درآمد ۷۰ هزار میلیاردی تاپیکو در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل تاپیکو درآمد این هلدینگ در سال ۱۴۰۱ را معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از تاپیکو، نشست آشنایی با قوانین جهش تولید دانش‌بنیان با حضور مدیرعامل تاپیکو، معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شستا، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از مدیران هلدینگ تاپیکو در شرکت نفت پاسارگاد برگزار شد.

مسعود اسم‌خانی، مدیر هلدینگ تاپیکو در ابتدای این نشست گفت: درآمد تاپیکو در سال مالی گذشته بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان و سود تلفیق حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. برهمین اساس نهایتا ۲۵ هزار میلیارد تومان سود خالص به شرکت اصلی منتقل خواهد شد که نسبت به سال قبل آن شاهد رشد ۲۴ درصدی است.

وی با اشاره به اصطلاح “تولید بدون کارخانه” افزود: این الگو یکی از رایج‌ترین الگوهای دنیاست که ما به دلیل تعدد کارخانه‌ها نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم‌؛ اما باید دارایی‌ها را مولد کنیم.

تاپیکو چقدر مالیات می‌دهد؟

اسم‌خانی با تاکید بر اینکه حمایت از طرح‌های نوآور و دانش‌بنیان، هزینه نبوده و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود افزود: سال گذشته در تاپیکو ۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت شده است که می‌توان با اتکا به قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بخشی از این مبلغ را به منظور فعالیت‌های دانش‌بنیان جذب کرد.

وی با ابزار نگرانی نسبت به وضعیت آینده شرکت‌های تولیدی گفت: نباید فعالیت‌های دانش‌بنیان مانند هوش مصنوعی را در حد شعار نگه داشت و باید به صورت عملیاتی آن را پیاده‌سازی کنیم؛ چرا که در غیر این صورت در آینده دچار ضرر و زیان خواهیم شد.

مدیر هلدینگ تاپیکو با اشاره به اینکه هزینه پروژه‌های نوآورانه از هزینه جاری شرکت‌ها تامین نمی‌شود، افزود: بر اساس برنامه هفتم مقرر شده است که منابع دیگری همچون بخشی از مالیات به منظور تحقق اهداف نوآورانه در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار گیرد.

اسم‌ خانی خطاب به مدیران شرکت‌های مجموعه تاپیکو گفت: هر شرکت مکلف است حداقل یک پروژه توسعه‌ای نوآورانه داشته و آن را با هدف تکمیل چرخه تولید عملیاتی کند. در حال حاضر بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی برای شستا لحاظ شده که باید ۲۵۰۰ میلیارد تومان در راستای توسعه شرکت‌های تولیدی بازگردانده شود.

چگونگی استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان

در ادامه این نشست شجاع مرادی، مدیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشریح چگونگی روند استفاده از قانون جهش تولید دانش بیان پرداخته و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و همچنین فناوری را دو ابزار مهم حمایتی خواند.

وی با اشاره به معیارهای تائید پروژه تحقیق و توسعه افزود: تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی، بهبود فرایندهای تولید و عملیات، سطح فناوری محصول حداقل متوسط رو به بالا و نظام‌مند بودن بخشی از شاخص‌های تائید پروژه هستند.

مدیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین در خصوص پروژه‌های غیر قابل قبول گفت: تولید و فعالیت‌های فنی مرتبط، امکان‌سنجی اقتصادی و مطالعات بازار، عیب‌یابی و رفع اشکالات ماشین‌آلات، آزمون‌های کنترل کیفی و بازاریابی و تبلیغات شامل پروژه‌های نوآورانه نمی‌شود.

مرادی درباره موضوعات پروژه‌های تحقیق و توسعه مطلوب توضیح داد و در ادامه نشست حاضران به طرح سوالات خود در خصوص این قانون پرداختند.

سرمایه‌گذاری پرریسک حوزه نوآوری

سپس رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به قانون جهش تولید دانش بیان گفت: این قانون و به خصوص ماده ۱۱ قانون در خصوص اعتبار مالیاتی، یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور در حوزه حمایت از نوآوری بوده با اجرای مناسب آن چند گام رو به جلو برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری از حوزه‌های پر ریسک در کشور محسوب شده و جذابیت کمتری دارد. لذا بر اساس ماده مذکور حمایت از طرح‌های این چنینی انجام شده و ۱۰۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه با قابلیت انتقال به سنوات بعد پذیرفته می‌شود.

اسدی فرد با اشاره به اجماع حداکثری در تصویب قانون ادامه داد: برای اجرایی شدن این قانون حدود سه سال با بخش‌های مرتبط کشور مذاکره شده و اغلب بندهای آن بیش از دو سوم آرای موافق مجلس را کسب کرده است .

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: باید از فناوری ایجاد شده توسط شرکت‌های دانش بنیان در بستر تولید شرکت‌های بزرگ استفاده شود.

اسدی‌ فرد اعتبار مالیاتی و تولید بار اول را ابزارهای مهم تولید جهش دانش بنیان خواند و گفت: اگرچه حوزه دانش بنیان همچنان جثه کوچکی دارد، اما نرخ رشد آن بالاست و ضروری است که کشور از اقتصاد خام فروشی به اقتصاد مبتنی بر نوآوری حرکت کند.

جای خالی متولی حوزه فناوری در شرکت‌های صنعتی

محمدرضا حمیدی، معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شستا نیز در این مراسم بر حمایت همه‌جانبه این نهاد از شرکت‌های تابعه به منظور استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان تاکید کرد.

وی با اشاره به عوامل اصلی تولید گفت: تمامی این عوامل همچون نیروی انسانی و مواد اولیه دارای متولی هستند، اما متاسفانه در حوزه فناوری در شرکت‌های صنعتی هیچ متولی وجود نداشته است.

حمیدی با ابزار تاسف نسبت به بهره‌وری و راندمان پایین فناوری و هزینه بالای آن گفت: دسترسی به مواد اولیه ارزان عملا تنها مزیت رقابتی شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود. در آینده‌ای نزدیک با فناوری‌های نوظهور خارج از کشور عملا این مزیت از بین رفته و کم کم بازار صادراتی و سپس بازار داخلی را از دست خواهیم داد.

این مقام مسئول با تاکید بر الزام توسعه فناوری افزود: تولید و صادرات عملا دو بال اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شوند. صادرات معلول تولید ارزان و با کیفیت و نهایتا تولید نیز ثمره توسعه فناوری است که همین امر اهمیت این موضوع را نمایان می‌کند.

حمیدی توان فنی و سرمایه را دو عامل اصلی توسعه فناوری دانسته و افزود: این ظرفیت به صورت کامل در کشور وجود داشته و مجموعه شستا نیز حمایت همه جانبه خود را جهت تسهیل استفاده شرکت‌ها از قانون جهش تولید دانش‌بنیان اعلام می‌دارد.

کد خبر: 60783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =