هدف‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات غیرحضوری

گسترش خدمات غیرحضوری یکی از برنامه‌های هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر و به موقع به جامعه هدف و ذینفعان و حرکت به سمت هوشمندسازی تأمین اجتماعی است.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه خدمات غیرحضوری در تأمین اجتماعی از سال ۱۳۹۴ و با اجرای طرح ۳۰۷۰ آغاز شد و اکنون پس از گذشت حدود ۲ سال این نوع خدمات برای رفاه حال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به ۴۸ خدمت افزایش یافته است.

سازمان تأمین اجتماعی با راه‌اندازی و رونمایی از اپلیکیشن «تأمین من» مسیر خدمات‌رسانی بدون حضور جامعه هدف به شعب و مراکز درمانی را هموارتر کرده است و اکنون براساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.

یکی از اهداف اساسی سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای طرح ۳۰۷۰ ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری و کاهش مراجعه ۷۰ بار مراجعه به مراکز درمانی و بیمه‌ای بود که اکنون روز به روز این اقدامات سازمان در حال گسترش و افزایش است.

حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند

گسترش این خدمات به شیوه‌ای است که مهدی کلانتری، مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در این باره می‌گوید: در حوزه خدمات اقشار مستمری‌بگیر خدماتی مانند دریافت فیش یا حکم این افراد در بسترهای مهیا شده توسط این شرکت محقق شده است.

او تاکید می‌کند: یا سامانه ES خدمات ماشینی تأمین بیش از ۸۰ خدمت را به صورت غیرحضوری به تمامی اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد. اکنون به سمت ارسال لیست هوشمند حوزه کارفرمایی و تأمین اجتماعی هوشمند حرکت می‌کنیم.

با توجه به اینکه گستره خدمات تأمین اجتماعی برای ۵۳ درصد جامعه و ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر برنامه‌ریزی شده است بنابراین باید با افزایش انواع خدمت غیرحضوری، زمینه دریافت این خدمات بدون حضور جامعه هدف در شعب بیمه‌ای و درمانی را فراهم کرد.

سازمان تأمین‌اجتماعی اخیرا با اعلام افزوده شدن چهار خدمت جدید ویژه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان به فهرست خدمات قابل ارائه در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تأمین من»، این خدمات را درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان، درخواست برقراری مستمری بازنشستگی، معرفی نماینده اشخاص حقوقی توسط کارفرما و ارائه مفاصاحساب ماده ۳۸ عنوان کرد.

اکنون بیش از یک میلیون کاربر در اپلیکیشن تأمین من فعال هستند و تمامی بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان می‌توانند از طریق این برنامه، از خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنند.

خدمات‌رسانی مطلوب با هوشمندسازی تأمین اجتماعی

ارائه خدمت در بستر الکترونیک و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند از برنامه‌های راهبردی تأمین اجتماعی است که به همین منظور دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: در دوره جدید اجرای طرح تأمین اجتماعی هوشمند تلاش شد مسیر جدیدی برای ارائه خدمات در قالب هوشمندسازی تعریف شود تا شرایط بهتری در راستای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر ایجاد شود.

خدابنده اضافه می‌کند: یکی از موضوعات مورد تأکید سازمان استفاده از داده‌های تأمین اجتماعی است تا بتوان داده‌های انبارهای این سازمان را ایجاد کرد زیرا این مسئله می‌تواند در مسیر هوشمندسازی خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان تأثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه در مراحل اولیه هوشمندسازی تأمین اجتماعی طرح ۳۰۷۰ به عنوان طرحی اثرگذار در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات غیرحضوری سازمان برنامه‌ریزی شد، این طرح به عنوان مسیر ابتدایی طرح هوشمندسازی هدف‌گذاری شد.

اجرای طرح خدمات غیرحضوری به دلیل مراجعه‌نکردن جامعه هدف به شعب و مراکز درمانی به نوعی زمینه رضایتمندی و رفاه حال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را فراهم کرد تا ذینفعان سازمان به برخی خدمات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

الزامی نکردن حضور ذینفعان در شعب

سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر به دنبال اجرای برنامه‌ای برای الزامی‌نکردن حضور ذینفعان سازمان در شعب بیمه‌ای و مراکز درمانی بوده است به طوری که بزرگترین طرح ارائه خدمات الکترونیک را اکنون از ۳۰ به ۴۸ خدمت گسترش داده است.

تدوین و اجرای موبایل اپلیکیشن تامین من یکی دیگر از برنامه‌های عملیاتی برای توسعه خدمات غیرحضوری به شمار می‌رود که از این طریق بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در راحت‌ترین شکل ممکن ضمن دسترسی به خدمات، از هر هر نوع خدمت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

اکنون ۴۸ خدمت غیرحضوری تأمین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir در دسترس ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان قرار دارد و بسیاری از خدمات در حوزه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان در بستر الکترونیکی، امکان دریافت غیرحضوری آنها وجود دارد.

با توجه به اینکه هوشمندسازی تأمین اجتماعی در مرحله اول به نفع ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان است، اما در مراحل بعدی با ارائه خدمات در بستر الکترونیک و به صورت غیرحضوری، بار مراجعه به مراکز درمانی و بیمه‌ای نیز کاهش می‌یابد. در صورت الکترونیکی شدن خدمات و حرکت به سمت هوشمندسازی تأمین اجتماعی و ارائه خدمت به ۴۵ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر رضایتمندی آنها را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: 60437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =