رکورد بی‌سابقه تورم ۴۰ درصدی در مصر

افزایش تورم در مصر رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. مصر با پذیرش تسهیلات ۳ میلیاردی و افزایش بدهی بین‌المللی خود به صندوق بین‌المللی پول اطمینان داد تا دارایی‌های خود را بفروشد. در این میان بانک مرکزی مصر نرخ بهره خود را یک شبه ۵۰۰ واحد افزایش داده است. تغییراتی که به کاهش ارزش پول در مصر انجامید. در نتیجه تورم ماه به ماه در مصر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و تورم شهری از ۱.۷ درصد ماه مه به ۲.۷ درصد در آوریل افزایش یافت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از رویترز؛ روز یکشنبه داده‌های بانک مرکزی مصر نشان داد که تورم اصلی سالانه مصر در ماه می از ۳۸.۶ درصد در آوریل به ۴۰.۳ درصد افزایش یافته است. تورم طی سال گذشته در مصر پس از یک دوره کاهش ارزش پول، کمبود طولانی مدت ارز خارجی و ادامه تاخیر در واردات به این کشور، به شدت افزایش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهد که میزان تورم ماه به ماه، از ۱.۷ درصد در آوریل به ۲.۹ درصد در ماه می افزایش یافته است. مصر از مارس ۲۰۲۲ پس از اینکه پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین آسیب‌پذیری‌های اقتصادی این کشور را آشکار کرد، ارزش پول خود را به نصف کاهش داده است.

صندوق بین‌المللی پول در ماه دسامبر وام ۳ میلیارد دلاری تسهیلات تمدید شده برای مصر را تصویب کرد که طی ۴۶ ماه پرداخت خواهد شد. همچنین این کشور در توافق دسامبر خود با صندوق بین المللی پول، قول داد که دارایی‌های دولتی به ارزش میلیاردها دلار را طی چهار سال آینده بفروشد. اگرچه بانک مرکزی نرخ بهره یک شبه خود را ۵۰۰ واحد افزایش داد اما مصر از زمان امضای قرارداد هیچ فروش عمده‌ای در این زمینه نداشته است.

پرداخت‌های صندوق بین‌المللی پول به مصر به صورت برنامه‌ریزی شده در هشت دوره بررسی می‌شود. اولین مورد این بررسی‌ها به تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد تا پیشرفت این کشور در اقدام برای بازپرداخت بدهی خود مورد بررسی قرار بگیرد.

ارقام بانک مرکزی مصر پس از آن منتشر شد که داده‌های آژانس آمار CAPMAS در روز شنبه نشان داد که نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده شهری مصر در ماه مه از ۳۰.۶ درصد در آوریل به ۳۲.۷ درصد افزایش یافت.

کد خبر: 61032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =