پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی آبادان

مدیرعامل پتروشیمی آبادان با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده، گفت: پس از حدود هفت سال اورهال این مجموعه در گرمای ۵۰ درجه تابستان در دستور کار قرار گرفت که این موضوع در روند کار مجموعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

امید بچاری، مدیرعامل پتروشیمی آبادان در گفتگو با آتیه آنلاین، گفت: پتروشیمی آبادان یکی از قدیمی‌ترین پتروشیمی‌های پلیمری ایران یا حتی خاورمیانه است که در سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۵۴ یک طرح توسعه‌ای در آن اجرا شده و بر این اساس ظرفیت اسمی PVC تولیدی آن از ۲۰ هزار تن به ۶۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: اما در دوران دفاع مقدس به واسطه حملات صورت گرفته این مجموعه به طور کامل تخریب شد و در نهایت در سال ۱۳۶۷ روند بازسازی آن شروع شد.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان گفت: اما متاسفانه در این سال‌ها طرح‌های توسعه‌ای در پتروشیمی آبادان انجام نشده و این مجموعه که زمانی جزو اولین‌ها در کشور بوده از طرح‌های توسعه‌ای عقب مانده است. بر این اساس در دورانی که در بندر امام و عسلویه در حال ساخت پتروشیمی‌های متعدد بودند در پتروشیمی آبادان عملیاتی انجام نشد.

بچاری افزود: متاسفانه پتروشیمی آبادان تنها مجموعه‌ای در جنوب غرب کشور است که به خط اتیلن غرب متصل نشده و تلاش‌های متعدد ما در این سال‌ها برای اتصال به این خط بی‌نتیجه مانده است. این در حالی است که اتیلن جزو حیاتی‌ترین مواد برای مجتمع‌های پتروشیمی محسوب می‌شود و می‌توان چنین گفت که هر جا آب باشد تمدن بشری ایجاد شده و هرجا اتیلن باشد شاهد شکل‌گیری تمدن صنعتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اکنون تنها تکیه ما برای تهیه خوراک پالایشگاه آبادان است که هرگاه چالشی برای آن ایجاد شود تامین خوراک ما هم با مشکل مواجه می‌شود. اکنون در طول روز نیاز ما به خوراک ۲۵۰ تن است اما این پالایشگاه در نهایت می‌تواند حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن خوراک در اختیار ما قرار دهد.

بچاری افزود: تامین خوراک پالایشگاه آبادان از طریق چاه‌های مسجدسلیمان بوده اما از زمانی که این چاه‌ها خالی شدند این پالایشگاه منابع دیگری را مورد استفاده قرار داد که نفت ورودی آنها به مراتب سنگین‌تر بوده و گازهای متصاعد از آن نیز تغییر کرد بر این اساس امکان ارائه روزانه ۲۵۰ تن خوراک برای این پالایشگاه وجود نداشت.

بچاری در ادامه با اشاره به روند اورهال پتروشیمی آبادان، این اقدام را گامی در جهت بهبود شرایط این مجموعه دانسته و گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون اورهال در مجموعه اتفاق نیفتاده بود و این موضوع حتی تاحدی منجر به کاهش کیفیت محصولات ما شده بود، به گونه‌ای که حتی در مواردی با اعتراض برخی از مشتریان خود مواجه شدیم. بر همین است در دمای ۵۰ درجه تابستان اورهال این مجموعه در دستور کار قرار گرفت که با پایان این روند ظرفیت اسمی تولید، بهینه شده و محصولات ما کیفیت بهتری را خواهند داشت.

اجرای طرح گازکوب برای افزایش دسترسی به خوراک

وی همچنین به طرحی با عنوان ایستگاه تقویت فشار گاز ارسالی از پالایشگاه آبادان به پتروشیمی آبادان با عنوان گازکوب اشاره کرد و گفت: این طرح نیز آبان ماه سال گذشته راه‌اندازی شد. این طرح از سال ۱۳۹۳ تعریف شده بود اما جزو مواردی بود که اجرای آن روی زمین مانده بود و پس از ورود بنده به این مجموعه اجرایی شدن آن به جدیت در دستور کار قرار گرفت.

بچاری ادامه داد: با اجرای این طرح خوراک ما تا حدودی افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۸۰ تن در روز رسید البته هنوز این میزان خوراک با آنچه نیاز روزانه ما است فاصله دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضلات دیگر پتروشیمی آبادان اشاره کرده و از فرسودگی تجهیزات و عدم نوسازی و بازسازی این مجموعه طی سال‌های گذشته به‌عنوان برخی از این مشکلات یاد کرد.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان ادامه داد: از سوی دیگر مواردی مانند افزایش قیمت خوراک و سوخت و تورم و موضوعات دیگر این مجموعه را با مشکلات متعددی مواجه کرده که برای عبور از آنها پروژه‌های کوتاه و بلند مدتی را تعریف کرده‌ایم.

طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت پتروشیمی آبادان

بچاری در عین حال گفت: یکی از پروژه‌های کوتاه مدت ما طرح گازکوب بود که با اجرای آن از خرید پروپان بی‌نیاز شده و بر این اساس قیمت تمام شده ما به مراتب کمتر می‌شود. مورد دیگر که سال جاری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و کلنگ زنی آن انجام شد پروژه تزریق کلر مایع جهت تولید EDC بوده که اجرای آن تا آخر تابستان به پایان رسیده و کمک می‌کند قیمت محصول نهایی تغییر کند.

وی افزود: همچنین برای جبران کاهش تولید کارخانه کلرآلکالی فعلی که مبتنی بر جیوه است ما اقدام به خرید کلر مایع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق پروتکل‌های جهانی باید تا سال ۲۰۲۵ مجموعه‌هایی که مبتنی بر جیوه هستند شرایط خود را تغییر دهند ما نیز بر این اساس یک سامانه تعریف کرده‌ایم تا کاهش تولید این بخش را جبران کند. بدین ترتیب ما کلر مایع را از تولید کنندگان خریداری کرده و آن را به ای دی سی تبدیل می‌کنیم که در نهایت این دو اقدام کوتاه مدت موجب کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان در ادامه به اقدامات بلند مدت در نظر گرفته شده برای بهبود شرایط این مجموعه اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه کلرآلکالی در دستور کار قرار دارد که در این زمینه با مشاور طرح در حال رایزنی هستیم و با آماده شدن طرح توجیهی به دنبال سرمایه‌گذار برای این طرح هستیم که در این زمینه نیز عده‌ای مراجعه کرده‌اند. با اجرای این طرح ما از خرید ای‌دی‌سی به صورت خام بی‌نیاز شده و بر این اساس شاهد کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی بوده و سوددهی شرکت به مراتب بهتر می‌شود.

بچاری همچنین به تفاهم نامه‌ای که میان پتروشیمی آبادان و مارون با حضور وزیر کار به امضا رسیده اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح واحد آکریلونیتریل به ظرفیت ۸۰ هزار تن در سال و همچنین واحد متیونین به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال ایجاد خواهند شد که تولید این مواد نه تنها منجر به رفع نیاز داخل می‌شود بلکه می‌توان از آن برای صادرات نیز بهره گرفت چرا که این دو ماده در صنایع مختلف مورد نیاز بوده و تاکنون تولید داخلی آنها صورت نمی‌گرفته است.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان در پایان صحبت‌های خود نیز گفت: در سال ۱۳۹۸ گاز پروپیلن پتروشیمی آبادان به یک پتروشیمی خصوصی در اصفهان داده شده بود اما طی این مدت با پیگیری‌های بسیار و حمایت‌های مدیرعامل تاپیکو توانستیم گاز پروپیلن اختصاص داده شده به پالایشگاه اصفهان را بار دیگر به پتروشیمی آبادان بازگردانیم.

کد خبر: 62487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =