خطر «ال نینو» و افزایش احتمالی قیمت‌ مصرف‌کننده

«ال نینو» یکی از سه مرحله پدیده‌ای آب و هوایی است که دمای گرم‌تر دریاها را به اقیانوس آرام منتقل می‌کند و رویدادهای شدید آب و هوایی را در سراسر جهان به وجود می‌آورد. با افزایش خطر تغییرات اقلیمی، اکنون انتظار می‌رود که با وقوع «ال‌ نینو» وضعیت تولیدات کشاورزی بدتر از قبل شود و ذخیره غلات جهان که پیش‌تر و به واسطه جنگ در اوکراین در وضعیت بحرانی قرار گرفته بود، بدتر شود. پرو، برزیل و آرژانتین سه کشوری هستند که تولیدات کشاورزی آنها در آمریکای جنوبی احتمالا تحت تاثیر پدیده «ال نینو» قرار خواهد گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از اکونومیست؛ برزیل زمانی صادرکننده کوچک ذرت بود. با این حال، در دو دهه گذشته، انتظار این بود که سهم این کشور از صادرات جهانی ذرت تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰ درصد باشد. داستان‌های موفقیت مشابهی در سراسر آمریکای لاتین یافت می‌شود که دلیل سهم رو به رشد محصولات کشاورزی جهان است. برداشت امسال بسیار زیاد بوده و به جبران کمبود محصولات اوکراین به دلیل جنگ کمک کرده است. اما برداشت بعدی ممکن است بسیار کمتر از میزان فعلی باشد.

در ماه ژوئن، جهان وارد فاز «ال نینو» خود شد. «ال نینو» یکی از سه مرحله پدیده‌ای آب و هوایی است که دمای گرم‌تر دریاها را به اقیانوس آرام منتقل می‌کند و رویدادهای شدید آب و هوایی را در سراسر جهان به وجود می‌آورد. وقوع «ال نینو» در گذشته به کشاورزی و سایر صنایع آسیب‌پذیر در برابر تغییرات الگوهای آب و هوایی خسارات زیادی وارد کرده است. برای کارگاه تولیدات بزرگ کالایی مانند منطقه آمریکای لاتین، این پدیده می‌تواند مشکلاتی را در سطح عرضه جهانی مواد غذایی ایجاد کند.

تحلیلگران EIU، شرکت همکار اکونومیست در تحلیل داده‌های اقتصادی، بر این باورند که «ال نینو» سه تغییر بزرگ ایجاد خواهد کرد که بر تولید منطقه تأثیر گذار خواهد بود. برخی از مناطق خشک‌تر از حد متوسط خواهند شد، برخی مرطوب‌تر؛ و با این حال، برخی دیگر با دمای بالای سرسام‌آور مواجه خواهند شد. تعداد کمی از مناطق بدشانس ترکیبی از این سه نوع آب و هوایی را تجربه خواهند کرد. مثلا این احتمال می‌رود که بولیوی با خشکسالی و سیل در سراسر کشور مواجه شود.

کارائیب، آمریکای مرکزی، کلمبیا و غرب مکزیک به ویژه در برابر خشکسالی آسیب‌پذیر خواهند بود. مطابق تحلیل‌ها آب و هوای خشک در پایان سال جاری تولید محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد کرد و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را افزایش می‌دهد. غلات اساسی، لوبیاها و دام ها که همگی به شدت به بارندگی وابسته هستند، بیشترین آسیب را از وضعیت «ال نینو» خواهند دید.

در همین حال، شرایط مرطوب‌تر ممکن است برای مناطق خشک شده در آمریکای لاتین اندکی تسکین دهنده باشد. برای مثال، منطقه حاصلخیز پامپاس آرژانتین، می‌تواند از بارندگی بالاتر از میانگین بهره ببرد. خشکسالی فلج‌کننده کشاورزی این منطقه را ویران کرده است که طبق گزارش بانک جهانی ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. سویا، ذرت و گندم سه محصولی که در شرایط خشک وضعیت بسیار بدی داشته‌اند می‌توانند از باران‌های ال نینو بهرمند شوند.

با این حال، احتمال باران خوب، خطر سیل را افزایش می دهد. EIU پیش بینی می‌کند که اقتصاد پرو بین ژانویه تا مه سال آینده آسیب خواهد دید، زیرا باران‌های شدید در امتداد سواحل شمالی می‌تواند به زیرساخت‌ها آسیب برساند و تولید کشاورزی و ماهیگیری آن را کاهش دهد. سیل در حال حاضر کانال‌های آبیاری را تخریب کرده است و می‌تواند ملخ‌ها، موش‌ها و بیماری‌های گیاهی را به مناطق زراعی بیاورد. حوادث گذشته ال نینو تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها در منطقه داشته است: در مارس ۲۰۱۷ قیمت‌های مصرف‌کننده در پرو ۱.۳ درصد افزایش یافت، افزایشی که بزرگترین جهش ماه به ماه قیمت در ۱۹ سال گذشته بوده است.

همچنین تغییرات دمایی چالش‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت. برای منطقه مرکز غرب برزیل، مخزن کشاورزی این کشور، آب و هوای گرم انتظار می‌رود. شمال و شمال شرق، تولیدکنندگان مهم پنبه، ذرت و نیشکر، احتمالاً خشکسالی را تجربه خواهند کرد. اما جنوب شرقی برزیل تمایل دارد از باران فراوان در ماه‌های بهار و تابستان امسال که همراه با ال نینو خواهد بود بهره‌مند شود؛ اتفاقی که می‌تواند تولیدات کشاورزی را افزایش دهد.

در حال حاضر، با وجود جهش قیمت گندم پس از بمباران بنادر دریای سیاه، قیمت‌های جهانی بیشتر محصولات مهم، کمتر از سطح قبل از جنگ باقی مانده است. اکنون برداشت خوب در بسیاری از نقاط جهان باعث شده تا ذخایر غلات همچنان وجود داشته باشند و قیمت‌ها پایین بماند اما بازگشت ال نینو می‌تواند این وضعیت شکننده را بحرانی‌تر کند.

کد خبر: 62445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =