ویژگی‌های یک عینک آفتابی مناسب

یک اپتومتریست ضمن مروری بر ویژگی های یک عینک آفتابی خوب و بیان ضرورت‌های استفاده از آن گفت: امیدواریم بتوانیم که فرهنگ استفاده از عینک آفتابی را در بین مردم جا بیاندازیم، زیرا استفاده از آن باعث سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی می‌شود که جدا از بحث تزئینی و زینتی بودن است.

محمدرضا زرین در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، پیرامون ضرورت استفاده از عینک‌های آفتابی به‌ویژه برای برای کودکان و سالمندان بیان کرد: عینک‌های آفتابی را باید جزو عینک‌های محافظ بدانیم. عینک‌های محافظ طیف وسیعی دارند و وظیفه آنها حفاظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی است که ممکن است در فضای کار، صنعت و حتی در محیط خانگی اتفاق بیفتد.

وی افزود: اشعه‌های مضری در محیط وجود دارد، مانند اشعه‌های پلاریزه و UV، ضمن آنکه ورود حجم زیادی از نور مرئی به چشم هم می‌تواند تنش‌های زیادی از جمله تنش‌های عصبی ایجاد کند. نقش عینک‌های آفتابی جلوگیری از ورود این اشعه‌ها به چشم است و می‌تواند آرامشی به چشم داده و حتی دید فرد را بدون حتی هیچ نمره‌ای، بهتر کند.

این اپتومتریست از بیماری‌هایی که عدم استفاده از عینک آفتابی برای چشم ایجاد می‌کند نام برد و گفت: یکی ازعوامل اصلی بروز آب مروارید و حتی آب سیاه در سنین بعد از ۵۰ سالگی جذب اشعه UV به لنز داخل چشمی است. بسیاری از بافت‌های چشم بر اثر جذب اشعه مادون قرمز و UV دچار فرسودگی می‌شوند و این در سنین بالای ۷۰ سال بسیار شایع است.

زرین ادامه داد: استفاده از عینک آفتابی بعد از سنین ۷۰ سالگی هیچ تاثیری برای سلامت چشم و جلوگیری از بروز بیماری‌های چشمی ندارد؛ چراکه مشکلات از قبل در چشم به وجود آمده و باعث شده سلول‌های شبکه بر اثر اشعه‌هایی که جذب بافت‌های چشمی شده است آسیب ببینند.

این اپتومتریست تاکید کرد که عینک‌های آفتابی بسیار مفید هستند، مشروط بر اینکه از سنین پایین استفاده شوند. بنابراین توصیه پزشکی ما این است که از کودکی و از سن دو سالگی از عینک محافظ به طور عام و از عینک آفتابی به طور خاص استفاده شود.

زرین استفاده از عینک آفتابی برای جوگیری از چروک پوست پلکی را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: مشروط بر اینکه عینک به صورت مرتب استفاده شود می‌تواند فرد را از استفاده از کرم‌های گران‌قیمت بی‌نیاز کند و به‌واسطه حفظ اشک باعث طراوت قرنیه شود.

وی اضافه کرد: نقش عینک‌های آفتابی زمانی موثر خواهد بود که از سنین پایین استفاده شود و تاثیری در سنین بالا نخواهند داشت؛ چراکه بیماری‌های چشمی که می‌خواهیم با استفاده از عینک آفتابی از بروز آنها جلوگیری کنیم در چشم اتفاق افتاده است. به طور مثال بیماری آب مروارید بیماری چشمی است که بر اثر جذب اشعه ماورای بنفش در لنز داخلی چشم طی سال‌ها با استفاده‌نکردن از عینک آفتابی اتفاق می‌افتد.

این اپتومتریست درباره استانداردهای عینک‌های آفتابی گفت: عینک آفتابی استاندارد باید بتواند نور مرئی را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد و جلوی اشعه UV، ماورای بنفش و اشعه‌های پلاریزه که بسیار مضرند را بگیرد.

زرین توصیه کرد: احترام به چشم‌هایمان از عدسی عینک آفتابی است که انتخاب می‌کنیم و نه فریم‌های گران‌قیمت آنها. آنچه در خرید عینک آفتابی اهمیت دارد این است که بیشتر از آنکه به فریم و تزئینات عینک‌های آفتابی توجه کنیم باید به کیفیت عدسی عینک آفتابی توجه داشته باشیم؛ فریم فقط یک نگهدارنده عدسی است.

زرین استفاده‌نکردن از عینک آفتابی را بهتر از استفاده از عینک‌های غیر استاندارد دانست و گفت: کارکرد عینک‌های آفتابیِ غیراستاندارد به این صورت است که نورمرئی را کم می‌کند و یک تاریکی نسبی به وجود می‌آورد و باعث می‌شود مردمک چشم باز شود. اما چون عدسی غیر استاندارد است، جلوی اشعه‌های مضر را نمی‌گیرد و باعث می‌شود هرچه بیشتر این اشعه‌ها وارد چشم شود. بنابراین آسیب‌هایی که وارد می‌شود بسیار زیاد است.

وی افزود: عوارض استفاده از عینک‌های غیر استاندارد که عدسی بی‌کیفیت و خطاهای اپتیکی دارند این است که به مرور باعث بروز تنش‌های عصبی چون سردرد، سوزش چشم و اختلالات عصبی می‌شوند.

این اپتومتریست با بیان اینکه بهتر است افراد برای خرید عینک‌های آفتابی به مراکزی که مجوزهای لازم از وزارت بهداشت دارند و استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت کرده و تحت نظارت وزارت بهداشت هستند مراجعه کنند، اضافه کرد: اما توصیه مهمتر این است که ابتدا توسط اپتومتریست معاینه بشوند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

زرین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عینک‌های آفتابی و عینک‌های محافظ پوشش بیمه‌ای دارند؟ گفت: این یک خطای بزرگ است که بیمه‌ها دچار آن هستند و این دید را نسبت به عینک‌های محافظ و عینک‌های آفتابی دارند و بر این باورند که این عینک‌ها تزئینی هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که استفاده از عینک‌های آفتابی برای برخی افراد از عینک‌های طبی ضروری‌تر و دارای تجویز پزشکی و نقش درمانی است؛ اما متاسفانه در فهرست پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند و این یک چالش میان پزشکان، اپتومتریست‌ها و بیمه‌ها است که امیدواریم این چالش برطرف شود. در برخی موارد برای بیماری با سوختگی قرنیه چشم که ترس از نور شدید دارد و یا برای کودکان که آلبینیسم چشمی دارند، پزشک عینک آفتابی تجویز می‌کند، اما متاسفانه بیمه آن را پوشش نمی‌دهد.

این اپتومتریست در خاتمه گفت: امیدواریم بتوانیم که فرهنگ استفاده از عینک آفتابی را در بین مردم جا بیاندازیم، زیرا استفاده از آن باعث سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی می‌شود و جدا از بحث تزئینی و زینتی بودن است.

کد خبر: 61176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =