غربالگری بیمه‌شدگان برای پیشگیری از بیماری‌ها

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهدای ازنا (لرستان)، این مرکز را به عنوان تنها مرکز ملکی تأمین‌اجتماعی در شهرستان ازنا برشمرد و انجام غربالگری فشارخون، قندخون، سرطان پستان و روده بزرگ را از جمله اقدامات مهم تأمین‌اجتماعی در راستای پیشگیری از بیماری‌ها بیان کرد.

دکتر احمدرضا امامی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز درمانی، افزود: بخش کلینیک درمانگاه شامل ویزیت پزشکان عمومی، متخصص داخلی، جراح عمومی، دندانپزشک و ماما است. در بخش پاراکلینیک نیز بیمه‌شدگان می‌توانند از خدمات داروخانه، آزمایشگاه، تزریقات، نوارقلب، پانسمان و CPR بهره‌مند شوند. واحد پشتیبانی نیز از امور پذیرش، نگهبانی، اداری، مالی، فناوری اطلاعات، تاسیسات و خدمات تشکیل شده است.

وی ادامه داد: درمانگاه با دارا بودن ۲۳۰۰ متر مربع فضای فیزیکی در دو شیفت صبح و عصر از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب فعال است و بیماران سرپایی دارای بیماری‌های عادی و مزمن که در صدر آن دیابت و فشارخون قرار دارد، با تشکیل پرونده الکترونیک به طور منظم از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند.

رئیس درمانگاه شهدای ازنا گفت: همچنین غربالگری فشارخون و قندخون برای افراد بالای ۳۵ سال، سرطان پستان برای زنان بالای ۳۰ سال و سرطان روده بزرگ برای افراد بالای ۵۰ سال در درمانگاه به منظور پیشگیری از بیماری‌ها انجام می‌شود.

امامی میزان استقبال از خدمات این مرکز را چشمگیر توصیف کرد و افزود: ماهانه به طور متوسط بیش از ۱۲ هزار بیمار و سالانه حدود ۱۵۰ هزار بیمار از خدمات درمانگاه بهره‌مند می‌شوند و بسیاری از خدمات این مرکز به ویژه دندانپزشکی با استقبال بیماران مواجه است؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷ هزار نفر از خدمات دندانپزشکی استفاده کردند که بیشترین آمار در بین مراکز درمانی استان را شامل می‌شود.

او با اشاره به جایگاه این مرکز درمانی، بیان کرد: این درمانگاه تنها مرکز ملکی سازمان در شهرستان ازنا است و تمامی خدمات آن بدون دریافت هزینه به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود و اغلب مراجعه‌کنندگان این مرکز را ساکنان شهر و روستاهای این شهرستان تشکیل می‌دهد.

رئیس درمانگاه شهدای ازنا درباره وضعیت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز خویش، افزود: مدیران ارشد ستادی و استانی با تامین منابع مالی لازم و نیز تشویق شرکت‌های دارویی برای اولویت قرار دادن مراکز ملکی جهت تحویل دارو، بیماران را حمایت کرده و تا حد امکان از بروز کمبودهای دارویی جلوگیری می‌کنند. از طرفی در این مرکز با هوشمندی و احساس مسئولیت همکاران، اقلام دارویی ضروری پیش‌بینی و خریداری می‌شود تا با دپوی آن‌ها به ویژه داروهای مزمن، کمبودی در این زمینه رخ ندهد.

امامی با بیان اینکه در این مرکز ۳۶ نفر مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: از این تعداد، ۲۷ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد و در میان کادر درمان، ۱۳ پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک و داروساز فعالیت دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر با استخدام نیروهای جدید، کمبود نیروی انسانی برطرف شده است و درحال حاضر تنها در حوزه پزشکان متخصص کاستی وجود دارد.

او الکترونیک‌شدن خدمات تأمین‌اجتماعی را در سال‌های اخیر اقدامی بجا و منطقی بیان کرد و گفت: به‌روز رسانی ارائه خدمات در بستر دیجیتال با به‌کار گیری نیروی انسانی متبحر شرایط مهیا شدن پرونده الکترونیک را فراهم کرده است. این اقدامات ضمن ایجاد دسترسی آسان به سوابق پزشکی بیماران از هزینه‌های اضافه درمان نیز جلوگیری می‌کند.

رئیس درمانگاه شهدای ازنا اعلام کرد: اما حوزه سلامت همچنان با برخی مسائل مواجه است که از جمله آن می‌توان به تولید نسخ غیرضروری و مراجعه تکراری برخی بیماران اشاره کرد. همچنین سرعت افزایش بیماران مزمن و سالمند نگران‌کننده است و بعضا در روابط درمانی بین بخشی سازمان شامل درمان مستقیم و غیرمستقیم، بلاتکلیفی وجود دارد.

امامی افزود: ابهام جایگاه ما در سیستم پزشک خانواده، هزینه‌های گران درمان بیماران سطح اول به ویژه بیماری‌های مزمن و کمبود متخصص از جمله داخلی، طب سالمندان و دندانپزشک از دیگر چالش‌هایی است که با آن مواجه‌ایم.

وی یکی از برنامه‌های مهم این درمانگاه را پی‌گیری ارتقای مرکز به درمانگاه تخصصی برشمرد و گفت: تلاش برای افزایش کیفیت معاینه، آموزش بیماران مزمن و سالمند، ارتقای سیستم ارجاع بیماران به مراکز تخصصی و جذب پزشکان متخصص و دندانپزشک از دیگر برنامه‌های مهم این درمانگاه را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 61577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =