۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 61216

پرداخت مطالبات با هدف تحقق تعهدات

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران
پرداخت مطالبات با هدف تحقق تعهدات

پرداخت به‌موقع مطالبات انباشته دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی سبب خواهد شد تا بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور بتواند تعهدات خود را در قبال جامعه تحت پوشش؛ به‌ویژه بازنشستگان به موقع اجرایی کند.

همچنین علاوه بر مطالبات اشاره شده، عمل به تعهدات دولت نسبت به سازمان تأمین‌اجتماعی که ماهانه حدود ۱۴ یا ۱۵ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، بستر اجرای بهینه تعهدات سازمان در حوزه اقشار مختلف تحت پوشش را فراهم خواهد کرد. به طور حتم تأمین این مبالغ، سازمان تأمین‌اجتماعی را جهت ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن در بخش‌های درمان، معیشت، حوزه بازنشستگی و مستمری کمک خواهد کرد. همچنین تأمین منابع لازم در این حوزه از طریق دریافت مطالبات سابق و جاری تأمین‌اجتماعی، زمینه افزایش میزان و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه و اختصاص آن به جامعه بازنشستگان این سازمان را مهیا می‌کند.
گفتنی است، بخش عمده‌ای از انباشت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از نهاد دولت و ایجاد مشکل در پرداخت‌های سهم حق بیمه دولت، به دولت‌های گذشته در سنوات قبل بازمی‌گردد. البته در سال‌های اخیر اتفاقات خوب و قابل توجهی در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی رخ داده که یکی از این آن، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان به مبلغ ۲۰ میلیون تومان بر اساس تصمیمات سازمانی بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میزان تسهیلات تأمین‌اجتماعی به بازنشستگان تحت پوشش روند افزایشی داشته و قرار است تعداد تسهیلات قابل ارائه به این افراد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یابد. در این راستا بر اساس اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی، از اول خردادماه امکان ثبت‌نام بازنشستگان برای این تسهیلات فراهم شد. این اقدام به نوعی حرکت مثبت سازمان به شمار می‌آید که برای تکمیل، تعیین سهم کانون‌ها برای برنامه‌ریزی جهت سهمیه اعلامی ‌از ضروریات محسوب می‌شود.
در دوره‌های گذشته، موضوع ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه در تأمین‌اجتماعی تیرماه هر سال آغاز می‌شد که البته در سال ‌جاری این موضوع زودتر از سال‌های قبل در دستور کار قرار گرفت. با توجه به تعداد بالای متقاضی برای دریافت این تسهیلات، اهمیت توزیع مناسب سهمیه همه کانون‌های بازنشستگی در استان‌ها در زمان ثبت‌نام را بیشتر روشن می‌سازد. ارائه تسهیلات به بازنشستگان گام مثبتی از سوی مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی برای بهبود وضعیت و معیشت افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر محسوب می‌شود.
برنامه‌ریزی در راستای آغاز زودتر از موعد در خردادماه نیز از دیگر اقداماتی قابل توجهی است که مانع موکول شدن این مجموعه سفرها به پایان سال خواهد شد. این اقدام زمینه اجرای مناسب طرح کرامت رضوی و سفر بازنشستگان به مشهد مقدس را فراهم خواهد کرد. با توجه به آغاز دیرهنگام پرداخت تسهیلات بازنشستگی در سال‌های گذشته، با وجود سهمیه حدود ۴۰۰ هزار نفری این حوزه، پرداخت حدود ۵۳ درصد وام‌ها اجرایی شد، اما امسال با دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، آغاز زودهنگام پرداخت تسهیلات به بازنشستگان و اجرایی شدن سفرهای زیارتی برای این قشر در دستور کار سازمان قرار گرفت.
مجموعه‌ای از اقدامات حوزه بازنشستگی در بخش‌های تخصیص و ارائه تسهیلات، توسعه و آغاز سفرهای زیارتی جامعه بازنشستگی و پرداخت مابه‌التفاوت مستمری در دومین ماه سال، بخشی از برنامه‌ریزی سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای توجه به جمعیت بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری بازنشستگان تحت پوشش محسوب می‌شود. امید که بازنشستگان و حداقل‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی از مزایای توسعه خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر: 61216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =