۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 61200

رویکرد صادرات‌محور تیپیکو

علیرضا زاهدی سرپرست بازاریابی، فروش و صادرات کاسپین تامین
رویکرد صادرات‌محور تیپیکو

با توجه به وضعیتی که در دو سه سال گذشته با شیوع کرونا پیش آمد، در کشورهای همسایه عمده محصولات صادراتی ما به‌سمت خانواده ویتامین‌ها و ضددردها رفت، چون بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای تزریقی هستیم و سبد بیمارستانی کاملی داریم. در حال حاضر عمده محصولات صادراتی تیپیکو به کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، عمان و ونزوئلا صادر می‌شود. محصولاتی نظیر کتورولاک، استامینوفن، پیروکسیکام، دیکلوفناک، ب‌کمپلکس، ویتامین‌های (B۶-۱۰۰) و (B۶-۳۰۰)، (B۱)، (B۶)، (B۱۲) و برخی از محصولات قلبی-عروقی، عمده محصولات صادراتی مجموعه ما در تیپیکو است.

حجم دلاری صادرات شرکت کاسپین تأمین در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بود. هدف‌گذاری صادراتی در سال جاری حدود ۲ میلیون دلار است و تلاش ‌می‌کنیم که این ۲ میلیون دلار را تا پایان سال محقق کنیم. در حال حاضر سبد تیپیکو بسیار کامل است و حدود ۳۰ درصد از بازار داروی کشور را در اختیار دارد، بنابراین با توجه به این ظرفیت، صادرات در دستور کار تیپیکو قرار دارد، اما با توجه به کمبودهایی که در کشور وجود دارد، سازمان غذا و دارو در صدور مجوز برخی محصولات دارویی سختگیرانه عمل می‌کند، به‌صورتی که حتماً باید سه‌ماه موجودی محصول در داخل کشور باشد.

برنامه داریم که در عین تأمین نیاز کشور بتوانیم امسال نسبت به سال گذشته صادرات بیشتری داشته باشیم، زیرا رسالت اصلی تیپیکو تأمین کامل نیازهای دارویی کشور است به‌طوری که هیچ‌گونه خللی در تولید و توزیع دارو در کشور وجود نداشته باشد. از طرفی در حال حاضر برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عمان نیز برنامه صادرات در دستور کار است، عمانی‌ها نیز دیدارهایی از خطوط تولیدی ما انجام داده‌اند. در حال حاضر این کشورها بیشتر داروهای کشورهای اروپایی را تهیه می‌کنند، اما با توجه به فناوری، ساخت و پیشرفت شرکت‌های داروسازی ایرانی، عمان مشتاق است که با ایران در بخش دارو همکاری داشته باشد.
در مورد بازار روسیه به‌خاطر اینکه آزمایش‌های خاصی در این کشور انجام می‌شود و آزمایش‌ها را خود روس‌ها کامل انجام می‌دهند، در ابتدا ورود به بازار این کشور دشوار است‌، اما اگر این روند و ثبت دارو در روسیه انجام شود- با توجه به اینکه در مقادیر بزرگ دارو خریداری می‌کنند- این بازار می‌تواند برای تیپیکو، ارزآوری مناسبی داشته باشد. در این رابطه با دو هیأت روسی مذاکراتی داشتیم که بر اساس آن امیدواریم در آینده صادرات دارو به روسیه توسط تیپیکو انجام شود.

اکنون در حوزه کشورهای (CIS) نیز برنامه‌های صادراتی در حال انجام است. و کشورهایی نظیر ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان جزو بازارهای ما هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه مواد اولیه دارو متعلق به خودمان است، در قیاس با کشورهای رقیب ما در منطقه نظیر ترکیه، این یک ارزش افزوده است. تقریباً ۴۰-۳۰ درصد از مواد اولیه را در داخل کشور تولید می‌کنیم که این یک مزیت است. در بحث نیروی انسانی هزینه‌ها در کشور ما پایین‌تر و این خود بحث مهمی است که بهای تمام‌شده تولید دارو را کاهش می‌دهد. این مسئله حاشیه صادرات را نیز بالاتر می‌برد.

کد خبر: 61200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =