تحریم‌ها زندگی و معیشت کارگران ایرانی را نشانه گرفته است

رئیس‌کانون عالی شوراهای اسلامی کار در اجلاس سازمان جهانی کار در ژنو با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: تحریم های ناجوانمردانه بر زندگی و معیشت کارگران کشور تأثیر گذاشته و از سازمان بین المللی کار تدبیر عملی و جدی در راستای رفع این تحریم‌ها را خواهان و خواستار هستم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اولیاء علی‌بیگی در سخنرانی خود در یکصدو یازدهمین اجلاس سازمان جهانی کار در ژنو گفت: در دستور کار قرارگرفتن موضوعات مهمی از جمله هدف استراتژیک حمایت اجتماعی، محیط کار ایمن و سالم، کارآموزی باکیفیت و امحاء مقاوله‌نامه‌ها، پروتکل‌ها و توصیه‌نامه‌های فاقد اثربخشی نشان از تدبیر و دوراندیشی رهبران سازمان با هدف عبور دادن تمامی کشورهای عضو از اقتصاد سنتی با ارزش افزوده‌کم، به سمت اقتصادهای دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا با حفظ شرایط حساس زیست‌محیطی است.

او ادامه داد: اعجاز نوآوری در ظهور و توسعه اقتصادهای دانش‌بنیان، بازار کار اکثر کشورها از جمله کشور متبوع من را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده به نحوی که آموزش‌های کارآموزی و مهارتی ارائه شده با مهارت‌های موردنیاز اقتصادهای دانش‌بنیان همخوانی ندارد. بر این اساس ضرورت دارد با همکاری، توسعه و ترویج همکاری‌های فنی به خصوص از نوع جدید به کمک دولت‌ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه شتافته و با ایجاد تحولی بنیادین در رفع این نیازهای کلیدی گام‌های موثری برداشته شود.

وی اضافه کرد: دستیابی کارگران به مؤلفه‌های کار شایسته، امنیت‌شغلی، برقراری عدالت اجتماعی، امحاء بیماری‌های شغلی‌ و دستمزد عادلانه برای برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از یک زندگی آبرومندانه و بدون اضطراب تا حدی که اصول اساسی حقوق بنیادین کار است وظیفه دولت‌ها و کارفرمایان و حق مسلم کارگران عزیز است.

علی‌بیگی از مدیرکل سازمان بین المللی کار تقاضا کرد با تأکید بر اصول اساسی کار از طریق گفت‌وگوهای اجتماعی و سه‌جانبه‌گرایی و دستیابی به عدالت اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اساسی‌ کرامت انسانی برای حمایت بیشتر از کارگران سیاستی اتخاذ شود تا دولت‌ها توجه جدی بر اجرای دقیق اهداف استراتژیک که از مبانی اساسی حقوق بنیادین داشته باشند که از این طریق گام بزرگی در راستای شفاف‌سازی تنظیم عادلانه روابط کار میان کارگران و کار فرمایان فراهم شود.

وی با خواندن بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گهرند»، تأکید کرد: من بر این باورم که تمام انسان‌ها بدون توجه به رنگ، نژاد و ملیت باید نسبت به همدیگر احساس مسئولیت کرده و برای برقراری عدالت اجتماعی و زندگی باکیفیت در کنار هم تلاش کنند اما متاسفانه تحریم‌های آمریکا و عدم پایبندی آنها به توافقات و تعهدات برجام موجب از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش هزینه‌های تولید شده و به همین دلیل کیفیت زندگی و معیشت کارگران کشورم را سخت و دشوار کرده است.

علی‌بیگی در پایان با بیان زنده‌باد کارگر و پاینده باد عدالت اجتماعی اضافه‌کرد: از رهبران این سازمان تقاضا دارم برای رفع تحریم‌هایی که کارگران کشور متبوع مرا را هدف قرار داده اقدامات عملی و شایسته‌ای را به عمل آورند. آرزو می‌کنم که صلح و دوستی که زمینه‌ساز عدالت اجتماعی است در سراسر جهان حاکم شود و تمام انسان‌ها بدون توجه به رنگ، نژاد و ملیت از حق یکسان برخوردار شوند.

امسال یکصد و یازدهمین اجلاسیه بین‌المللی کار ۲۵ تا ۲۶ خردادماه۱۴۰۲ در ژنو سوئیس برگزار شد.

کد خبر: 61433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =