اشتغال ۸۵ درصدی زنان در سه ماهه اول امسال

کل جمعیت فعال زنان، به ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار نفر رسید که نشان از افزایش ۱۵۰ هزار نفری دارد. در مقابل ۲۳۷ هزار نفر از جمعیت غیرفعال زنان با کاهش مواجه شد. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار نفر به تعداد شاغلان زن اضافه شد که جمعیت آنها را به ۳ میلیون و ۸۶۶ هزار نفر رسانده است. در این بازه زمانی از جمعیت غیرفعال زنان به میزان ۲۳۷ هزار نفر کاسته شده و تعداد آنها را به ۲ میلیون و ۶۳۱ هزار نفر کاهش داده است. این میزان در مردان کمتر از زنان بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ رشد اشتغالزایی زنان در بخش صنعت شتاب بیشتری از مردان داشته است. نرخ رشد اشتغالزایی مردان در بخش صنعت تنها ۰.۲ درصد بوده که سهم مردان را در بهار امسال به ۳۴.۶ درصد در این بخش رسانده است.

از میان ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار زن جویای کار، تنها ۶۷۳ هزار نفر بیکارند و در این میان ۳ میلیون و ۷۶۳ هزار نفر شاغل هستند. به عبارتی حدود ۸۵ درصد از جمعیت فعال زنان، شاغل هستند. تعداد شاغلان زن در بخش صنعت در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱، به مرز یک میلیون نفر رسید. زنان شاغل در بخش صنعت در بهار سال گذشته ۸۵۷ هزار نفر بودند که در پایان سه ماهه بهار امسال تعداد آنها از مرز ۹۸۰ هزار نفر عبور کردند.

نرخ اشتغالزایی زنان در بخش صنعت نیز با افزایش چشمگیری مواجه شده است، به‌ طوری که این نرخ در اولین فصل سال گذشته ۲۳.۳ درصد بود که با رشد ۲.۱ درصدی به ۲۵.۴ درصد افزایش یافت.

براساس گزارش مرکز آمار، در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد کاهش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۴.۹ درصد به ۴۱.۲ درصد افزایش یافته است.

در همین بازه زمانی، اشتغال کشور نیز با ۰.۷ درصد افزایش به ۳۷.۸ درصد رسید و در این مدت ۷۲۸ هزار شغل جدید نیز ایجاد شده است. اما در این میان آنچه می‌توان از داده‌های مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول بهار سال گذشته استنباط کرد، این که کاهش نرخ بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است. طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری زنان در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، ۱.۳ درصد کاهش یافته اما این نرخ در مردان تنها یک درصد با کاهش مواجه شده است. نرخ بیکاری زنان از ۱۶.۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۸ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است. در این میان نرخ بیکاری مردان در این بازه زمانی از ۷.۸ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته است. به‌ طور کلی نرخ بیکاری زنان نسبت به نرخ بیکاری مردان در گروه‌های سنی در این بازه زمانی کاهش بیشتری نشان می‌دهد.

در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، نرخ بیکاری گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله زنان به ۳۲.۲ درصد رسید که این مقدار با کاهش ۸.۵ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که در این گروه سنی در مردان تنها، ۱.۵ درصد کاهش نرخ بیکاری مشاهده شده است.

جمعیت بیکار زنان در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در بهار سال گذشته، بالغ بر ۱۶۳ هزار نفر می‌شدند که این تعداد در بهار سال ۱۴۰۲ به ۱۴۶ هزار نفر رسیده‌اند.

نرخ بیکاری زنان در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۲.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بهار سال گذشته این مقدار ۲۸.۳ درصد بود که بهار امسال به ۲۶.۲ درصد رسید. نرخ بیکاری مردان در این رده سنی نیز با کاهش مواجه شده اما مقدار آن کمتر از کاهش نرخ بیکاری زنان در این گروه سنی بوده است. در سه ماهه اول سال گذشته نرخ بیکاری مردان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله، ۱۳.۸ درصد بوده که در بهار امسال با کاهش یک درصدی به ۱۲.۸ درصد رسیده است.

کل جمعیت بیکار زن در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در بهار سال گذشته ۵۵۴ هزار نفر بوده که در سه ماهه اول امسال با کاهش بیش از ۳۱ هزار نفری مواجه شده و تعداد آنها به ۵۲۳ هزار نفر رسیده است.

کد خبر: 62831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =