۲۴ اقدام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم

استقرار دولت سیزدهم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اساسی در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی انجام شد که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اقدامات اثربخشی در این حوزه دنبال شد که به همین منظور ۲۴ اقدام مهم صندوق در بخش‌های سرمایه‌گذاری، افزایش بودجه، میزان مستمری و تعداد بیمه‌شدگان در این دولت محقق شد.

به گزارش آتیه آنلاین، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با آغاز فعالیت از سال ۱۳۸۴، اکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به‌عنوان جمعیت فعال و غیرفعال را تحت‌پوشش دارد که برای ارائه بهتر خدمات، پایداری صندوق و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برنامه‌ها و سیاست‌هایی را دنبال می‌کند.

در دولت سیزدهم نیز برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهایی در بخش‌هایی همچون سرمایه‌گذاری، جذب بیشتر بیمه‌شدگان، پرداخت به موقع حقوق مستمری‌بگیران، افزایش میزان مستمری، ارائه خدمات در بخش بیمه تکمیلی، پرداخت تسهیلات و ارائه برنامه راهبردی صندوق بیمه اجتماعی اجرایی شد.

اعطای ۲۲ هزار فقره تسهیلات به مستمری‌بگیران صندوق بدون نیاز به ضامن و مراجعه به بانک، افزایش بودجه صندوق، گردش صحیح منابع مالی صندوق در حوزه مالی و بورس و خرید ۱۰ درصد از سهام پالایشگاه بزرگ امام خمینی (ره) شازند اراک از اقدامات ارزشمند این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود.

خرید سهام شازند، ارائه بیمه تکمیلی درمان، حفظ و ارتقاء منابع مالی صندوق، افزایش پوشش بیمه اجتماعی زنان، تدوین احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، توجه به نیروهای ارزشی و ایثارگر، جذب بیمه‌شدگان جدید، پرداخت ۲۲ هزار فقره تسهیلات، تحقق حداکثری تمدید بیمه‌پردازی، محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری در راستای پایداری منابع، ارتقاء سرمایه اطلاعاتی و شفافیت در دسترسی به اطلاعات، تاسیس پایگاه بسیج صندوق بیمه اجتماعی و برنامه راهبردی پنج ساله صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

وصول مطالبات و رشد بودجه، تشکیل قرارگاه کرامت، آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ارتقاء سرمایه انسانی و گردش نخبگان، افزایش سطح درآمدی، افزایش ۴۳ درصدی مستمری، ساماندهی موسسات کارگزاری، ارتقاء جایگاه مدیریت‌های استانی، برگزاری اجلاس و همایش‌ها، سفرهای استانی و جهاد تبیین و تشکیل تعاونی مسکن کارکنان از دیگر اقدامات این صندوق در دولت سیزدهم است.

خرید ۱۰ درصد سهام پالایشگاه شازند

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای اولین بار در کشور و در زمان استقرار دولت سیزدهم، سرمایه‌گذاری بزرگی در پالایشگاه شازند در استان مرکزی انجام داده است.

براساس اقدامات صورت گرفته ۱۰ درصد سهام پالایشگاه شازند به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان از سوی این صندوق بیمه اجتماعی برای حفظ پایداری و سرمایه‌گذاری بهتر در صندوق خریداری شد.

ارائه بیمه تکمیلی درمان افراد تحت پوشش

آغاز اجرای آزمایشی بیمه تکمیلی بازنشستگان این صندوق از سال ۱۴۰۱ رقم خورد زیرا صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با جامعه آماری ۱۶۰ هزار بازنشسته برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات با استفاده از بیمه تکمیلی را برای این گروه از افراد تحت پوشش هدف‌گذاری کرده است.

رویکرد این صندوق براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته که به همین منظور مانند دیگر صندوق‌های بیمه‌ای، مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت به جامعه تحت پوشش تعلق می‌گیرد.

ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران صندوق یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی در این دولت بود که این مهم در راستای سیاست‌های کلی نظام تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، به منظور پاسخگویی به یکی از مهمترین و جدی‌ترین مطالبات و خواسته‌های جامعه هدف به ویژه مستمری‌بگیران تحت پوشش، برای اولین بار در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر رخ داد.

به همین منظور بیمه تکمیلی درمان ۴۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و همدان اجرایی شد؛ ارائه خدمات و سطح پوشش مناسب با پایین‌ترین هزینه پرداختی توسط مستمری‌بگیران صندوق از ویژگی‌های طرح بیمه تکمیلی به حساب می‌آید.

افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

در دولت سیزدهم برای جذب بیمه‌شدگان جدید اقداماتی اثربخش از سوی این صندوق انجام شد که جذب ۵۷۸ هزار نفر بیمه شده جدید در قالب ۴۱ درصد زنان و ۵۹ درصد مردان در این دولت اجرایی شد.

با توجه به تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده در زمان مدیریت جدید صندوق، در بازه زمانی ۲ سال اخیر حدود افزایش ۵۸۰ هزار نفر بیمه شده جدید به این صندوق افزوده شده است.

پرداخت ۲۲ هزار فقره تسهیلات

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همچنین برای بهبود وضعیت افراد تحت پوشش به ویژه بازنشستگان نسبت به پرداخت تسهیلات به افراد مورد حمایت اقدام کرد.

در این دولت برنامه‌ریزی‌ها برای ارائه تسهیلات به شکل ویژه‌تری دنبال شد و براساس برنامه‌های عملیاتی این صندوق تاکنون ۲۲ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان تحت پوشش صندوق پرداخت شده است.

افزایش بودجه صندوق بیمه اجتماعی

سال ۱۴۰۱ در حالی بودجه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که این رقم در سال‌جاری با افزایش ۱۶۵ درصدی به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

براساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، رشد ۷۸ درصدی منابع بودجه‌ای صندوق طی ۲ سال فعالیت در قالب دولت سیزدهم محقق و اجرایی شد.

افزایش مستمری افراد مستمری ‌بگیر

افزایش ۲۰ درصدی و پرداخت معوقات مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از دیگر اقدمات اثربخش در این دولت بود که به همین منظور صندوق برای این مهم نیز برنامه‌ریزی جدی داشت.

براساس اعلام صندوق بمیه اجتماعی کشاورزی حقوق مردادماه سال جاری مستمری ‌بگیران تحت پوشش صندوق با افزایش ۲۰ درصدی و همچنین معوقات آنان پرداخت شد.

مستمری صندوق در مجموع در دولت سیزدهم بیش از ۴۳ درصد و برای حداقل‌بگیران بیش از ۱۹۰ درصد افزایش یافت و یکی از راه‌های افزایش مستمری افزایش سطوح درآمدی به شمار می‌رود که در صندوق این امر محقق شد.

طبق برنامه‌های راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سال گذشته ۶۰ درصد سطوح درآمدی رشد یافت، همچنین دو سطح ۹ و ۱۰ برای آنها تعریف شده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۸ سال قبل با هدف پوشش جمعیت ۳۰ میلیون نفری کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای توسعه چتر بیمه‌ای و ارائه خدمات به جامعه مذکور با دریافت مبالغ پایین و کمک دولت در پرداخت حق بیمه آغاز به فعالیت کرد.

کد خبر: 63283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =