پویش جهانی چشم‌انداز صفر، امیدی برای کاهش حوادث شغلی

راه‌اندازی پویش جهانی چشم‌انداز صفر اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی (ایسا) با هدف به صفر رساندن حوادث و بیماری‌های شغلی در محیط کار امیدی برای به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار در کشور است، زیرا بسیاری از کارگران از جمله فعالان در عرصه ساختمانی که ۵۰ درصد این حادثه‌ها برای  آنان رخ می‌دهد، گرفتار این مشکلات در حین فعالیت کاری خود هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، کاهش خطرات و حوادث ناشی از کار برای جامعه کارگری که بیشترین خطر را در حین کار احساس کرده و سالانه آمارهای متعددی از وقوع حوادث در زمان کار را با فوت و ازکارافتادگی شاهد هستند، بیشتر مورد توجه بوده تا با به صفر رساندن این آمارها، زنگ خطر و مشکلات در حوزه کسب و کارهای ساختمانی نیز کمتر به گوش برسد.

به صفر رساندن حوادث و بیماری‌های شغلی در محیط کار موضوعی بود که حسین مشیری تبریزی، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تأمین‌اجتماعی در جریان دومین جلسه هم‌اندیشی معرفی پویش چشم‌انداز صفر اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی مطرح کرد و گفت: سال گذشته براساس آمارهای رسمی بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار فوت کرده‌اند که به ‌معنی فوت ۲ نفر در هر روز کاری است. کاهش این حوادث و به صفر رساندن فوت کارگران براثر حوادث و بیماری‌های شغلی، هدفی است که در همه کشورها با جدیت دنبال می‌شود و اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی برنامه چشم‌انداز صفر را به همین منظور پیگیری می‌کند.

او افزود: در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز موضوع پیشگیری از حوادث ناشی کار و بیماری‌های شغلی اهمیت فراوان دارد. موضوع مهمی که در این حوادث باید مورد توجه قرار گیرد، این است که حوادث را نباید به‌عنوان بدشانسی نگاه کنیم زیرا همه این حوادث قابل پیشگیری هستند. جلوگیری از حتی یک فوت در حوادث ناشی از کار، به معنی نجات یک فرد و حفظ یک خانواده است که باید با جدیت بیشتری در این زمینه فعالیت مؤثر داشته باشیم.

مشیری تبریزی معتقد است: مفهوم جهانی چشم‌انداز صفر در حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی دارای انعطاف است و در هر شرکت یا مجموعه‌ای امکان فعالیت در این حوزه وجود دارد. بنابراین باید برای انواع مشاغل و شرکت‌ها برنامه مدونی برای کاهش و به صفر رساندن این حوادث طراحی و پیگیری شود.

آمارهایی از حوادث ناشی از کار در ایران و جهان

آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار (ILO) در این حوزه نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲۷۰ میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می‌دهد و سالانه بیش از چهار درصد تولید ناخالص ملی کشورها به جبران خسارات ناشی از حوادث ناشی از کار اختصاص داده می‌شود.

آمارهای حوزه حوادث کار کشور حاکی از وقوع حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار و آسیب‌های آن به افراد شاغل و همچنین تعداد ۷۰۰ مورد فوتی ناشی از این موارد است. این در حالی است که تازه‌ترین آمارهای جهانی حوزه حوادث کار حکایت از فوت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی کار در جریان حوادث شغلی دارد و ۳۷۴ میلیون کارگر دیگر از وضعیت و حوادث شغلی آسیب می‌بینند. این موضوع به این معناست که روزانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل شرایط ناایمن و ناسالم کاری، جان خود را از دست می‌دهند.

موارد قانونی برای حمایت از بیمه‌شدگان در برابر حوادث ناشی از کار

براساس مواد ۷۱، ۷۳ و بند ۳ ذیل تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی، اگر بیمه‌شده براثر حوادث ناشی از کار یا بخاطر بیماری حرفه‌ای از کارافتاده جزیی و کلی شود یا فوت کند، تأمین اجتماعی بدون در نظر گرفتن سابقه پرداخت حق بیمه مستمری از کارافتادگی یا بازماندگان واجد شرایط را برقرار خواهد کرد.

همچنین با توجه به مواد قانونی ۵۹، ۶۲، ۶۳ و ۷۴ قانون تأمین اجتماعی در صورت حوادث ناشی از کار و به شرط اشتغال نداشتن به کار و دریافت نکردن حقوق از سوی جامعه کارگری، افراد بیمه‌شده استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و نقص عضو را از این سازمان دارند.

طبق ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرمایان کارگاه‌ها موظف به انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد حادثه‌دیده است و باید موضوع را ظرف سه روز اداری به صورت کتبی به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند.

در ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی نیز آمده است، در صورتی که وقوع حادثه به طور مستقیم ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از رعایت نکردن مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از سوی کارفرمایان یا نمایندگان آنان باشد، سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های مربوط به معالجه، غرامت‌ها و مستمری‌ها را پرداخت می‌کند اما طبق ماده ۵۰ این قانون این مطالبات از کارفرما وصول خواهد شد.

حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی از بیمه‌شدگان در برابر حوادث ناشی از کار

طبق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی همه کارگران شاغل در بخش‌های مختلف عرصه کسب و کار باید از روز نخست اشتغال بیمه شوند و در صورت بروز حوادث و آسیب‌دیدگی کارگر، حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از این اقشار از سوی این سازمان صورت گیرد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد دوران بیماری، غرامت نقص عضو، برقراری مستمری از کارافتادگی جزیی و کلی و پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی از عمده تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال کارگران آسیب‌دیده در مواجهه با حوادث ناشی از کار است.

حمایت از آسیب‌دیدگان کار بدون لحاظ سابقه بیمه‌پردازی

البته بدون لحاظ سابقه بیمه‌پردازی و پس از بیمه‌پردازی افراد، تأمین اجتماعی امکان دریافت خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب قوانین و مقررات برای افراد آسیب‌دیده را فراهم کرده است. به عنوان نمونه پس از حادثه ناشی از کار و با فوت کارگر بدون توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه، بازماندگان این فرد از مستمری تأمین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

طبق اعلام دفتر فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته، یک هزار و ۷۰۳ نفر از مستمری‌بگیران ازکارافتاده از مجموع ۱۴۲ هزار و ۲۲۸ نفر، کمتر از یک ماه سابقه بیمه‌پردازی داشتند اما به دلیل ازکارافتادگی ناشی از کار، از حمایت‌های این سازمان و دریافت مستمری ماهانه بهره‌مند شدند.

همچنین یک هزار و ۱۵۲ نفر مستمری‌بگیر از کارافتاده بین یک تا سه ماه بیمه‌پردازی و یک هزار و ۸۲۳ مستمری‌بگیر دیگر بین ۳ تا ۶ ماه و سه هزار و ۱۲۵ مستمری‌بگیر دیگر بین ۶ ماه تا یک سال سابقه پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال خود را داشتند اما از همه حمایت‌های این سازمان برخوردار شدند.

کد خبر: 62461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =