افزایش وام ودیعه، مُسکن موقتی مسکن

یک کارشناس مسکن در ارزیابی دو برابر شدن مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن گفت: افزایش مبلغ این وام به ۲۰۰ میلیون تومان اقدام خوبی است اما در نهایت وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن به‌گونه‌ای  است که با این رقم‌ها حتی یک آپارتمان ۴۰ متری در جنوب شهر هم نمی‌توان اجاره کرد.

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: قدیمی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گوید چاه باید از خودش آب داشته باشد؛ حال نیز در زمینه وام ودیعه مسکن می‌توان به این ضرب‌المثل اشاره کرد چراکه لازم است خود اجاره‌نشینان هم به توانمندی برای پرداخت هزینه‌های مسکن برسند.

وی ادامه داد: حتی در صورتی که فردی بتواند این وام ۲۰۰ میلیونی را دریافت کند ملزم به بازپرداخت مبلغ آن با بهره در نظر گرفته شده در نظام بانکی است. تا سال گذشته در بازار مسکن شرایط به این صورت بود که هر ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه معادل ماهانه سه میلیون تومان اجاره محسوب می‌شد اما مدتی است این مبلغ تغییر کرده و هر ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه معادل دو میلیون تومان کرایه ماهانه محسوب می‌شود. در چنین شرایطی حتی اگر فرد موفق به دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی شود گویی ماهی چهار میلیون تومان اجاره است که این رقم با توجه به قیمت‌های امروز بازار اجاره‌بها بسیار پایین بوده و حتی با آن نمی‌توان یک آپارتمان ۴۰ متری در جنوبی ترین نقاط شهر را کرایه کرد.

این کارشناس مسکن همچنین به بحث پرداخت این تسهیلات اشاره کرد و افزود: چنان اعلام شده که بهره این تسهیلات ۱۲ درصد است. حال در اینجا این نکته وجود دارد که بعید به نظر می‌رسد دولت منبعی برای ارائه این رقم به بانک‌ها در نظر گرفته باشد و پرداخت این وام احتمالا برعهده بانک‌ها است که بطور طبیعی بانک‌ها ترجیح می‌دهند منابع خود را صرف پرداخت تسهیلات دیگری کنند که سود بالای ۲۰ درصد خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت آنچه باعث بی‌تعادلی در بازار اجاره‌بها شده موضوع اقتصاد است. مردم باید کار و شغل داشته باشند و در زمان اشتغال نیز درآمد آنها با هزینه‌ها برابری داشته باشد اما وقتی جمعیت قابل توجهی بیکار هستند یا درآمدهای پائین دارند شاید ارائه وام‌هایی با این مبلغ هم تاثیر چندانی نداشته باشد. شما تصور کنید اکنون حتی یک مهندس که به تازگی فارغ‌التحصیل شده هم در ابتدای کار درآمدی حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه دارد. با این درآمد فرد چگونه می‌تواند خانه اجاره کرده یا به فکر ازدواج باشد؟

سرحدی همچنین به تجربیات کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: گاه برخی کشورها حتی به میزان ۹۰ تا ۹۵ درصد اجاره بها را به افراد وام می‌دهند و مبلغ اقساط برنامه‌ریزی شده برای آنها نیز به صورتی است که هم بتوانند زندگی خود را بگذرانند و هم اقساط تسهیلات را پرداخت کنند. به همین دلیل در این کشورها تهیه مسکن نیز کار راحتی است و افراد هم می‌دانند چنانچه یک قسط خود را هم پرداخت نکنند با آنها برخورد خواهد شد.

این کارشناس مسکن با تاکید براینکه لازم است میان درآمد مردم و هزینه‌های آنها تناسب وجود داشته باشد، گفت: تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد حتی افزایش دو برابری تسهیلات بانکی نیز چاره‌ساز نخواهد بود و راهکار اساسی اصلاح شرایط اقتصادی و ایجاد اشتغال است. اینکه دولت مبلغ این وام را دو برابر کرده دستش درد نکند اما این بحث به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و حالت نوعی مُسَکن دارد که حتی ممکن است تاحدی تورم در بازار اجاره‌بها را نیز افزایش دهد هرچند که اکنون قیمت‌ها در این بازار به‌گونه‌ای است که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی شاید خیلی چشمگیر نباشد.

سرحدی در پایان با بیان اینکه به شخصه ندیده‌ام و از فردی هم نشنیده‌ام که این وام را دریافت کرده باشد، افزود: حتی اگر اعطای این تسهیلات بطور گسترده هم ارائه شود شاید با توجه به قیمت‌های بالایی که در بازار اجاره‌بها دیده می‌شود نتواند در حدی جدی تاثیرگذار باشد.

کد خبر: 62295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =