انجام کامل متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، موضوع متناسب‌سازی حقوق آنان را به صورت ویژه در دستور کار داشته است که اخیرا نیز سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که این متناسب‌سازی به طور کامل توسط تأمین اجتماعی انجام شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی که به ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و پرداخت مستمری ‌ خدمات‌رسانی می‌کند، در چند سال گذشته برنامه‌ای برای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان در برنامه اجرایی خود قرار داد.

برنامه‌های اجرایی این نهاد بیمه‌گر در راستای همسان‌سازی حقوق به طور جدی از سوی مدیریت سازمان پیگیری شد به طوری که میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره توجه این سازمان به موضوع معیشت بازنشستگان گفته است: معیشت مستمری‌بگیران از سال ۹۹ مورد توجه قرار گرفته که یک بار در انتهای سال ۹۹ متناسب‌سازی در حقوق بازنشستگان اتفاق افتاد و یک بار هم در سال ۱۴۰۰ که بحث باقی‌مانده متناسب‌سازی طی ۲ مرحله رقم خورد که بار مالی بسیار زیادی داشت.

او ادامه داد: سال قبل افزایشی در حقوق داشتیم که ۵۷ درصد حداقل‌بگیر و ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار هزار تومان اعمال شد. اما با وجود اینکه تأمین اجتماعی در سنوات گذشته، با ١٠۶ هزار میلیارد تومان بدهکارترین مجموعه به سیستم بانکی کشور بود، اما با تعامل مثبت سازمان با دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بیش از ١٧٠ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی انجام شد و این تعهدات در فیش حقوقی بازنشستگان اعمال شد.

موسوی بیان کرد: امسال متناسب با افزایشی که صورت گرفت به استناد مصوبه شورای عالی برای حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و برای سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان که البته این برای پایه بود در جنبی‌ها افزایش بیشتر بود یعنی در عائله مندی، مسکن و… متوسط افزایش بیش از عدد ۲۱ و ۲۷ درصد بود، برآوردی که ما دادیم شاید نزدیک ۳۰ درصد رسید.

مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به طور کامل متناسب‌سازی شد

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اخیرا اعلام کرد پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سال جاری و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفت.

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین موجود

بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سازمان تأمین‌اجتماعی باید مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند که این سازمان در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است.

۲۵ درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان تأمین اجتماعی در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی نسبت به اجرای این موضوع معیشت بازنشستگان اقدام کرده است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی دائمی شود

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران هم درباره وضعیت معیشت مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان گفت: بازنشستگان با توجه به فعالیت ۳۰ ساله خود در زمان اشتغال، اکنون انتظار دارند که مسئولان این سازمان برای رفاه حال و تأمین معیشت آنان اقدامات اساسی انجام دهند.

دهقان‌کیا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: تأمین معیشت زندگی در چنین شرایط اقتصادی برای بازنشستگان بسیار سخت است اما توجه به برنامه‌ریزی تأمین اجتماعی در راستای افزایش حقوق اقدامات خوبی در طول سال‌های گذشته انجام شده که البته بخاطر هزینه‌های بالای زندگی این میزان کافی نیست.

او ادامه داد: با وجود اقدامات این سازمان در راستای افزایش حقوق بازنشستگان، اما یکی از مطالبات جدی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بوده که از سوی این نهاد بیمه‌گر برنامه‌هایی عملیاتی برای اجرای این همسان‌سازی صورت گرفت.

دهقان‌کیا یکی از موضوعات مطرح شده از سوی بازنشستگان را دائمی کردن متناسب‌سازی حقوق افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش عنوان کرد و گفت: بسیاری از بازنشستگان معتقدند که باید موضوع همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان دائمی شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران بیان کرد: باید به این مطالبه و موضوع بسیار مهم در حوزه بازنشستگان سازمان توجه جدی شود که البته در برنامه هفتم توسعه به این مساله توجه شده که ما درخواست داریم که روی این موضوع به شکل ویژه کار شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه قرار است موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری اجرایی شود انتظار ما بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز انجام دائمی شدن همسان‌سازی حقوق است که البته باید در سازمان تأمین اجتماعی هم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

دهقان‌کیا توجه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی به دو موضوع اولویت‌دار درمان و معیشت بازنشستگان را قابل تقدیر دانست و گفت: باید مطالبه جدی مستمری‌بگیران درباره متناسب‌سازی حقوق نیز توجه خاص شود تا در آینده‌ای نزدیدک این موضوع دائمی شود.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته ماهانه به طور میانگین ۳۸ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌کند.

کد خبر: 62708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =