بهره‌مندی ۴۸۶ هزار نفر از خدمات شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران 

شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران از نظر پوشش تعداد بیمه‌شده به عنوان بزرگترین شعبه تأمین اجتماعی در سطح کشور، ارائه خدمات به بیش از ۴۸۶ هزار نفر از ذینفعان و افراد تحت پوشش شامل ۲۵۸ هزار نفر بیمه شده اصلی و ۲۲۸ هزار نفر افراد تبعی را عهده‌دار است.

به گزارش آتیه آنلاین، نرخ پایین بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور، رشد ۴ درصدی کارگاه‌های تحت پوشش در مقایسه سال‌جاری و سال ۱۴۰۱، روند افزایشی کارگاه‌های کشفی با توجه به مصوب سازمانی، رشد قابل توجه بیمه‌شدگان جدید، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومانی مصوب ماهانه اجراییات و تعامل همه‌جانبه با شرکای اجتماعی از ویژگیهای شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران به‌شمار می‌رود.

به واسطه اهمیت کارکردی بزرگترین شعبه سازمان تأمین اجتماعی با پوشش جمعیتی بالا، اقدامات، عملکرد و آمار مقایسه‌ای خروجی فعالیت‌های عمده بیمه‌ای، خدماتی و اجرای طرح‌های کلان سازمانی در راستای جذب و افزایش بیمه‌شدگان و همچنین برآورد کارشناسی از روند اجرایی فعالیت شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران را در گفت‌وگو با آذین شفیعی(رییس شعبه) می‌خوانید.

چه تعداد نیرو در این شعبه تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

اکنون در شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران ۱۱۱ نفر به عنوان نیروهای فعال در راستای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران فعالیت دارند که این تعداد ۸ درصد از کل نیروهای اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران را شامل می‌شوند. از تعداد اشاره شده ۶۵ نفر را بانوان و ۴۶ را آقایان تشکیل می‌دهند. یک نفر از کارکنان این شعبه دارای مدرک دکترا، ۵۱ نفر کارشناسی ارشد، ۴۱ نفر کارشناسی و دیگر همکاران دارای مدارک فوق‌دیپلم و پایین‌تر هستند.

میزان بیمه‌شدگان تحت پوشش شعبه را به تفکیک اعلام کنید. چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در این شعبه صورت گرفته و آمار مقایسه‌ای بیمه‌شدگان ظرف ۲ سال گذشته را بفرمایید؟

شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران به عنوان بزرگترین شعبه کشوری سازمان تأمین اجتماعی ۲۵۸ هزار بیمه‌شده اصلی را تحت پوشش دارد که با احتساب افراد تبعی و تحت کفالت ۴۸۶ هزار نفر را شامل می‌شوند. براساس آمارهای موجود حدود ۲۳۱ هزار نفر بیمه‌شده اجباری، ‌ ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه حرف و مشاغل آزاد، ۷ هزار و ۶۰۰ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۷۱ نفر بیمه‌شده در بخش بیمه رانندگان، ۶۷۱ نفر از بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی، ۱۴ نفر خادمان مسجد، ۳۹ نفر بافندگان، کارفرمایان صنفی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، ۲۲۰ نفر بیمه‌شده گروه توافقی و ۶۸۵ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری محسوب تحت پوشش شعبه قرار دارند.

در ارتباط با روند رشد بیمه‌شدگان در ۲ سال اخیر آمارهای تکمیلی را ارائه دهید؟

با توجه به اقدامات انجام شده در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید، روند افزایشی مطلوبی در این حوزه در شعبه محقق شده است. به‌طوری که شاهد رشد ۵/۴ درصدی بیمه شدگان اجباری در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل در این شعبه هستیم.

براساس تعداد قراردادهای ثبت شده، این شعبه تأمین اجتماعی سال گذشته در حوزه بیمه حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار و دانشجویان رتبه اول را در حوزه اداره کل غرب تهران کسب کرد. همچنین در سال قبل حدود ۱۴ هزار و ۵۸۵ قرارداد جدید برای افزایش شمار بیمه‌شدگان خاص ثبت و در سه ماهه اول سال‌جاری نیز ۴ هزار و ۹۸ قرار جدید منعقد شد.

چه میزان بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده کلی (اصلی و تبعی) در شعبه تحت پوشش هستند و چه مبلغی به صورت ماهانه و سالانه این حوزه پرداخت می‌شود؟ آمار مقایسه‌ای این حوزه را با سال‌های گذشته ارائه کنید؟

براساس اقدامات انجام شده، اکنون این شعبه از نظر تعداد بیمه‌شده رتبه اول را دارا است. همچنین تعداد مستمری‌بگیران فعال با آمار ۳۹ هزار و ۷۰۰ مستمری‌بگیر تحت پوشش، رقم بالایی را در این شعبه به خود اختصاص داده است. تعداد ۲۹ هزار و ۶۰۰ نفر بازنشسته، ۴۹۶ نفر ازکارافتاده و هفت هزار و ۲۷۷ نفر پرونده فوتی از مزایای تأمین اجتماعی در شعبه استفاده می‌کنند که ۹ هزار و ۵۸۳ نفر بازمانده مربوط به این تعداد پرونده فوتی است. در سال گذشته حدود ۵ هزار و ۴۰۰ برقراری مستمری جدید در این شعبه انجام شده که با توجه به این آمارها، تعداد مستمری‌بگیران افزایش یافته است.

مبلغ پرداختی ماهانه مستمری به افراد تحت پوشش در این شعبه ۴۹۱ میلیارد تومان و در طول سال ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در حال حاضر چه تعداد کارگاه‌های فعال تحت پوشش شعبه قرار دارد و میزان مطالبات از کارفرمایان چه میزان است؟

براساس داده‌های آماری اکنون ۱۳ هزار و ۹۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش شعبه ۲۵ قرار دارند که با احتساب کارگاه‌های نیمه فعال حدود ۳۲ هزار کارگاه از خدمات این شعبه بهره‌مند هستند. آمارهای مربوط به کارگاه‌های تحت پوشش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن حدود چهار درصد افزایش را شامل می‌شود.

در این شعبه اقدامات مناسبی برای وصول به هنگام مطالبات سازمان صورت گرفته است. با توجه به محاسبه افزایش روزانه مطالبات، اقدامات خوبی در زمینه وصول مطالبات به ویژه در بخش اجراییات انجام شده است. مبلغ ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب اجراییات این شعبه عنوان بالاترین مبلغ وصولی در سطح اداره کل غرب به شمار می‌رود که با برنامه‌ریزی و روند مناسب در حوزه وصول مطالبات سازمان، در حال انجام است.

براساس آمارهای موجود از مجموع ۱۵ شعبه اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران، ۲۱ درصد وصول مطالبات در شعبه ۲۵ محقق می‌شود. آمارها حکایت از مصوب ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومانی در سال قبل دارد که این میزان در سال‌جاری به یک هزار ۲۷۴ ملیارد تومان در ماه رسیده است. در مدت پنج ماهه امسال در حوزه وصولی نزدیک به برنامه مصوب حرکت کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان شهریور برنامه را با روند مطلوبی پوشش دهیم.

با توجه به اینکه افزایش کارگاه‌های کشفی به عنوان یکی از برنامه‌های مورد تاکید سازمان تأمین اجتماعی به‌شمار می‌رود، در این شعبه چه اقداماتی برای این مهم صورت گرفته است؟

با توجه به کارگاه‌های فعال در محدوده شعبه ۲۵ و پتانسیل بسیار خوب منطقه برای جذب بیمه‌شدگان، برنامه‌ریزی مناسبی در زمینه بازرسی‌های کشفی در سال‌جاری انجام شد.

در این حوزه تاکنون تحقق ۷۳۲ کارگاه کشفی را در برنامه‌های این شعبه داشته‌ایم که نسبت به مصوب وضعیت مناسبی است. با توجه به بافت منطقه در زمینه آرایشگاه‌های زنانه و مراکز پوست و زیبایی در بخش کارگاه‌های کشفی، اقدامات موثری صورت گرفته است. با توجه به این روند، مصوب کارگاه‌های کشفی نسبت به سال گذشته با رشد خوبی روبه‌رو است.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی‌های سخت و زیان‌آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی و میزان رو به رشد این نوع بازنشستگی، آیا در این شعبه این روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

به دلیل بافت منطقه‌ای و اجتماعی تحت پوشش شعبه ۲۵، کارگاه‌های بزرگ دولتی مانند صداوسیما، بیمارستانهای قلب شهید رجایی، خاتم الانبیا، آتیه و عرفان و دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه‌های شهید بهشتی، خواجه نصیر، فرهنگیان، الزهرا و امام صادق (ع) تحت پوشش قرار دارند. در واقع بافت جامعه تحت پوشش این شعبه، صنعتی نیست و تنها قشر مشمول بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور در این حوزه مربوط به پرستاران در بیمارستانهای تحت پوشش است.

سال گذشته از حدود ۵ هزار و ۴۰۰ برقراری مستمری حدود ۲۰ درصد آن سخت و زیان‌آور بوده که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری به این افراد چه میزان است؟

یکی از برنامه‌های این شعبه در سه‌ماهه اول سال جاری، قطع قانونی بیمه بیکاری با مبلغ صرفه‌جویی حدود ۲۳ میلیارد تومان بوده است که در رابطه با این اقدام رتبه بسیار خوبی در سطح اداره کل غرب کسب شد.

در مجموع ۶۷۵ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه وجود دارد که به همین منظور اقدامات لازم برای شناسایی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری «مِن غیرحق» توسط همکاران شعبه و همکاری همزمان کارگزاری‌های رسمی تحت پوشش شعبه انجام شده است که در این زمینه ۱۸۲ مورد قطعی بیمه بیکاری در سه ماهه با صرفه‌جویی ۲۳ میلیارد تومان به ثبت رسید.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده است. در مجموع با توجه به رشد ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان جدی تأمین اجتماعی در ۲ سال اخیر، طرح‌های سازمان در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بین ۶ تا ۹ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهد بود؟

اقداماتی که در ظرف ۲ سال اخیر تأمین اجتماعی در راستای افزایش شمار بیمه‌شدگان انجام شده براساس اطلاع‌رسانی دقیق و تهیه کلیپ‌های تبلیغاتی از سوی سازمان بوده است. به همین منظور شعبه ۲۵ براساس وظیفه تکلیف، در دانشگاه‌های امام صادق‌(ع)، خواجه نصیر و الزهرا و بیمارستان‌های خاتم‌الانبیا و قلب شهید رجایی میز خدمت برای جذب دانشجویان و بیمه‌شدگان جدید برقرار کرد. همچنین از طریق اطلاع‌رسانی در پرتال دانشجویی دانشگاه‌های تحت پوشش نسبت به ثبت اطلاعات لازم در حوزه بیمه دانشجویان اقدام شد که به همین منظور براساس داده‌های آماری از نظر تعداد قرارداد منعقد شده در سال گذشته در تمام ماه‌ها رتبه اول در سطح اداره کل غرب کسب شد.

برای جذب بیمه‌شدگان جدید باید روند مناسب تبلیغات ادامه داده شود، زیرا جامعه بزرگ افراد بدون بیمه به عنوان جامعه هدف ما تاکنون تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند و باید از خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند که البته در این زمینه مهمترین موضوع اطلاع‌رسانی است. اکنون امکانات سازمان برای جذب بیمه‌شدگان جدید در وضعیت مطلوبی قرار دارد، بنابراین باید اطلاع‌رسانی به‌صورت مستمر انجام شود تا افراد بیمه‌شده بتوانند از مزایای بیمه و بازنشستگی بهره‌مند شوند.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در این شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کلاس‌های آموزشی درباره قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی و اطلاع‌رسانی برای کارفرمایان در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ برگزار شد. همچنین در حوزه مطالبات سازمان، اطلاع‌رسانی لازم و دوره‌های آموزشی برای کارفرمایان کارگاه‌های بدهکار جهت تسهیلگری در راستای وصول مطالبات برگزار شده است. این موضوع باعث جلب اعتماد کارفرمایان خواهد شد، بنابراین این جلسات به‌صورت جدی و هر دو هفته یکبار با حضور کارفرمایان برگزار شد.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است، با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مسأله، ‌ یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان در این شعبه از طرح مذکور به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای با توجه به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» در حوزه کمک به تولید و افزایش اعتماد جامعه کارفرمایی به سازمان موثر است. با توجه به اقدامات شعبه و اطلاع‌رسانی برای کارفرمایان مشمول طرح مذکور، پیام کوتاه نیز برای استفاده از این مزیت سازمان ارسال شده تا کارفرمایان از این طرح خوب برای کمک به تولید استفاده کنند. این موضوع اتفاق خوبی برای وصول مطالبات معوق و تعیین تکلیف آنها به شمار می‌رود.

طرح اشاره شده فرصتی برای کارفرمایانی است که در سنوات گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند مطالبات خود را پرداخت کنند که با استفاده از این طرح نسبت به تقسیط بدهی خود اقدام خواهند کرد. طبق داده‌های آماری ۳۵۰ درخواست بخشودگی جرایم در این شعبه جهت بهره مندی از بخشودگی جرایم بیمه ای ثبت شده است.

با توجه به آمار بالای بازنشستگان پیش از موعد و تاثیر این نوع بازنشستگی در کاهش منابع سازمان، این اتفاق در ۲ دهه گذشته چه میزان منابع و ارائه خدمات تأمین اجتماعی را متاثر کرده است؟ اکنون چه راهکاری برای کنترل این موضوع وجود دارد؟

برخی از کارگاه‌ها دارای شرایط سخت و زیان‌آور بوده و کار کردن در شرایط خاص برای کارگران و بیمه‌شدگان باید در این کارگاه‌ها لحاظ شود.

البته قوانین سازمان تأمین اجتماعی به شکلی است که باید شرایط محیطی در نظر گرفته شود به این معنا که کارفرمایان مکلفند نسبت به ارتقاء محیط کاری بیمه‌شدگان اقدام و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که وضعیت سخت و زیان‌آوری به حداقل برسد. پیشنهاد این است که تعهد کارفرما برای ارتقاء محیط کاری بیمه‌شدگان در مشاغل سخت و زیان‌آور با جدیت پیگیری شود. البته امیدواریم شاهد اتفاقات مناسبی در این حوزه در بستر برنامه هفتم توسعه باشیم تا نفع بیمه شده کارگر و پیشگیری از هدررفت منابع سازمان تأمین اجتماعی در این بخش محقق شود.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان تأمین اجتماعی طرح ۳۰۷۰ را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد اما در ۲ سال اخیر با روند بسیار مناسبی تعداد بالایی از خدمات به صورت کاملاً غیرحضوری به افراد تحت پوشش سازمان ارائه شد. در امور بیمه‌شدگان برخی فرایندها مانند کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد بیماری و بارداری، اروتز و پروتز به صورت غیرحضوری قابل ارائه است که این نوع خدمات در شعبه ۲۵ تأمین اجتماعی تهران به صورت سریع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین درخواست مستمری و نام‌نویسی بیمه‌شدگان در قالب خدمات الکترونیک قابل دریافت است و در برنامه سازمان تأمین اجتماعی به‌زودی فرایندهای جدید به توسعه هوشمندسازی کمک خواهد کرد. هوشمندسازی فرایندها کاهش خطای انسانی کاربران، افزایش رضایتمندی ذینفعان، افزایش منابع و کاهش مصارف را موجب خواهد شد.

کد خبر: 63202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =