پایان تعمیرات اساسی در نیروگاه طوس

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، واحد چهار نیروگاه طوس پس از پایان تعمیرات اساسی ۲۵۰هزار ساعت، به شبکه سراسری برق پیوست.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شرکت مدیریت توسعه انرژی تأمین(تدکو)، صادق صالحی، مدیرعامل شرکت افق تأمین انرژی طوس، در تشریح فعالیت‌های تعمیرات اساسی واحد چهار این مجتمع گفت: واحد چهار که از پنجم اسفند ماه سال قبل از مدار تولید خارج شده بود پس از ۱۰۹ روز تلاش مداوم، بهره‌برداری خود را از سر گرفت و به شبکه سراسری تولید پیوست.

وی ادامه داد: فعالیت‌های متعددی در بخش‌های مکانیک، کنترل و ابزار دقیق، الکتریک و شیمی نیز انجام شده است که فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده بالغ بر ۱۷۰۰ فعالیت بوده و توسط پرسنل نیروگاه و پیمانکاران داخلی (با نظارت متخصصین نیروگاه) انجام شد.

طبق این گزارش، در این دور از تعمیرات اساسی که به منظور آمادگی برای تولید در پیک تابستان صورت گرفته؛ علاوه بر فعالیت‌های روتین، عملیات تعویض بسکت‌های ایر هیتر، تعویض داکت‌های دود و هوای بویلر، تعویض تمامی لوله‌های سوپر هیت دو و سه، تعویض ۳۸ ردیف از لوله‌های ریهیت دو، تعویض ۳۲ کویل از لوله‌های ساپورتینگ، تعویض آبزن یک سوپر هیت انجام پذیرفت.

همچنین در این تعمیرات و برای اولین بار در تاریخ نیروگاه، اسید شویی همگی لوله‌های واتر وال، سوپر هیت و ساپورتینگ بصورت یکجا و با موفقیت انجام شد.

با بررسی‌ها و آزمایش‌ها انجام شده مشخص شد، لوله‌های واتروال، سوپر هیتر و ساپورتینگ‌های واحد۴ نیروگاه، در تعمیرات اساسی نیاز به اسید شویی دارند و باتوجه به اینکه تاکنون، اسید شویی تمامی لوله‌های یک واحد در نیروگاه، بصورت یکباره انجام نشده است، با طراحی یک دستورالعمل و نقشه جدید و با مشارکت امورهای شیمی، بهره برداری، مکانیک، الکتریک و دفتر مهندسی شرکت، این مهم صورت پذیرفت.

راندمان همواره مهمترین پارامتر موثر در بیان میزان کارایی یک واحد صنعتی است. این پارامتر در نیروگاه‌ها با توجه به قیمت سوخت و مشکلات ناشی از کاهش راندمان، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین قسمت‌های نیروگاه که بر روی راندمان تاثیر بسزایی دارد، بویلر نیروگاه‌ها است. میزان رسوبات خارجی و داخلی، نحوه اتمایز شدن سوخت مازوت، نحوه آرایش مشعل‌ها و … بر روی راندمان تاثیر بسزایی دارند.

همانطور که مطرح شد، رسوبات داخلی لوله‌های بویلر بر روی راندمان حرارتی تاثیر بسزایی دارد. بخش اصلی رسوبات روی سطوح داخلی لوله‌های بویلر(در سیستم نگهداری به روش AVT) متشکل از اکسید مغناطیسی آهن است. این اکسید به عنوان یک لایه محافظ عمل کرده و از خوردگی آهن(Fe) جلوگیری می‌کند اما به مرور زمان با افزایش ضخامت رسوبات، حرارت زیاد ناشی از احتراق باعث افزایش دمای بیش از حد جداره خارجی لوله‌های بویلر شده(Overheating) و در نهایت منجر به نقص در آنها می شود. لایه محافظ اکسید مغناطیسی آهن، سیاه رنگ با ضخامت حدود ۲/۰ تا mm ۷/۰ است و برای جلوگیری از خوردگی لوله‌ها، چسبیده به سطح، بسیار متراکم و تقریباً فاقد هر گونه خلل و فرج ( porosity < ۵% ) است. افزایش ضخامت لایه محافظ به ۱ تا mm ۲ باعث اتلاف حرارتی بالایی در بویلر می‌شود.

آزمایش‌ها برای تعیین میزان رسوبات داخلی و لزوم انجام عملیات اسید شویی، در هنگام اورهال واحدها انجام می شود. این تست‌ها روی قسمت‌هایی از بویلر با فلاکس حرارتی بالا( مثل لوله های واتر وال که روبروی مشعل ها قرار دارند) انجام می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های موجود در صورتی که مقدار رسوبات در نمونه‌ها به بیش از ۴۰۰gr/m۲ افزایش یابد اسیدشویی بویلر لازم است. مطابق استاندارد VGB-R۵۱۳ e اگر این مقدار به بیش از ۵۰۰gr/m۲ افزایش یابد اسید شویی لازم است.

میزان رسوبات داخلی در تعمیرات نیمه اساسی در ۲۵۰۰۰۰ ساعت کارکرد این واحد، ۵۵۳gr/m۲و برای لوله‌های سوپرهیتر میزان ۸۵۳gr/m۲ بدست آمده است. از این رو لوله‌های واتروال نیازمند به اسیدشویی اعلام شدند.

از طرفی با توجه به اینکه لوله‌های سوپر هیتر ۲ و ۳ در طی این اورهال(retube) تعویض شدند، برای حذف رسوبات سوپر هیتر۱ و چربی زدایی و حذف رسوبات داخل سوپر هیتر۲ و۳ مانند زنگ آهن و پلیسه های ناشی از جوشکاری لوله‌ها، مقرر شد اسید شویی کلیه لوله‌ها انجام شود.

مانند اکثر فعالیت‌های نیروگاهی، عملیات اسیدشویی یک کار گروهی و گسترده در نیروگاه بوده که مستلزم همکاری تمامی قسمت‌های نیروگاه است. از گروه مالی اداری(خرید تجهیزات و مواد مورد نیاز) تا گروه دفتر فنی(ایمنی و نظارت) تا گروه‌های تعمیرات(نصب تجهیزات) و در هنگام اجرای این عملیات؛ امور شیمی، امور بهره برداری و تمامی گروه‌های مربوطه فعال و حاضر هستند.

شرکت افق تأمین انرژی طوس، به عنوان مالک نیروگاه طوس طی یک سال گذشته، سه تعمیرات اساسی واحد یک، سه و چهار را این نیروگاه انجام داده و در صدد انجام تعمیرات اساسی واحد دو در پاییز سال جاری است. تامین نقدینگی، بکارگیری پیمانکاران مجرب و تامین تجهیزات مورد نیاز از مهمترین اقدامات این شرکت بوده و در همین راستا تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات و خدمات تامین شده است.

کد خبر: 61263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =