ترسیم فرداهای امیدبخش با فرزندانی که امروز زاده می‌شوند

فرهنگستان هنر،۳۱ خرداد، رویداد فرداساز. با گذر از حیاط سرسبز و حوض‌های  فیروزه‌ای و انتهای مسیر پس از پشت سرگذاشتن پله‌هایی وارد سالن می‌شوی که هنرمندان جوان در حال خلق فردایی شاد و امیدبخش با زبان تصویر هستند. دور تا دور سالن هنرمندان نشسته‌اند. شماری از هنرمندان خیره به تبلت مانده اند و پس از لختی طرحی می زنند و بلافاصله بخشی از طرحی را پاک می‌کنند و دوباره طرحی از نو.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، آن‌طرف‌تر گروهی گرداگرد اساتید و داوران هنری جمع شده‌اند و پس از وصف ایده‌های ترسیمی اولیه خود، مشتاقانه ایده‌های حرفه‌ای و نو آنها را گوش می‌هند و راهنمایی‌های آنها را به خاطر می‌سپارند. یکی از اساتید طرحی از دختر بچه شادی که پرچمی پیروزمندانه در دست دارد می‌کشد و می‌گوید چنین طرح‌هایی مفهوم نجات‌بخشی و آینده سازبودن فرزندان را به جامعه منتقل می‌کنند.

یکی دیگر از داوران می‌گوید پدر و مادران و فرزندانی که در کنار هم رویاهای شیرین آینده امیدبخش، پیمودن پله‌های موفقیت و سفر دسته‌جمعی را می بافند را ترسیم کنید.

ایده‌ها که یک به یک به صف می‌شوند همزمان کتابچه راهنمای محتوایی رویداد با نگاه هنرمندان دنبال می‌شود. در بخشی از کتاب نوشته شده که « محتوای مطلوب ایجابی است ... امید به آینده، خانواده شاد و متحد با فرزندان و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، اعضای خانواده سرمایه یکدیگر ، فرزندآوری امر ارزشمند و هنجارین و خانواده حامی.»

دفترچه را که ورق می‌ زنند. در بخش دیگری از آن آمده که فرداساز عنوان رویدادی است که به همت مؤسسه فرهنگی هنری آهنگ‌آتیه با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین اجتماعی از تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و تا اول تیرماه ادامه دارد. فرداساز به دلیل اهمیت موضوع پرداخت به بحث جمعیت با محوریت خانواده شاد و حمایتگر با دعوت از طراحان صاحب نام و توانمند بر آن است که به تولید محتوای هنری فاخر در این زمینه بپردازد. پوستر از جمله اثرگذارترین آثاری است که می‌تواند به توزیع درست محتوای تولید شده مخاطب هدف را نسبت به موضوع آگاه کند. از این رو مجموعه پژوهش‌ها و طرح‌های هنری در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا رویداد فرداساز شگل گرفت.

فرداساز، ترسیم رویای خانواده‌هاف

مرضیه رحیمی با نام هنری« نخودبانو» از استان اصفهان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: اینکه سازمان تأمین اجتماعی به عرصه ترویج فرزندآوری ورود کرده، خوب است و باید تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها از بسترهای موجود و در دسترس خود در راستای کاهش پیامدهای پیری جمعیت استفاده کنند.

این گرافیست افزود: برای ترویج فرزندآوری باید از دیگر ابزارهای تبلیغاتی موثر نیز استفاده شود و البته باید از هنرمندان نیز حمایت شود.

او بیان کرد: با توجه به محورهای این رویداد جای خالی عکاسی در کنار پوستر خیلی احساس می‌شود. منظورم عکاسی از شادی پرجمعیت‌ها در سفرها، در خانواده، در محیط کار و .... است که البته در کارگاه، باید سناریوها چیده می شد و بعد از رویداد، عکاسی کنند.

رحیمی در پاسخ به المان‌های موثر در خلق اثر هنری اثرگذار در حوزه فرزندآوری تأکید کرد: قطعا رسیدن به المان کاری زمانبر هست. لازمه این مهم در نظر گرفتن مخاطب، خواسته‌ها، نیازها و دغدغه‌های آنهاست و قطعا با لحاظ کردن این موارد طرحی اثرگذار خلق می‌شود .

او افزود: به شخصه پوسترهای هشداری را موثرتر می دانم اما در این کارگاه تأکید بر ترسیم رویاهایی است که با واقعیت فاصله دارد.

این تحصیل کرده رشته گرافیک در پیشنهاد گام‌های بعدی اجرای رویدادهایی از جنس فرداساز توسط تأمین‌اجتماعی گفت: به نظرم شاید بهتر باشد ایده پردازی و تصمیم‌گیری در این خصوص با ارگان‌های هنری باشد و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان حامی مالی در این عرصه ورود کند و از سوی دیگر تمرکز خود را بر افزایش حمایت‌های بیمه‌ای قرار دهد.

او در پایان طراحی پوستر خوب را مهم‌ترین هدف خود برای حضور در این رویداد خواند و افزود: البته ناگفته نماند روال منطقی خرید آثار با بهره‌گیری از نظر اساتید نیز برایم اولویت دارد.

برتری رویدادفرداساز؛ حضور اساتید مطرح گرافیک کشور

جاوید قدیمی یکی دیگر از هنرمندان گرافیست شرکت‌کننده در رویداد فرداساز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اقدام سازمان تأمین اجتماعی را در خصوص ایده‌پردازی و اجرای فرداساز کاری پسندیده خواند و گفت: طراحی اساس سایر قالب‌های تبلیغاتی از جمله انیمیشن، موشن و حتی آثار فیلم می‌تواند باشد بنابراین انتخاب ابزار پوستر برای رویداد فرداساز با توجه به مخاطبان گسترده تأمین اجتماعی و مراکز متعدد آن می تواند گزینه مناسبی باشد.

این هنرمند از شهر مشهد با اشاره به اصلی‌ترین محور رویداد فرداساز بر ترویج فرزندآوری افزود: ارائه خانواده شاد، بکارگیری طرح‌های ساده با مفهوم بالا می‌تواند در ترویج این مهم اثرگذارتر باشد.

وی در خصوص پیشنهاد رویدادهای هنری دیگر برای اجرا توسط سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به ارتباط نزدیک این سازمان با کارگران و در مجموع موضوع کار و اشتغال اگر رویدادهایی با موضوع کار کودکان و کار و کارگر با تمرکز بر دیگر قالب‌های تبلیغی در دستور کار قرار گیرد می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای فرهنگ‌سازی موضوعات مهم توسط این سازمان بزرگ در سطح کشور باشند.

قدیمی از نقاط برجسته و قابل توجه رویدادفرداساز حضور اساتید برجسته عرصه گرافیک به عنوان داوران هنری آن خواند و افزود: فرهنگستان هنر نیز یکی ازنقاط مثبت این رویداد است و اگر پیش از آغاز کارگاه ها در آیین افتتاحیه داوران هنری ضمن معرفی خود، دیدگاه ها، نظرات و ایده های خود را برای خلق پوسترهای هنری اما اثرگذار با ما در میان می گذاشتند هنرمندان سریع تر و راحت تر به ایده خوب در این زمینه می رسیدند و اجرای ایده ها نیز آسان تر بود.

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 61399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =