پرداخت تسهیلات با هدف بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد کل بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور را تحت پوشش دارد برای بهبود وضعیت زندگی و تأمین معیشت این گروه از جامعه، هدف‌گذاری دقیقی را با اجرای برنامه‌هایی همچون پرداخت تسهیلات و اقدامات برای بیمه تکمیلی و حوزه درمانی دنبال می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های آماری اکنون چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارد که همین موضوع بر ضرورت توجه بیشتر به این افراد برای تأمین رفاه و معیشت آنان تأکید دارد.

اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی با جامعه ۴۶ میلیون نفری ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور را خدمات‌رسانی می‌کند نشان‌دهنده توجه ویژه مدیریت کلان سازمان برای اولویت قرار دادن معیشت و رفاه جامعه هدف است تا از این طریق زمینه رضایتمندی این قشر نیز فراهم شود.

توجه به حوزه درمان، افزایش سهم تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران به ۵۰ درصد، رایگان شدن خدمات درمانی به این جامعه هدف در مراکز طرف قرارداد دولتی و افزایش سهمیه و میزان وام ضروری این قشر از جمله اقدامات سازمان در راستای بهبود زندگی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر است.

در دولت سیزدهم نگاه به پرداخت تسهیلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران متفاوت شد به طوری که میزان تسهیلات با رشد مطلوب از پنج میلیون تومان در سه مرحله به ۲۰ میلیون تومان رسیده تا جامعه هدف بتوانند از این وام‌ها برای حل مشکلات خود استفاده کنند.

شرایط پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان

براساس اقدامات صورت گرفته مرحله ثبت‌نام وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران از طریق مراجعه به کانون‌های بازنشستگان در سراسر کشور امکانپذیر شد. در این مرحله برای دریافت این تسهیلات دیگر نیازی به داشتن ضامن از سوی افراد متقاضی نیست و این وام با توافق بین سازمان تأمین‌اجتماعی و بانک رفاه کارگران به حساب این افراد واریز می‌شود.

این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران اعطا می‌شود و پس از مراحل بررسی شرایط متقاضیان، پرداخت این تسهیلات به صورت غیرحضوری داده خواهد شد.

داشتن مالکیت تلفن همراه، نداشتن سابقه چک برگشتی، نداشتن بدهی معوق به سیستم بانکی، استفاده نکردن از تسهیلات مشابه بانک رفاه در دو سال گذشته و داشتن سن بین ۱۸ تا ۷۷ سال و همچنین داشتن حساب در بانک رفاه کارگران با حداقل ۱۰۰ هزار تومان موجودی شرایط دریافت این تسهیلات محسوب می‌شود.

در صورت دارا بودن این شرایط متقاضیان در این مرحله می‌توانند از طریق کانون‌های بازنشستگی ثبت‌نام خود را نهایی کنند و با داشتن شرایط، مبلغ تسهیلات به حساب مستمری‌بگیر واریز می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات دو ساله به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد است.

از روز ۲۷ خردادماه ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان در تأمین اجتماعی آغاز شد تا از این طریق اعطای تسهیلات به این گروه از جامعه هدف طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده اجرایی شود.

پس از انتخاب روش ثبت‌نام از طریق سایت سازمان، دیگر نیازی به مراجعه حضوری بازنشستگان برای دریافت این تسهیلات وجود ندارند و در بستر خدمات الکترونیکی و در صورت واجد شرایط بودن، متقاضیان وام موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها وام قرض‌الحسنه هر ماه به تعدادی از جامعه مستمری‌بگیر و بازنشسته سازمان پرداخت شده و ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات به صورت جداگانه و ماهانه انجام می‌شود.

براساس اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی، مشمولان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰ میلیون تومانی تا پایان سال جاری حدود ۴۰۰ هزار نفر خواهند بود. طبق اقدامات صورت گرفته سال گذشته ۱۷۷ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران وام ۱۲ میلیون تومانی دریافت کردند.

تیرماه مرحله دوم ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز می‌شود

با توجه به اینکه تعداد زیادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش درخواست دریافت این تسهیلات را دارند به همین منظور برنامه‌ریزی جدی از سوی سازمان برای بهره‌مندی افراد متقاضی البته براساس اولویت صورت گرفته است.

قرار است به صورت ماهانه ثبت‌نام این تسهیلات در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد تا براساس اولویت و برنامه‌های اجرایی سازمان متقاضیان از این تسهیلات بهره‌مند شوند که در این زمینه محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی به اجرای طرح پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش اشاره کرده و گفته است: مرحله نخست ثبت‌نام این وام قرض‌الحسنه با ثبت درخواست ۴۰ هزار نفر از متقاضیان به اتمام رسید.

او با اشاره به اینکه اواخر تیرماه نیز مرحله دوم ثبت‌نام وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی آغاز خواهد شد، افزود: در مرحله اول سهمیه‌هایی برای پرداخت این تسهیلات تعیین شده که قرار است در مراحل بعدی نیز سهمیه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

او به مرحله‌ای بودن ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بخشی از تسهیلات موردنیاز این اقدام از سوی بانک رفاه کارگران و بخشی دیگر توسط سازمان تأمین اجتماعی تأمین می‌شود اما قرار است در سال‌جاری برای ۴۰۰ هزار نفر از متقاضیان از میان افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر این تسهیلات واریز شود.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با ۴۶ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، ۵۳ درصد جامعه را خدمات‌رسانی می‌کند که برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت مانند پرداخت مستمری، ارائه تسهیلات، خدمات بیمه‌ای و درمانی به ذینفعان سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

براساس داده‌ها و اطلاعات موجود سازمان تأمین اجتماعی اکنون به صورت ماهانه حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌کند که ایفای این تعهدات بدون داشتن بودجه دولتی و از طریق وصول حق بیمه از افراد تحت پوشش تأمین می‌شود.

کد خبر: 61782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =