرار گیرد و سطح مطالبات از شرکت ها در این باره افزایش پیدا کند، بحث افزایش تولید رخ می دهد، در این شرایط برای افزایش تولید، نیاز به زیر ساخت مناسب است، که شرکت ها می توانند از اجرای زنجیره ای که به آن اشاره شد استفاده کنند و نیاز های خود را مرتفع کنند، بعد از آن هم چون اولویت با مشتری است، به سوی بازارهای هدف حرکت خواهند کرد، بنابراین تمامی این موضوعات باید در یک سرفصل به صورت متمرکز جمع شود، طبیعتا خروجی چنین روندی، تامین نیاز داخل و شناسایی بازارهای جدید صادراتی خواهد بود، با افزایش تولید به این دو موضوع دست خواهیم یافت، چرا که در ابتدای کار با ترسیم یک چشم انداز چالشی سطح مطالبات افزایش یافته و مسیر برای تحقق این موارد هموار شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نمایشگاه توانمندی های ایران در زمان مناسب و خوبی برگزار شد، خاطر نشان کرد: شرکت های بسیاری در این نمایشگاه شرکت کردند، شما همین کفش ملی را با قدمت ۶۵ سال نگاه کنید، شرکتی با همین همه توانمندی و زیر ساخت، نباید در جایگاه دهم تولید کفش در کشور باشد، چرا که امکانات این شرکت با مجموعه هایی که در جایگاه اول قرار دارند، قابل مقایسه نیست، بنابراین باید تمامی امکانات شرکت ها به کار گرفته شود، تا افزایش تولید رخ دهد.

عسگریان با بیان اینکه بانک رفاه در چند سال گذشته با مشکلاتی روبرو بود، اما در حال حاضر الحمدالله تراز این بانک بسیار مناسب است و می تواند در زمینه تامین مالی اقدامات بسیار مناسبی را انجام دهد، افزود: وضعیت بانک رفاه کاملا با اهداف که به آن ها اشاره شد همسو بوده، در این زمینه سرمایه این بانک در حال حاضر ۶۲ هزار میلیارد تومان است که این مسئله یک اتفاق بسیار مهم است.

کد خبر: 60024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =