ضرورت توجه کارفرمایان به پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی

علیرضا حیدری، کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی گفت: اکنون موضوع بدهی کارفرمایان به عنوان یکی از مطالبات بیمه‌ای تأمین اجتماعی تبدیل به موضوعی دائمی شده است که باید حوزه کارفرمایی در راستای پرداخت این طلب سازمان در راستای ایفای بهتر و به موقع تعهدات به افراد تحت پوشش، توجه ویژه داشته باشند.

حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزوود: با توجه به اینکه عمده بدهی بیمه‌ای کارفرمایان ناشی از ارائه نکردن لیست بیمه، پرداخت نشدن حق بیمه جامعه کارگری و خود کارفرمایان پس از مشاهده حق بیمه‌های جدید به دلیل حسابرسی از دفاتر قانونی است، بنابراین پرداخت این بدهی‌ها در راستای ایفای تعهدات به هنگام سازمان تأثیرگذار است.

او ادامه داد: بخشی از مطالبات سازمان در راستای مواد ۳۸ و ۴۱ قانون تأمین اجتماعی در هیأت‌های بدوی مطالبات و تجدیدنظر رسیدگی شده و قطعی می‌شوند که این بدهی‌های حوزه کارفرمایی از نظر موضوع وکارفرمایی دارای تنوع و متفاوت است.

حیدری با بیان اینکه آمار و ارقام بدهی‌های کارفرمایان به دلیل شرایط اقتصادی و چالش‌های حوزه تولید تا حدودی متفاوت است، افزود: به خاطر پرداخت نشدن به موقع حق بیمه از سوی کارفرمایان، سازمان تأمین اجتماعی جرائمی را برای این کارفرمایان در نظر می‌گیرد.

او اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان را یکی از این طرح‌ها دانست و گفت: در سال‌های اخیر این طرح برای وصول مطالبات سازمان از کارفرمایان با ویژگی‌های خاص اجرایی شده است تا کارفرمایان بتوانند بدهی‌های خود را در قالب تقسیط به تأمین اجتماعی پرداخت کنند.

۴۰ هزار میلیارد تومانی بدهی کارفرمایان بخش خصوصی به تأمین اجتماعی

این کارشناس حوزه کار افزود: اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان تحت عنوان بدهی حق بیمه کارفرمایان بخش خصوصی می‌شود که این رقم از میزان بدهی دولت به این سازمان جداست.

او با بیان اینکه این میزان بدهی کارفرمایان سهم ۱۵ درصدی در منابع وصول حق بیمه در ردیف‌های درآمدی تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده است، افزود: البته این سازمان با ارائه راهکارهای مختلف برای وصول مطالبات خود از حوزه کارفرمایی برای دریافت آنها اقدام می‌کند تا از این طریق بتواند با دریافت مطالبات خود، به ایفای تعهدات بهتر به ذینفعان اقدام کند.

حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه به موقع پرداخت نشدن بدهی کارفرمایان در تأمین منابع و ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به ذینفعان و مخاطبان مشکل ایجاد می‌کند، به‌خاطر این موضوعات هزینه‌های بیشتری به این سازمان برای اجرای همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت تحمیل خواهد شد.

انباشت بدهی تأمین اجتماعی از نهادهای مختلف

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از آنجا که تأمین اجتماعی از نهادهای مختلف و برخی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی مطالباتی دارد در سال‌های گذشته تبدیل به انباشت بدهی از سوی حوزه کارفرمایی شده است که برای وصول آنها به دنبال راهکارهایی قابل انجام در بخش حق بیمه‌های دریافتی است.

او اضافه کرد: بنابراین تأمین اجتماعی در راستای وصول مطالبات حق بیمه در بخش کارفرمایی باید سازوکارهایی داشته باشد زیرا اجرای تعهدات سازمان به افراد تحت پوشش نیازمند منابع مالی فراوان است و این منابع برای ایفای تعهدات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به طور سالانه روند افزایشی را دنبال می‌کند.

طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان در سال ۱۴۰۲ از اول خرداد تا پایان مردادماه برای استفاده از مزایای این طرح از سوی حوزه کارفرمایی توسط سازمان تأمین اجتماعی برای چندین بار در طول سالیان گذشته به اجرا گذاشته شده است.

کد خبر: 61749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =