برنامه اعتباربخشی به رفتار سازمانی تبدیل شده است

رییس بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام خمینی (ره) اراک، استقرار استانداردهای اعتباربخشی را نیازمند مشارکت جمعی کارکنان بیمارستان دانست که این مشارکت با نمایان شدن ثمرات اجرای طرح، قوت گرفته و اکنون به یک فرهنگ و رفتار سازمانی تبدیل شده است. او همچنین پیشنهاد کرد نمایندگانی از سوی تأمین‌اجتماعی و مراکز درمانی بخش خصوصی در تیم ارزشیابی اعتباربخشی وزارت بهداشت برای تقویت «داوری» حضور یابند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر علیرضا اسماعیلی با اشاره به استقرار استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان‌ها که در سال ۱۳۸۹ از سوی وزارت بهداشت به مراکز درمانی ابلاغ شد، افزود: «از آن زمان تاکنون که پنجمین ویرایش این استانداردها تهیه شده، بیمارستان امام خمینی (ره) اراک همسو با برنامه‌های اعتباربخشی پیش رفته و در این پنج دوره موفق به کسب رتبه درجه یک و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ رتبه (یک عالی) شده است.»

او گفت: «اعتباربخشی نسل پنجم دارای سه محور اصلی و ۱۹ زیرمحور است؛ محورهای اصلی این برنامه مباحث «مدیریت و رهبری»، «مراقبت و درمان» و «حقوق گیرنده خدمت» را دربر می‌گیرد. هر یک از این محورها از چند زیرمحور استاندارد تشکیل شده و هر یک از استانداردها نیز دارای تعدادی سنجه است. در مجموع می‌توان گفت، نسل پنجم اعتباربخشی ۱۱۰ استاندارد و ۵۰۵ سنجه دارد.»

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) اراک درباره روش‌های اجرای موازین اعتباربخشی، ادامه داد: «مهمترین اقدام، بررسی و ارزیابی سنجه‌ها، تقسیم کار و تعیین مسئول برای اجرای برنامه‌ها است. با تشکیل جلسات سنجه‌خوانی، شرایط فعلی بیمارستان با استانداردهای موجود بررسی شده و با شناسایی موارد عدم انطباق، برنامه‌ریزی مناسب برای اصلاحات انجام می‌شود. همچنین پایش برنامه‌های اصلاحی طی برگزاری جلسات تحقق می‌یابد. با توجه به اینکه استانداردها در چارچوب مطلوب قرار دارند، اجرای موازین آن می‌تواند در ارائه راه‌حل مشکلات بیمارستان و افزایش کیفیت خدمات راهگشا باشد و یکی از مهمترین اهداف پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی، ارتقای مستمر جهت بهبود کیفیت خدمات با رویکرد ایمنی بیمار است؛ زیرا موازین اعتباربخشی به گونه‌ای طراحی شده که مراکز را در دستیابی به ارتقای مستمر کیفیت و ایمنی کمک می‌کند.»

اسماعیلی اجرای برنامه اعتباربخشی بیمارستانی را نیازمند همکاری اعضای بیمارستان دانست و افزود: «در سال‌های اولیه استقرار اعتباربخشی، این طرح نیز مانند هر طرح نوپایی، با مقاومت از سوی کارکنان برای مشارکت در اجرا مواجه بود که یک مسأله همه‌گیر در تمامی بیمارستان‌های کشور به‌ شمار می‌رفت و به تبع آن بیمارستان ما نیز درگیر چنین وضعیتی بود. آن دوران بسیاری تصور می‌کردند که این یک اقدام نمادین است و حاصلی نخواهد داشت اما با گذشت زمان و رفع اشکالات و نقاط ضعف، اهمیت اجرای سنجه‌های اعتباربخشی نمایان شد و اکنون انطباق سنجه‌ها به طور جدی از سوی کارکنان پیگیری می‌شود. اهمیت این مشارکت به حدی است که می‌توان گفت با آموزش‌های مستمر، اجرای استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان به یک فرهنگ و رفتار سازمانی تبدیل شده است.»

استفاده از خدمات الکترونیک

او با اشاره به اجرای استانداردهای اعتباربخشی که تا چه حدم متکی به خدمات الکترونیک است، تأکید کرد: «امروزه تمامی رفتارهای سازمانی وابسته به خدمات الکترونیک است. از این‌رو یکی از الزامات اعتباربخشی در محور اطلاعات سلامت مبتنی بر خدمات الکترونیک بود که اجرای آن می‌تواند در کسب موفقیت‌ پیاده‌سازی سنجه‌ها مؤثر واقع شود. لازم است یادآوری کنم سازمان تأمین‌اجتماعی در سطح کشور پرچمدار بهره‌مندی از خدمات الکترونیک به ‌شمار می‌رود و در زمینه مباحثی مانند سیستم (HIS)، پزشک خانواده و نظام ارجاع درون‌سازمانی و نسخه الکترونیک پیشتازانه عمل کرده است. به ‌طور حتم به دلیل نوپا بودن این خدمات مسائلی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ضعف اتصال سیستم‌های (HIS) بیمارستانی تأمین‌اجتماعی با وزارت بهداشت اشاره کرد. در حال حاضر این اتصال به طور کامل برقرار نیست و ناهمخوانی‌هایی وجود دارد که رفع مراتب در دست پیگیری است. باید توجه داشت عملکرد اعتباربخشی علاوه بر ثبت الکترونیک به صورت دستی هم انجام می‌شود.»

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) اراک درباره چالش‌های مربوط به استقرار اعتباربخشی، بیان کرد: «همان‌طور که اشاره شد ابتدای اجرای طرح با مسائلی مانند به‌کارگیری نیروی انسانی و نیز منابع مالی مواجه بودیم؛ اما امروزه این مشکلات برطرف شده و از طرفی ارتباط و تعامل قوی‌تری با وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح برقرار شده است. بدیهی است وصل یک سیستم به سیستم ثانویه دشواری‌هایی را به همراه دارد که بحمدالله مسیر ناهموار طی شده و ما در حال حاضر نیازمند تقویت اتصال سامانه‌های تأمین‌اجتماعی با وزارت بهداشت هستیم تا سیستم یکپارچه ایجاد شود.»

اسماعیلی در شرح ثمرات اجرای طرح اعتباربخشی نیز گفت: «با توجه به اینکه مهمترین محل درآمد مراکز ملکی، تعرفه‌گذاری خدمات است و ارزیابی عملکرد یک مرکز نقش مهمی در این تعرفه‌گذاری دارد، استقرار استانداردهای اعتباربخشی می‌تواند انجام ارزیابی‌ها و درجه‌بندی بیمارستان‌ها را تسهیل کند.»

او با ارائه یک پیشنهاد در راستای ارزشیابی اعتباربخشی، ادامه داد: «معتقدم در تیم ارزیابی بهتر است نمایندگانی از نهادهای خصوصی و تأمین‌اجتماعی نیز حضور داشته باشند. در حال حاضر ارزشیابی‌ها تنها از سوی نمایندگان وزارت بهداشت انجام می‌شود و به نظر می‌رسد مشارکت کارشناسانی از سایر نهادها در این تیم برای استقرار سنجه‌های اعتباربخشی در مراکز درمانی سراسر کشور، اعم از دانشگاهی، خصوصی و تأمین‌اجتماعی سبب ارتقای کیفیت و بهبود عملکرد اجرای طرح شده و بحث داوری را از تک‌بعدی بودن خارج می‌کند.»

کد خبر: 63267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =