افزایش 3.1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌ها

نرخ مشارکت اقتصادی 14 استان در بهار سال 1401 بالاتر از میانگین کشوری بود و این در حالی است که در سه‌ماهه ابتدایی امسال تعداد این استان‏ها به 15 مورد افزایش یافت.

به گزارش آتیه آنلاین، افزایش تعداد استان‏های کشور به لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی و همچنین رشد نرخ آنها در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته نشاندهنده بهبود وضعیت بازار کار است، چنانچه در این حوزه افزایش تمایل کارجویان برای یافتن کار را شاهد هستیم.

نرخ مشارکت نشان می‏دهد که چه درصدی از افراد در سن کار (15 سال و بیشتر) را جمعیت فعال تشکیل می‏دهد. جمعیت فعال به تعداد افرادی گفته می‏شود که در حوزه اشتغال، بیکار یا شاغل هستند. نکته مهم در تعریف جمعیت فعال این است که فرد بیکار، فردی در نظر گرفته می‏شود که حتماً در جست‏و‏جوی شغل بوده یا تمایل به کار کردن داشته باشد.

به عبارت دیگر، اگر شخصی بیکار باشد و دنبال شغل نگردد یا اگر موقعیت شغلی مناسبی برای او پیدا شد تمایلی به کار کردن نداشته باشد، بیکار در نظر گرفته نمی‏شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در استان‏ها طی بهار سال گذشته، 47.8 درصد بود که در بهار سال 1402، این نرخ با جهش 3.1 درصدی از 47.8 درصد به 50.9 درصد رسیده است. به عبارتی در بهار سال‌جاری، نرخ مشارکت اقتصادی 15 استان بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

در بهار سال گذشته، استان زنجان با 47.8 درصد بالاترین نرخ را به خود اختصاص داد و در بهار امسال نیز همین استان همچنان بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را این بار با افزایش 3.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کرده است.

استان اردبیل نیز با افزایش نرخ مشارکت روبه‏رو بوده به‌طوری که جایگاه آن در میان نرخ مشارکت استان‏های کشور از پله هشتم به دوم ارتقا پیدا کرده است.

در بهار سال قبل، اردبیل هشتمین استان کشور از نظر نرخ مشارکت بود. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اردبیل در بهار سال 1401 معادل 44 درصد بوده اما با افزایش قابل توجهی به 48.3 درصد در بهار سال 1402 رسید.

در فصل ابتدایی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ مشارکت اقتصادی استان‏های زنجان، اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، مازندران، خراسان شمالی، یزد، همدان، آذربایجان شرقی، قزوین، کردستان، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه و هرمزگان بالاتر میانگین کشوری بود.

نکته قابل تأمل اینکه در بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی استان‏های اصفهان، خوزستان، خراسان حنوبی و تهران که کمتر از میانگین کشوری نرخ مشارکت اقتصادی داشته‏اند نیز نسبت به بهار سال گذشته با افزایش این نرخ روبه‏رو بوده‏اند.

به معنای دیگر، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته، نرخ مشارکت اقتصادی در استان‏های کشور مانند نرخ میانگین کل کشور بهبود یافته است. کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، از بهبود بازار کار و افزایش اشتغالزایی حکایت می‏کند. نکته دیگر اینکه بازار کار به‌گونه‏ای شده که بستر لازم برای اشتغالزایی فراهم شده که حالا کارجویان تمایل بیشتری برای ورود به این بازار دارند.

کد خبر: 63115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =