آماده تأمین مالی زیرمجموعه‌های شستا هستیم

هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گروه مالی صباتأمین زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی از دو صندوق «سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» و«صندوق بخشی پتروصبا» و نیز سامانه فروش آنلاین «بیمه ریسک بی‌ریسک» رونمایی کرد. سید جواد میرطاهر، مدیرعامل گروه مالی صباتأمین در مورد ویژگی‌های صندوق «سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» با اشاره به اینکه بهره‌مندی از صندوق‌های بازنشستگی بیمه تکمیلی یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که بعد از بازنشستگی بتوانند مزایای بیشتری داشته باشند، گفت: «صندوق بازنشستگی بیمه تکمیلی در حال حاضر در اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی وجود دارد. در کشور ما نیز به همت سازمان بورس و اوراق بهادار اولین صندوق‌ها در این بخش مجوز گرفتند. سازمان به سه صندوق مجوز داده که ما هم سعی کردیم این مجوز را بگیریم و بتوانیم در این حوزه نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشیم.»

میرطاهر درباره‌ رویکردهای‌ گروه مالی صباتأمین با توجه به رونمایی از این دو صندوق، گفت: «رویکردهای ما بر این مبناست که ابزارهای توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری را تا می‌توانیم متنوع کنیم و بتوانیم در این حوزه با توجه به تنوع فعالیت‌ها برای همه اقشار جامعه، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی پیشنهادهای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»

مزایای گروه مالی
او همچنین با اشاره به مزایای تبدیل‌شدن صباتأمین به گروه مالی، افزود: «با توجه به اینکه مجموعه صباتأمین به گروه مالی تبدیل شده و به دلیل دارا بودن کارگزاری صباتأمین، سبدگردان اندیشه صبا، کارگزاری بیمه تأمین آینده، کنترل مدیریت شرکت تأمین سرمایه امین و...، ما گزینه‌ مناسبی جهت ارائه کلیه خدمات تخصصی مالی به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم.»
مدیرعامل گروه مالی صباتأمین ادامه داد: «در این راستا آمادگی داریم درحوزه‌های تأمین مالی، مشاوره مالی، پذیرش در بورس کالا و انرژی، پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس و...، به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادها و مجموعه‌ها، خدمات ارائه کنیم.»
به گفته او، گروه مالی صباتأمین در نظر دارد ضمن ارائه خدمات مالی متنوع و تسریع مسیر توسعه خود به خلق سود پایدار برای سهام‌داران از محل اصلاح سبد با رویکرد سرمایه‌گذاری سهام (DPS) محور اقدام کند.

آغاز پذیره‌نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی
دیگر صندوقی که صباتأمین در نمایشگاه بورس از آن رونمایی کرد، «صندوق بخشی پتروصبا» بود که توسط شرکت سبدگردان اندیشه صبا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این گروه مالی معرفی شد. «پتروصبا» از نوع (ETF) است. این صندوق یک صندوق سهامی‌بخشی است که بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود را در صنعت محصولات شیمیایی سرمایه‌گذاری می‌کند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های صندوق بخشی پتروصبا می‌توان به وابستگی اقتصاد کشور به صنعت بزرگ و ارزآور پتروشیمی، (DPS) محور بودن سهام شرکت‌های پتروشیمی، سهم ۲۵درصدی صنعت محصولات شیمیایی از کل ارزش بازار بورس و فرابورس، حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم به‌علت صادرات‌محور بودن، تخصیص بهینه و فعال منابع صندوق پتروصبا در محصولات مختلف صنعت پتروشیمی‌ و امکان ایجاد اختیار معامله صندوق بخشی پتروصبا به نمایندگی از صنعت محصولات شیمیایی، اشاره کرد. این در حالی است که صندوق بخشی پتروصبا با هدف تکمیل ابزارهای سرمایه‌گذاری گروه مالی صباتأمین تأسیس شده و به‌عنوان سومین صندوق بخشی در صنعت پتروشیمی ‌است. از جمله اهداف آتی این صندوق می‌توان به چند بخشی شدن در حوزه فلزات سیمان و دارو در آینده اشاره کرد.
حمید قره‌باغی، مدیرعامل شرکت سبدگردانی اندیشه صبا با اشاره به اینکه صندوق پتروصبا یک صندوق بخشی است، گفت: «در حال حاضر و با توجه به مجوزی که داریم، صرفاً می‌توانیم در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، اما در ادامه و با توجه به رایزنی‌هایی که با سازمان بورس شده، امیدواریم بتوانیم چند بخش دیگر را به آن اضافه کنیم.»
او ادامه داد: «بخشی بودن صندوق‌ها به این معناست که چندین صنعت را دربر می‌گیرد و در نهایت یک بخش از اقتصاد را شکل می‌دهد، اما صندوق‌های بخشی که فعلاً در بازار ما هستند، روی یک صنعت خاص متمرکز هستند، پتروصبا هم با ۲۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی شروع می‌کند.»
قره‌باغی همچنین با اشاره به جزئیات پذیره‌نویسی صندوق پتروصبا، گفت: «احتمالاً اوایل تیرماه پذیره‌نویسی آغاز می‌شود و هر واحد صندوق نیز هزار تومان است، همچنین به‌مدت سه روز کاری پذیره‌نویسی انجام خواهد شد.» مدیرعامل شرکت سبدگردانی اندیشه‌صبا، اضافه کرد: « هر چقدر این صندوق بزرگ‌تر شود، بهتر می‌تواند به مجموعه وزارت رفاه کمک کند، بخصوص از جهت اصلاح پرتفوی بیشتر. در حقیقت این صندوق می‌تواند منابع را به‌سوی سهامی که روی آن نظر مثبتی وجود دارد هدایت کند تا به اصلاح و بهینه‌کردن پرتفوی زیرمجموعه‌های شستا کمک کند. ضمن اینکه یک ابزار سرمایه‌گذاری خوب هم به حساب می‌آید که شرکت‌های زیرمجموعه می‌توانند از آن استفاده کنند.» قره‌باغی با اشاره به اهداف مجموعه صباتأمین برای تأسیس این صندوق، گفت: «ما در صباتأمین برای بهره‌مندی همه‌جانبه از ابزارهای سرمایه‌گذاری هر سلیقه‌ای را مدنظر قرار می‌دهیم.» او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تاپیکو یا سایر هلدینگ‌های پتروشیمی این صندوق ایجاد شد، پاسخ داد: «این سؤال به‌جاست که وقتی تاپیکو یا هلدینگ‌های پتروشیمی دیگر هستند، چه ضرورتی دارد که این صندوق‌ها شکل بگیرد. یک تفاوت اساسی که این صندوق‌ها دارند، مدیریت فعال‌شان است؛ یعنی این صندوق‌ها مثل تاپیکو یا هلدینگ‌های پتروشیمی دیگر، مدیریت شرکت‌ها را ندارد، بلکه مدیریت پرتفویی انجام می‌دهد و می‌تواند در بخش‌های مختلف خود صنعت پتروشیمی جابه‌جا شود.» مدیرعامل شرکت سبدگردانی اندیشه‌صبا، بیان کرد: «مثلاً تاپیکو الان شرکت‌های تولید اوره‌ دارد، اگر وضعیت صنعت اوره خراب شد، خیلی راحت نمی‌تواند از این صنعت خارج شود، اما صندوق بخشی خیلی فعال می‌تواند از اوره خارج و به‌طور مثال وارد صنعت متانول شود. این جابه‌جایی مهم‌ترین مزیتی است که صندوق‌های بخشی نسبت به هلدینگ‌های فعلی دارند.»
او همچنین با اشاره به اینکه این صندوق‌ها می‌توانند در زمینه تأمین مالی نیز گام بردارند، گفت: «قاعدتاً برای این صندوق‌ها که پول خود را از سطح جامعه جمع می‌کنند - و روی یک صنعت خاص هم متمرکز هستند- تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه، اولین گزینه‌ای است که به ذهن می‌رسد. یعنی شرکت‌های پتروشیمی اگر طرح توسعه‌ای دارند، می‌توان با هدایت نقدینگی به سمت این شرکت‌ها و مشارکت فعال صندوق در افزایش سرمایه‌ها به تأمین مالی آن‌ها کمک کرد.»
مدیرعامل شرکت سبدگردانی اندیشه‌صبا، ادامه داد: «اما تأمین مالی مبتنی بر اوراق بدهی معمولاً سمت صندوق‌های درآمد ثابت می‌رود. در ادامه ان‌شاءالله در حال پیگیری هستیم که تأمین مالی خُرد نیز در مجموعه صباتأمین فعال شود.»
قره‌باغی با اشاره به اینکه این آمادگی وجود دارد که به‌صورت تخصصی مدیریت پرتفوی زیرمجموعه‌ای شستا و سایر نهادها توسط صباتأمین انجام شود، گفت: «اگر تمایل داشته باشند، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در کنار آن نیز ابزارهای سرمایه‌گذاری مختلفی داریم که مجموعه‌های گوناگون شستا و وزارت کار می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.»
میرطاهر در مورد چرایی تأسیس این صندوق با اشاره به انتخاب شعار «در مسیر رشد» از سوی صباتأمین‌، برای گروه مالی، گفت: «این شعار برآمده از مسیر و هدفی است که از مدتی قبل در گروه مالی صباتأمین آغاز شده است. ما مسیر رشد را برای خود برگزیدیم و در واقع این مسیری است که برای تمامی ‌سرمایه‌گذاران و خانواده بزرگ صباتأمین انتخاب شده است.»
او ادامه داد: «امیدواریم درگام بعدی مسیر رشد گروه مالی صباتأمین، توسعه ابزارها و صندوق‌های متنوع در نهایت منجر به رشد اقتصاد کشور و کمک به بخش واقعی اقتصاد شود. پتروصبا یکی از این خدمات است که نه‌تنها در خدمت رشد سرمایه‌گذاری و گروه مالی صباتأمین خواهد بود بلکه در مسیر رشد صنعت پتروشیمی‌ کشور نیز فعالیت خواهد کرد.»

بیمه ریسک بی‌ریسک
سامانه فروش آنلاین «بیمه ریسک بی‌ریسک» محصول دیگری از گروه مالی صباتأمین بود که هم‌زمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از آن رونمایی شد. مدیرعامل گروه مالی صباتأمین در مورد این سامانه، گفت: «با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری در مورد ضرورت توسعه دولت الکترونیک و همچنین نظر به سرعت بالای رشد فناوری و دانش بشری، ارائه خدمات غیرحضوری و تحت‌وب یکی از مواردی است که به‌طور جدی در دستور کار گروه مالی صباتأمین به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شستا قرار گرفته است.»
میرطاهر ادامه داد: «این سامانه بدون توجه به نام و عناوین تجاری قابلیت ارائه خدمات مرتبط با انواع بیمه‌ها را داراست و کاربران آن می‌توانند در کمترین زمان ممکن باکیفیت‌ترین خدمات حوزه بیمه را دریافت کنند.»

کد خبر: 62017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =