بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ نیاز به مهارت‌آموزی مجدد دارند

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و تغییر مشاغل توسط فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم که متأثر از تکنولوژی‌های روز و روند پر شتاب آن است، باید بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ مورد مهارت‌آموزی مجدد قرار گیرند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، حسینی‌نیا در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور بر لزوم تعریف پیوست مهارت‌آموزی در رشته‌های دانشگاه به عنوان ضرب آهنگ اصلی تأکید کرد.

او با اعلام اینکه تقریبا دو سوم دانش‌آموزانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده‌اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت آموزی است. در سال ۲۰۲۲ با رشد اقتصادی آهسته‌تر در هر دو بخش دولتی و خصوصی اقدامات لازم برای ارتقای مهارت را تدوین می‌کند، در سال ۲۰۲۴ ابتکارات ارتقاء مهارت شتاب گرفته و باعث بهبود بهره‌وری نیروی کار بر رشد اقتصادی شده و در سال ۲۰۲۸ شکاف مهارت بسته شده و افزایش شیش و نیم میلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان را شاهد خواهیم بود.

وی از افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری و افزایش کیفیت اشتغال، افزایش نیاز به همدلی نوآوری و دیجیتال در مشاغل در سال ۲۰۳۰ خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر آموزش‌های مهارتی در کشور در نقطه عطف و زمان به یاد ماندنی در کشور قرار دارد و نیازمند تغییر جهت به سمت رشد نمایی است.

معاون وزیر کار، متناسب‌سازی کیفی و کمی که خروجی آن آموزش و تربیت حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار باشد را از طرح‌های جدید مهارت‌آموزی برشمرد و گفت: طرح‌های کهاد (آموزش‌های هیبریدی) ویژه دانشجویان، نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، محیط کار واقعی، سام، فرهنگ مهارت‌آموزی و ... در حال اجرا است.

وی افزود: در دولت تحول‌گرای سیزدهم، تحول بنیادی در توسعه منابع انسانی و تحقق مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب با مهارت‌آموزی، اشتغال پذیری جوانان و اشتغال پایدار به جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح داد: ۶۵۰ مرکز، ۴۸۳۸ کارگاه، ۳۰۲ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان، ۵ مرکز سنجش و صلاحیت حرفه‌ای، مرکز ملی تربیت مربی از ظرفیت‌های بخش دولتی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فعال، ۲۵۰۰ استاندارد اجرا شده، ۳۱۸۱ مرکز جوار و بین کارگاهی و ... از ظرفیت‌های بخش غیردولتی این سازمان است.

وی با اشاره به ۳۰۲ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها (TMC)، اضافه کرد: طرح کهاد و مهارت‌افزایی هیبریدی (ترکیبی) در ۱۴۰۰ استاندارد شایستگی (۴۰۰ شغل) و ۵۴۰ ساعت آموزش با هدف ارتقاء ظرفیت اشتغال‌پذیری دانشجویان اجرا می‌شود.

حسینی نیا با اشاره به افتتاح نخستین اردوگاه مهارت‌آموزی دانشجویی در اشتهارد استان البرز، ادامه داد: این سازمان در نظر دارد اردوگاه‌های مهارتی در ۳۱ استان و با همکاری دانشگاه‌های مادر با هدف گسترش مشاغل نوین راه‌اندازی کند.

او بیان کرد: مهارت‌های نرم، سخت و فرا مهارت، برای مشاغل آینده در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شده است که تعمیم آن به رشته‌های دانشگاهی ضروری است.

کد خبر: 61628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =