خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور در کاهش آمار معلولیت

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آمار معلولیت ثبت شده در خراسان جنوبی از ۲۴ هزار به ۲۰ هزار نفر رسیده است و در این زمینه جزو ۱۰ استان اول کشور هستیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسن شرفی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی گفت: براساس آخرین اطلاعات و به‌روزرسانی که سال گذشته انجام شد آمار معلولان ثبتی استان کاهش یافته و علت آن وجود معلولانی است که معلولیت آنها موقتی بوده و بعد از مدتی، درمان یا رفع شده است.

وی افزود: علت اصلی معلولیت در استان بیماری‌های مادرزادی، ژنتیک و تصادفات است که نقش مهمی در افزایش آمار معلولان دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ۲۰ هزار معلول که در طیف‌های مختلف تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی بوده‌اند ۵۰ درصد معادل ۹ هزار و ۳۰۳ نفر خدمت گیرنده روستایی هستند.

شرفی درباره آمار مستمری‌بگیران پشت نوبت بیان کرد: آمار پشت نوبتی مستمری‌بگیران استان با تلاش‌های انجام شده به صفر رسیده است و در حال حاضر هیچ متقاضی مستمری برای حمایت بهزیستی در استان نداریم.

وی با اشاره به عملکرد حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: یکی از اولویت‌های بهزیستی پرداختن به پیشگیری است و اجرای برنامه غربالگری شنوایی، بینایی و برنامه ژنتیک را در دستور کار داریم لذا عموم مردم را در این بخش‌ها حمایت می‌کنیم و تا سقف ۱۵ میلیون تومان حمایت صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه غربالگری شنوایی ادعا می‌کنیم به صورت ۱۰۰ درصد این غربالگری در استان انجام می‌شود و همه نوزادان تازه متولد شده از حیث شنوایی غربال می‌شوند. اما در مرحله سه تا پنج سال این پوشش غربالگری کامل نشده و علت آن مراجعه نکردن خانواده‌هاست.

۵۹ کد خدمت مشمول تخفیف بیمه‌ سلامت است

وی همچنین بیمه را یکی از دغدغه‌های مهم معلولان در این استان عنوان کرد و گفت: از سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با بیمه سلامت توانستیم خدمت خوبی برای جامعه هدف فراهم کنیم.

شرفی افزود: اگر معلولی برای درمان به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه کند فقط ۳۰ درصد تعرفه بخشی خصوصی یا دولتی را پرداخت خواهد کرد که در کاهش هزینه‌های خانوار نقش بسیار مهمی داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۹ کد خدمت مشمول این تخفیف بیمه‌ای است گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۷۶ نفر موفق به استفاده از این طرح شدند اما تعداد افراد واجد شرایط بیشتر بوده و نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم.

وی به تفاهم‌نامه بهزیستی با صندوق حمایت از بیماران خاص اشاره کرد و گفت: حمایت‌های این صندوق ۱۰۷ بیماری خاص و مادرزادی را شامل می‌شود که تحت هر پوششی، هزینه‌های درمان به صورت رایگان بوده و برخی مددجویان بهزیستی هم بخشی از جامعه هدف این صندوق هستند.

افتتاح مرکز اعصاب و روان در قاینات

شرفی با اشاره به فعالیت ۳۰۱ مرکز بهزیستی در استان ادامه داد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در سطح کشور، خراسان جنوبی با فعالیت چهار مرکز پیشگیری در استان، رتبه دوم را کسب کرده است.

وی گفت: اگرچه در سایر مراکز خدمات دهنده بهزیستی ظرفیت خالی موجود است اما ظرفیت مراکز اعصاب و روان تکمیل بوده و یک مرکز به مناسبت هفته بهزیستی در شهرستان قاینات افتتاح می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی همچنین از وجود دو خط ارتباطی برای مشاوره تخصصی در بهزیستی خبر داد و گفت: شماره مرکز مشاوره روانشناختی بهزیستی ۱۴۸۰ است که سال گذشته حدود چهار هزار تماس با این خط در استان برقرار شد.

وی افزود: خط ملی مشاوره اعتیاد هم ۰۹۶۲۷ است که عموم مردم از طریق تماس با این مرکز می‌توانند خدمات رایگان دریافت کنند.

کد خبر: 62733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =