۳۸ میلیون خانوار بیمه‌شده بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی با چتر گسترده‌ بیمه‌ای خود اکنون ۳۸ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۹۳۰ خانوار از بیمه‌شدگان سازمان را تحت پوشش خود دارد که کل افراد بیمه شده اصلی فعال در عرصه کسب و کار و بهره‌مند از خدمات این سازمان، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر به شمار می‌روند.

به گزارش آتیه آنلاین، برخورداری از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از جمله تعهدات این سازمان به شمار می‌رود و به واسطه تنوع خدمات اکنون ۵۳ درصد جامعه امکان دریافت خدمت از این نهاد بیمه‌گر را دارند.

ایفای تعهدات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و تنوع انواع بیمه‌های اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، دانشجویان و زنان خانه‌دار، افراد فاقد بیمه را ترغیب به استفاده و استقبال از خدمات این سازمان کرده است.

افزایش شمار بیمه‌شدگان با آمار یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در ۲ سال

یکی از اهداف و تکالیف اصلی سازمان تأمین اجتماعی گسترش چتر بیمه‌ای و تعمیم خدمات در بخش‌های سه‌گانه به همه افراد تحت پوشش و برخورداری افراد از خدمات و پوشش بیمه‌ای به همه افراد شاغل فاقد بیمه است، زیرا اکنون بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از شاغلان به ویژه در بخش اشتغال غیررسمی از هیچ نوع بیمه‌ای بهره‌مند نیستند.

تکالیف قانونی تأمین اجتماعی در ماده ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین اجتماعی منجر به افزایش شمار بیمه‌شدگان و اضافه شدن خانواده‌های بیمه شده تحت پوشش خواهد شد که در ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم این موضوع به نحو مطلوبی محقق شده است.

براساس جدیدترین آمار سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر اضافه شده که می‌توانند از زمان آغاز بیمه‌پردازی خود از خدمات متنوع این سازمان در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بهره‌مند شوند.

فعالیت یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۹۵ کارگاه تحت پوشش

تأمین اجتماعی به واسطه خدمات متنوع خود اکنون یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۹۵ کارگاه فعال را تحت پوشش دارد تا تحت عنوان شرکای اجتماعی حق بیمه خود کارفرما و کارگران تحت پوشش را به این سازمان پرداخت کنند تا از این طریق ضمن دریافت انواع خدمات از سوی بیمه‌پردازان، بخش اعظمی از منابع این نهاد از سوی این کارگاه‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و اقتصادی تأمین شود.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۶ تا ۹۰ درصد منابع تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان و کارگران فعال در کارگاه‌های تحت پوشش سازمان و بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین می‌شود که با دریافت این منابع، تعهدات جاری تأمین اجتماعی به جامعه هدف ارائه می‌شود.

براساس داده‌های آماری تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های سه‌گانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است که این منابع از محل پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش خصوصی، دولتی و بخش دیگری نیز از محل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اقتصادی تأمین و هزینه خواهد شد.

هشت میلیون و ۱۲۸ هزار خانوار مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از میان ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌گر محسوب می‌شود که اکنون ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور، حقوق و مستمری خود را از این سازمان بیمه‌گر دریافت می‌کنند.

براساس آمارهای موجود، اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان از خدمات همه‌جانبه تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به این افراد تحت پوشش، هزینه می‌شود.

اکنون خانواده مستمری‌بگیران تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای، هشت میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۳۸ خانوار هستند که بخش مهمی از منابع این سازمان به ایفای تعهدات این گروه از جامعه هدف تعلق دارد.

ارزش خدمات ارائه شده تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته ۴۷۵ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومان ارزش نهایی خدمات ارائه شده به جامعه هدف در تأمین اجتماعی بوده است.

البته متوسط ارزش خدمات ارائه شده به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز استخراج شده است که طبق این آمارها هر ثانیه به طور متوسط حدود ۲۲ میلیون تومان، هر دقیقه به طور متوسط بیش از ۷۳ میلیارد تومان و هر ساعت به طور متوسط بیش از ۷۹.۱ میلیارد تومان برای ارائه تعهدات هزینه شده است.

همچنین طبق این داده‌های آماری، سازمان تأمین اجتماعی هر روز به طور متوسط بیش از ۱.۸۹ هزار میلیارد تومان و هر ماه به طور متوسط بیش از ۵۶.۹۵ هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش هزینه می‌کند.

کد خبر: 62409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =