مامایی، خط مقدم حفظ جان مادران است

مسئول بلوک زایمان بیمارستان تأمین‌اجتماعی سبلان اردبیل بیش از ۲۴ سال است که در کسوت مامایی خدمت‌رسانی می‌کند. او با عشق و علاقه درباره این حرفه سخن می‌گوید و به جایگاه معنوی مامایی که با عواطف انسانی گره خورده، اشاره می‌کند و در بیان نقش ماما در تجلی آفرینش، بغض گلویش را می‌فشارد و اندکی مکث و سپس شرح ماجرا...

به گزارش آتیه‌آنلاین رقیه میرزایی، ماما را سکاندار زایمان طبیعی توصیف می‌کند و معتقد است حرفه مامایی در مقایسه با سال‌های گذشته پررنگ شده است: «با توجه به مطرح شدن قوانین جوانی جمعیت و فرزندآوری به عنوان مهمترین مسأله کشوری، اهمیت حرفه مامایی نیز برجسته‌تر شده است. از سوی دیگر، ترویج زایمان طبیعی و کاهش عمل سزارین که در سال‌های اخیر در اولویت برنامه‌های نظام سلامت قرار گرفته، جایگاه ماما به عنوان سکاندار زایمان طبیعی، مورد توجه واقع شده است.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه سال‌های مدیدی را در حرفه مامایی سپری کرده‌ام، عاشق شغلم هستم؛ زیرا وظایف مامایی توأم با ابعاد انسانی و عاطفی است. معتقدم سخت‌ترین زمان زندگی یک مادر، لحظه زایمان است و در لحظاتی که مادر شدیدترین درد را احساس می‌کند و خود را در مقابل این همه درد و رنج تنها می‌بیند، ماما در کنار او قرار دارد و از او حمایت می‌کند.» این ماما می‌افزاید: «وقتی مادر در شرایط سخت قرار می‌گیرد، ما نیز دچار استرس می‌شویم. گویی چندین برابر عمر ما کم می‌شود. وقتی مادر افت تپش قلب پیدا می‌کند، ضربان قلب ما نیز کند می‌شود.»

مسئول بلوک زایمان بیمارستان سبلان معتقد است که بخش‌های زایمان در مقایسه با سایر بخش‌ها کمرنگ دیده می‌شود: «متأسفانه به مسائل زایشگاه در مقایسه با سایر بخش‌ها کمتر رسیدگی و توجه می‌شود. شاید علت این است که تردد آقایان در این بخش‌ها بسیار کم است و مشکلات ما را از نزدیک نمی‌توانند لمس کنند. ما همواره پشت صحنه قرار داریم؛ حتی اهمیت کار ما نیز به نحو شایسته دیده نمی‌شود. تأکیدم بر مسائل مامایی در سطح کلان جامعه است و محدود به تأمین‌اجتماعی نیست.»

میرزایی ادامه می‌دهد: «حتی میزان ضریب «کا» زایمان که به ما تعلق می‌گیرد، بسیار ناچیز است، در حالی که خدمات برخی مشاغل از جمله پرستاری تعرفه‌گذاری شده و انجام هر یک از امور مانند سرم‌تراپی، رگ‌گیری و نمونه‌برداری، مشمول پرداخت است که البته حق‌شان نیز هست و باید حدومرز دریافتی‌های کادر درمان به هم نزدیک باشد، اما خدمات مامایی در این تعرفه‌گذاری جایی ندارد. از طرفی، پرستاری به عنوان شغل سخت‌ و زیان‌آور، پنج سال بخشودگی سنوات دارد و این میزان برای مامایی کمتر از دو سال درنظر گرفته شده است. این در حالی است که ماما مسئولیت شغلی بسیار سنگینی را بر دوش دارد؛ حتی برخی همکاران حوزه درمان که وارد زایشگاه می‌شوند، بیان می‌کنند که کار مامایی بسیار زیاد و دشوار است.»

او می‌گوید: «ماما در خط مقدم زایمان طبیعی قرار دارد و با توجه به سیاست افزایش جمعیت، اهمیت خدمات مامایی باید بیشتر نمایان شود. اگر خدمات مامایی نباشد، سلامت مادر و نوزاد به خطر می‌افتد. ماما تمام مراحل قبل از بارداری، دوران بارداری، حین بارداری و پس از تولد را پایش می‌کند. حتی معتقدم آموزش و پرورش باید از خدمات مامایی برای آموزش دختران در مدرسه استفاده و ماما بتواند دانش‌آموزان را در زمینه مسائل بهداشتی، راهنمایی کند. در برخی از موارد مشاهده می‌شود که مادران در ماه‌های آخر بارداری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و بسیار بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند چه روشی برای انجام زایمان بهتر است. بعضاً مشاهده می‌شود که این افراد در مسیری قرار می‌گیرند که در آخر به سزارین منجر می‌شود. از این‌رو لازم است طوری برنامه‌ریزی شود تا مادران باردار از کانال مراکز بهداشتی عبور کنند تا ما به هدف نهایی که زایمان ایمن و سلامت مادر و نوزاد است، دست یابیم.»

مسئول بلوک زایمان بیمارستان سبلان به چالش‌های حرفه مامایی نیز اشاره می‌کند: «شیفت‌های کاری مامایی بسیار سنگین است؛ به‌ویژه در شیفت شب، استراحت کافی نداریم و معمولاً فردای روز شیفت، کار منزل لنگ می‌ماند؛ زیرا انرژی ما تخلیه شده است. ما باید در تمام طول مدت شیفت شب بیدار بمانیم؛ چون هر لحظه ممکن است زایمانی اتفاق بیفتد؛ چراغ‌ها روشن است و دستگاه‌ها کار می‌کند تا وضعیت سلامت مادران نظارت شود. می‌توانم بگویم بخش زایمان مانند بخش اورژانس مسئولیت سنگینی دارد.»

میرزایی حرفه مامایی را با وجود سختی‌های این کار اما سراسر شیرین و جذاب توصیف می‌کند و در بیان یکی از خاطرات خود می‌گوید: «هر زایمانی یک خاطره است. همواره می‌گویم ای کاش رویدادهای هر تولد را یادداشت می‌کردم و اکنون مجموعه ارزشمندی از خاطرات داشتم. همین امروز ماجرای جالبی پیش آمد. یک دختر بسیار جوان برای زایمان آمده بود. پس از تولد نوزاد، برحسب معمول ما ارتباط پوستی مادر و نوزاد را برقرار کردیم و به او گفتم فرزندت را بوس و ناز کن. پاسخ داد می‌خواهم اولین بوسه را مادرم بر فرزندم بزند. مادرش بیرون منتظر بود و گریه می‌کرد. فوراً لباس مناسب به او دادم و او را وارد اتاق زایمان کردم و هر سه در آغوش هم آرام گرفتند.»

کد خبر: 61053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =