هر سال ۵۰ کودک در شیرخوارگاه خراسان‌ جنوبی پذیرش می‌شوند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تعداد کودکان پذیرش شده در شیرخوارگاه استان در هرسال حدودا ۵۰ کودک بوده و تعداد کودکان قابل واگذاری در هر سال به طور میانگین ۲۰‌ تا ۴۰ کودک است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسن شرفی در مورد روند سرپرستی گفت: فرآیند واگذاری سرپرستی کودکان و نوجوانان برابر دستورالعمل‌های مربوطه علاوه بر کودکان سالم، سرپرستی کودکان و یا نوجوانان نیازمند پیگیری درمان و یا دارای معلولیت و یا کودکان بالاتر از پنج سال که جزء کودکان با نیاز ویژه و شرایط خاص محسوب می‌شوند نیز شده که در صورت وجود متقاضی، خارج از نوبت به خانواده‌های فرزند پذیر واگذار می‌شوند.

وی افزود: کودکان مبتلا به بیماری‌های کلیوی نیازمند دیالیز، تالاسمی ماژور، هموفیلی، نارسایی ریوی، نارسایی قلبی، سیروز کبدی، مشکلات اسکلتی و عضلانی شدید که نیازمند پیگیری درمان هستند جزء کودکان با شرایط خاص محسوب می‌شوند.

شرفی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶ کودک ( چهار کودک بالای ۵ سال و ۲۱ کودک زیر ۵ سال ) به خانواده جایگزین غیر خویشاوند واگذار شده گفت: از این تعداد ۱۵ کودک به صورت امین موقت و ۱۱ کودک به صورت فرزندخواندگی واگذار شده‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶ کودک به صورت مراقبت غیرقانونی توسط خانواده‌ها تحت سرپرستی قرار گرفته‌اند که جهت صدور شناسنامه از طریق بهزیستی اقدام شده که پس از اثبات ادعا و دستور مراجع قضایی جهت تشکیل پرونده و طی کردن مراحل قانونی، به دادگاه معرفی شدند و حکم سرپرستی دریافت کرده‌اند.

شرفی به تعداد واگذاری کودکان در سال جاری اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز شش کودک زیر پنج سال به متقاضیان پشت نوبت واگذار شده است و ۹ کودک دیگر قابل واگذاری هستند که در حال تکمیل پرونده متقاضیان جهت واگذاری این کودکان هستیم.

وی ادامه داد: آنچه در این برهه زمانی در رابطه با کودکان و نوجوانان که والدین بدسرپرست دارند یا بی سرپرست هستند ، بسیار مهم و مورد اهمیت است حول دو موضوع است؛ نخست اینکه خانواده‌هایی از بستگان ، فامیل و نزدیکان که دارای صلاحیت و علاقه به نگهداری از این کودکان و نوجوانان هستند می‌توانند با پذیرفتن حضانت آن‌ها کمک شایان توجهی به فضای عاطفی، روحی و روانی و از همه مهم‌تر به شکل‌گیری شخصیت بهتر در این کودکان کنند چرا که آشنایی کودکان با افراد و اطمینان از زندگی در کنار آن‌ها به همه ابعاد روحی ، جسمی و روانی کودک کمک می‌کند و تاثیرات منفی زندگی در یک محیط ناآشنا را به حداقل ممکن می‌رساند.

شرفی یادآور شد: دومین مورد در این زمینه، ظرفیت محدود پذیرش در مراکز نگهداری و هزینه‌های سنگین خدمات مراکز است که در واقع مشارکت مردم و خیرین نیک‌اندیش در حمایت از این کودکان و نوجوانان در مراکز نگهداری می‌تواند نقش بسیار مهمی را در خدمات بهتر و مطلوبتر به آن‌ها بازی کند.

کد خبر: 61199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =