فرار سرمایه از بورس به دلیل نزول فرسایشی

بورس تهران در معاملات روز ‌شنبه «هفدهم تیرماه» با کاهش بیش از ۷ واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، شاخص کل بورس با ۷.۵۲۶ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۱۹۵ هزار واحد افت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن توانست ۱.۲۹۰ واحد افزایش یابد و تا رقم ۷۷۷ هزار و ۴۶۸ واحد صعود کند. از سویی معامله‌گران این بازار ۶۰۸ هزار معامله انجام دادند که ۵۷ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال ارزش داشت.

همچنین طی معاملات روز جاری ۱۰۴ نماد بورسی مثبت و ۲۲۴ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۴۸ واحد افزایش در رقم ۲۸هزار و ۴۹۰ واحد ایستاد. در این بازار ۴۱۵ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای بهمن دیزل، شرکت آهن و فولاد ارفع و کشتیرانی دریای خزر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرا بورس گذاشتند.

این درحالیست که با افت ۱.۱۰۰ میلیارد تومانی نسبت به چهارشنبه، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۵.۴ هزار میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۱۵۹ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز منفی ۳۶۲ میلیارد تومانی در صندوق های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

همچنین پس از چند روزی که ارزش معاملات در حال رشد بود و به هفت هزار میلیارد تومان رسیده بود و کم کم باعث ایجاد خوشبینی شده بود، امروز برخلاف انتظارات نه تنها ارزش معاملات رشدی نکرد، بلکه افت محسوسی هم داشت و به زیر ۶ هزار میلیارد تومان رفت، آن هم در اولین روز هفته کاری، از سویی متاسفانه تابلوها و معاملات امروز به هیچ عنوان نمره قبولی نگرفتند و بازار به نظر می‌رسد همچنان گیج خواهد زد و جای کار زیادی دارد.

اما نکته عجیب تابلوهای امروز، ادامه خروج پول‌های حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود که باید دید این روند ادامه‌دار خواهد بود و تاثیر آن را روی تابلوهای معاملاتی و ارزش معاملات خواهیم دید؟ به نوعی می‌توان گفت، در بورس در حال حاضر دچار یک پارادوکس هستیم، درحالیکه از یک طرف دوباره حجم و ارزش معاملات کاهش یافته، اما روند خروج پول از صندوق‌ها درآمد ثابت افزایش یافته، به نظر می‌رسد، مقصد این خروچ پول‌ها جایی به غیر از بازار سهام است و این احتمال وجود دارد، بازارهای موازی از جمله سکه، طلا، ارز و خودرو پذیرای این نقدینگی باشند.

کد خبر: 61931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =