تأمین اجتماعی فرصتی مناسب برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه

سازمان تأمین اجتماعی با جامعه حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر در قالب ۳۸ میلیون و ۹۵۸ هزار خانواده بیمه‌شدگان و هشت میلیون و ۷۷۰ هزار خانواده مستمری‌بگیران، همچنان به دنبال جذب تعداد افراد فاقد بیمه در کشور است تا از این ظرفیت و پتانسیل، نفعی دوسویه برای این نهاد بیمه‌گر و شاغلان بدون بیمه در مشاغل غیررسمی به دنبال داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق آخرین داده‌های آماری از تارنمای تأمین اجتماعی با نام «تأمین نما» به آدرس tamin-nama.ir اکنون تعداد افراد بیمه‌شده تحت پوشش این نهاد بزرگ بیمه‌ای به ۴۶ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر رسیده است، آماری که بیش از ۵۳ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

جذب بیمه‌شدگان جدید به عنوان یک سیاست و راهبرد اساسی از سوی سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌شود به گونه‌ای که در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم نیز یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به این جامعه آماری افزوده شد اما همچنان این سیاست با اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای دنبال می‌شود تا افراد شاغل در مشاغل غیررسمی نیز امکان بهره‌مندی از خدمات این سازمان را داشته باشند.

داده‌های آماری از فعالیت بیش از ۵ تا ۶ میلیون نفر در مشاغل غیررسمی خبر می‌دهد که اکنون تأمین اجتماعی به عنوان یک ظرفیت بسیار مناسب برای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای خود به این افراد بدون بیمه در کشور محسوب می‌شود تا هم برخورداری این افراد از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی محقق شود و هم تأمین اجتماعی در راستای تأمین منابع حاصل از پرداخت حق بیمه آنان گامی اساسی بردارد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در مشاغل رسمی چیزی حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و مجموعاً بالغ بر ۹ میلیون نفر بیمه‌شده جدید را می‌توانیم در هدف‌گذاری‌های خود قرار دهیم و این فرصت کمی نیست. ما باید بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی پوشش بیمه‌ای فراگیر را برای همه آحاد مردم جامعه رقم بزنیم و این حق همگانی است و از نظر حاکمیتی ما باید تضمین‌کننده این حق باشیم. نشانگرها و هشدارهای سازمانی ما و تجمیع عزم‌ها برای انجام اقدامات، باید معطوف به این راهبردها باشد.

موسوی افزود: در مورد دستاوردها شاید همین یک مورد نشان‌دهنده توفیقات نظام بیمه‌ای کشور باشد که در قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد از جامعه ۳۵ میلیونی ایران تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند؛ درحالی‌که امروز ۷۳ درصد از جامعه ۸۵ میلیونی ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند که این یک اتفاق بزرگ در افق ایجاد امنیت و عدالت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و نهصد هزار نفر بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده شده است، گفت: برآورد ما این است که می‌توان حدود ۶ میلیون نفر دیگر از افراد بیمه‌نشده را تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار داد. امروز با رویکردی که در پیش گرفتیم به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده‌ایم و برخی مشکلات و چالش‌های بزرگ ما در سازمان به سامان رسیده است.

حدود ۳۹ میلیون خانواده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان‌دهنده این موضوع است که اکنون حدود ۳۹ میلیون نفر تحت عنوان خانواده بیمه‌شدگان و حدود هشت میلیون نفر خانواده مستمری‌بگیران را تشکیل می‌دهند این در حالی است که جذب بیمه‌شدگان جدید همچنان در دستور کار این نهاد بیمه‌گر قرار دارد.

اجرای طرح‌های مهم بیمه‌ای همچون طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی تأمین اجتماعی جهت بیمه کردن افراد فاقد بیمه و انواع بیمه حرف و مشاغل آزاد و اختیاری برای دیگر افراد بدون پوشش بیمه‌ای برای گسترش چتر بیمه‌ای این سازمان مورد توجه جدی است.

ارائه خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در دستور کار این سازمان بیمه‌گر برای افراد بدون پوشش بیمه در مشاغل غیررسمی قرار دارد تا از این طریق زمینه ارائه خدمات همه‌جانبه به آنان فراهم شود.

فعالیت ۶ میلیون نفر در مشاغل زیرزمینی

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بیمه‌گر تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای پوشش افراد بدون بیمه با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر انجام داده است و اکنون ۴۶ میلیون نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

او بیان کرد: براساس آمارهای در دسترس، اکنون ۶ میلیون نفر در مشاغل زیرزمینی فعالیت دارند که بخشی از جمعیت در قالب پلتفرم‌ها و مشاغل اینترنتی مشغول به کارند که باید زمینه پوشش بیمه‌ای این افراد را فراهم کرد.

نائب خسروشاهی ادامه داد: البته تأمین اجتماعی در طول سالیان گذشته اقدامات ارزشمندی برای بهره‌مندی افراد بدون بیمه در کشور انجام داده و اکنون طبق آمارها از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی ۵۳ درصد بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد را نیز دیگر بیمه‌های اجتماعی خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته او، این نهاد بیمه‌گر می‌تواند در قالب بازنگری در قوانین و مقررات، تعریف مزایای خاص این سازمان را برای این پلتفرم‌ها و مشاغل زیرزمینی برای جذب بیمه‌شدگان جدید از میان این گروه‌های شاغل، مورد توجه داشته باشد.

او اضافه کرد: همچنین باید قوانین و مقررات تأمین اجتماعی به‌روزرسانی شود. اگرچه اخیرا اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما باید کسب‌وکارهای دیجیتال و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که مزایای خاصی از بیمه‌های اجتماعی نداشته و کارگاه به معنا واقعی ندارند در قالب پلتفرم‌ها تعریف و افراد شاغل در این بخش‌ها را تحت پوشش قرار داد.

افراد بدون بیمه از مزایای بیمه‌ای تأمین اجتماعی آگاه شوند

نائب خسروشاهی افزود: آگاه کردن این افراد نسبت به فواید پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی، مزایای بازنشستگی و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان را برای آنان به همراه خواهد داشت و در این صورت از طرح استقبال خواهند کرد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: ضمن اینکه بیمه‌پردازی این افراد در طول فعالیت کاری آنان نیز سازمان را در راستای ایفای تعهدات در قبال افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر یاری خواهد کرد.

او گفت: از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی به دنبال جذب افراد بیمه‌شده جدید در میان افراد بدون بیمه است این اقدام علاوه بر افزایش شمار بیمه‌شدگان، در راستای تأمین منابع و پایداری و کارآمدی سازمان برای ایفای تعهدات همه جانبه خود کمک خواهد کرد.

تأمین اجتماعی که در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای و پوشش افراد بدون بیمه تلاش جدی انجام می‌دهد بدون شک در سال‌های آینده تعداد بیشتری از این افراد را در قالب انواع بیمه‌ها خدمات‌رسانی خواهد کرد اما باید کارفرمایان و جامعه کارگری با آگاهی از مزایای خدمات بیمه‌ای این سازمان نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند تا تضمینی برای آینده خود و خانواده داشته باشند.

کد خبر: 63083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =