«فرداساز» رویدادی برای ترسیم لحظات شیرین زندگی‌هاست

داور هنری رویداد فرداساز با اشاره به بیش از یکهزار و پانصد مرکز درمانی و شعب بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور گفت: آثار خلق شده در این رویداد در صورت نمایش در این مراکز، قطعا اثرگذارتر خواهند بود و جا دارد که این سازمان بیمه‌گر بزرگ، خدمات متنوع و گسترده خود را با بهره‌گیری از ابزارهای اثرگذار تبلیغی متنوع از جمله هنرهای تجسمی و گرافیک اطلاع‌رسانی کند.

محمدرضا دوست‌محمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به کارکردهای پوستر در ایجاد فرهنگ خاص در میان مردم و یا ایجاد توجه ویژه به یک موضوع خاص افزود: امروزه کاربرد پوستر که پیشتر بر در و یوارها نصب می‌شد فراتر رفته و پوسترها در حال حاضر بر روی گوشی‌های تلفن همراه و فضاهای مجازی به نمایش گذاشته می‌شوند.

او تأکید کرد: مجریان و برگزارکنندگان این رویداد البته بر نمایش این پوسترها در یکهزارو ۵۰۰ مرکز درمانی و شعب بیمه‌ای در سراسر کشور اشاره کردند که به نظر می‌رسد این فضاهای فیزیکی فرصت خوبی برای این سازمان در راستای ارتباط‌گیری با مخاطبانشان در سراسر کشور است.

دوست‌محمدی اضافه کرد: هنرمندان حاضر در این رویداد باید مراقب باشند که در خلق آثار سواد بصری و سطح نگاه مخاطبان را در نظر داشته باشند که نه آنقدر اثری پیچیده خلق شود که برقراری ارتباط با مخاطب سخت شود و نه آنقدر پیش و پاافتاده و ساده به نظر برسد که دافعه ایجاد کند.

این داور هنری فرداساز در پاسخ به لازمه ارائه طرح گرافیکی و پوستر خلاقانه و هنرمندانه با محوریت ترویج ضرورت افزایش جمعیت و فرزندآوری گفت: مؤسسه آهنگ‌آتیه به عنوان مجری و سفارش‌دهنده به پشتوانه تحقیقاتی که در حوزه جمعیت انجام داده تاکید دارد که داوران هنری این رویداد، هنرمندان را با تمرکز بر رویکرد ایجابی، حال خوب و تشویقی فرزندآوری را مدنظر قرار دهند و از آینده تلخ و خطرات پیری جمعیت حرفی زده نشود.

دوست‌محمدی افزود: به نظر من فرهنگ فرزندآوری در مدت ۳۰ سال تغییر کرده و ما نباید این انتظار را داشته باشیم که تغییر فرهنگ ۳۰ ساله سریع اتفاق بیفتد. به خصوص خلقت آدمیزاد به گونه‌ای است که مسیر ساختن خوبی ها برای او سخت و پرمشقت است اما ویرانی و تخریب سریع‌تر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد. بنابراین فرزندآوری و خلقت انسان که فرهنگی الهی است و طبیعتا خلق انسان و تشویق انسان معاصر به فرزندآوری بسیار سخت است چرا که اغلب به دنبال زندگی آسان، لذت‌های سطحی و شخصی است و طبیعتا این فرهنگ و سبک زندگی، افراد امروزی را از فرزندآوری منصرف می‌کند.

او افزود: من فکر می کنم به مساله جمعیت باید از وجوه و جبه های مختلف به آن پرداخته شود بهتر است ، تشویق مالی، قوانین ، امکانات تعریف شده برای خانواده ، ترساندن ، ناراحت کردن و خوشحال کردن باید همه راه ها را رفت . الان هم در کارگاه فرداساز بسیاری از هنرمندان ایده های سلبی و هشدارآمیز خوبی مطرح می کنند اما به دلیل تحدید موضوعات و محورهای رویداد، اجرای آنها ممکن نیست.

دوست‌محمدی اضافه کرد: ما تلاش داریم که جنبه‌های حال خوب مسأله پررنگ‌تر شود اما ممکن است به جهت تمرکز بر رویکرد ایجابی مسأله، آثار هنرمندان شباهت‌های بسیاری به هم داشته‌باشند. درست‌تر این است که دستگاه ها و سازمان‌ها از جنبه های مختلف موضوع را بررسی کنند.

او گفت : کار سخت ما در این کارگاه این است که با سازمان تأمین اجتماعی که در انظار عمومی وابسته به مجموعه حکومتی تلقی می شود طرف هستیم. همواره مجموعه‌های دولتی سخت تر از افراد عادی و یا هنرمندان مستقل می توانند در خصوص یک مسأله فرهنگ‌سازی کنند. آدم‌های عادی راحت‌تر در تاکسی‌ها و اماکن عمومی با هم ارتباط می‌گیرند و در چنین فضایی یک هنرمند در صورت جلب اعتماد مردم راحت تر می تواند پیام خاص خود را به دیگران منتقل کند. وجود این حس بین مردم و دستگاه ها واقعا تبلیغات و انتقال پیام های مهم را سخت کرده است که امیدواریم با مداومت سازمان ها و دستگاه های دولتی مقاومت های موجود در جامعه از بین برود.

وی در پاسخ به المان‌های مناسب برای طراحی پوستر خلاقانه در خصوص تحکیم نقش تأمین اجتماعی در تحکیم خانواده و فرزندآوری گفت: المان‌ها به سوژه‌هایی که به ذهن هنرمند می‌رسند مربوط می‌شوند. پس از آنکه هنرمند به سوژه فکر کند یکسری المان‌ها از جمله خود فرزند، کالسکه‌، پستانک، شیشه شیر، مادر ، بارداری مادر، لباس و کفش کودک و.... موجود است. زمانی که به سوژه فکر می کنیم متناسب با آن المان‌های جدید به وجود می‌آید. به عبارتی خود ایده‌ها بعضا المان‌هایی به ما می‌دهند. در مجموع اصل موضوع فرداساز مربوط به خلقت، فرزندآوری، کودک، نوزاد، خوشبختی و زندگی شیرین است.

دوست‌محمدی افزود: وقتی گفته می‌شود زندگی شیرین، طبیعتا ما ایرانی‌ها به دنبال لحظات شیرین زندگی می‌رویم. لحظات سفرهای خاطرانگیز، غذاهای با طعم نوستالژیک و دورهمی‌ها، پیکنیک رفتن‌ها، چایی‌های عصرانه ، غذاهای مادربزرگ و.... می‌افتیم . بنابراین من هنرمند آرتیست ایرانی باید از لحظات خوش زندگی ایرانی بتوانم در ایده پردازی و اجرای سوژه ها بهره ببرم و بتوانم پیام خود را از طریق آنها منتقل کنم و قطعا این اثر هنری الهام گرفته از لحظات شیرین زندگی، جذاب‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود.

داور هنری فرداساز گفت: پیشتر به مدیران تأمین اجتماعی هم عرض کردم که بخش عمده ای از خدمات و حمایت‌های بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی مردم نسبت به آنها بی‌خبر هستند.اینکه در سال‌های اخیر طرح اجرای بیمه زنان خانه‌دار یا دانشجویی تأمین اجتماعی هنوز بخش اعظمی از جمعیت کشور از آن آگاه نیستند.

او افزود: من حتی فکر می‌کردم که اولویت برگزاری این رویداد، اطلاع رسانی در خصوص خدمات متنوع و متعدد این سازمان است، یا اینکه عزم این سازمان و موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه بر این است که با یک اقدام رسانه ای – تبلیغاتی وسیع، مثلا خدمات قابل ارایه به خانواده‌های فرزندآور و یا پرداخت هزینه‌های ناباروری از سوی این سازمان را با بیان هنری جار بزنند و اطلاع رسانی کند. چرا که خیلی از مردم از آنها آگاه نیستند.

دوست‌محمدی اضافه کرد: اگر بیم کمبود بودجه و منابع در این سازمان نیست و اراده و عزم سازمان در راستای ارایه گسترده خدمات بیمه زنان خانه دار، دانشجویی و ... است باید اطلاع رسانی‌ها در خصوص خدمات سازمان بیشتر و گسترده‌تر و با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف تبلیغاتی از جمله هنرهای تجسمی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: به طور مثال زمانی که تبلیغاتی در سطح شهر دیده می شود که به مردم می گوید که منازل شان را زیبا کنند شهروند و مخاطب با دیدن این ابزار تبلیغی می گوید که چه امتیازات یا تسهیلاتی برای خانه‌دارشدن یا نهال و گل رایگان برای من شهروند در نظر گرفته شده که به پشتوانه آنها زیبایی و تزیین منازل شهری تحقق پیدا کند.

دوست‌محمدی در پایان در بیان پیشنهاد بهره‌برداری مناسب از آثار تولید شده در فرداساز گفت: برگزاری نمایشگاهی از آثار در یک گالری خوب و باکلاس و در جای دور از نگاه مردم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد چرا که مردم عام از چنین نمایشگاه‌هایی بازدید نمی‌کنند. فکر می‌کنم جدی‌ترین و اثرگذارترین کارکرد این پوسترها نمایش آن‌ها در مراکز درمانی و شعب بیمه‌ای در سراسر کشور و فضای مجازی باشد.

رویداد فرداساز، کارگاه سه روزه طراحی پوستر به همت مؤسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ خرداد آغاز و فردا (اول تیرماه) ۱۴۰۲ در فرهنگستان هنر تهران به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر: 61395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =