کارنامه موفق تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم

سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم کارنامه موفقی را در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای، بازنشستگی، هوشمندسازی، ارائه خدمات غیرحضوری، سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های مختلف داشته که این برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ها با سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهایی عملیاتی، محقق شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی در این دولت با رویکرد تحولی، تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی، هشت راهبرد توسعه پوشش بیمه همگانی، ‌ هوشمندسازی تأمین اجتماعی، صیانت مالی از بیمه‌شدگان در حوزه درمان، ساماندهی بیمه تأمین اجتماعی با رویکرد توانمندسازی، مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های سازمان و حوزه سرمایه‌گذاری، توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمان، افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی و کنترل مصارف و هزینه‌های سازمان در قواعد بیمه‌ای و هزینه‌های مدیریتی و مصارف درمان را دنبال می‌کند.

با توجه به تلاش دولت برای توانمندسازی صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی، به همین منظور از زمان استقرار این دولت به دنبال کاهش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی بوده و برای سازمان تأمین اجتماعی نیز برنامه‌های اثربخشی را در بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری با تأدیه بدهی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی، تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی، ‌ افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیاردی برای منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران و حفظ دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان انجام داد.

تأدیه بزرگ بدهی دولت به تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی با گذشت ۲ سال از فعالیت کاری، همراهی و همکاری بسیار مناسبی با دولت سیزدهم دارد که این همکاری‌ها منجر به تسویه بدهی با نظام بانکی با مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان، تأدیه بدهی بی‌سابقه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در ۲ سال گذشته و ۷۰ هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری و در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، شده است.

این تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تسویه بزرگ بدهی نظام بانکی از سوی این نهاد بیمه‌گر منجر به پایداری منابع، رفع برخی از ناترازی‌های منابع و مصارف و پرداخت به هنگام تعهدات سازمان در قبال بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش شد.

جلوگیری از تحمیل هزینه سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی بابت تسهیلات بانکی به منابع متعلق به بیمه‌شدگان از دیگر اثرات این موضوع بوده است. البته تأمین اجتماعی با استفاده از منابع حاصل از حمایت‌های دولت خدمتگزار در زمینه بازپرداخت بدهی‌های بیمه‌ای دولت، افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیارد تومانی را در جهت منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران به ثبت رسانده است که این افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی کشور بی‌سابقه بود.

افزایش یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید

تحقق عدالت تحت عنوان یکی از رویکردهای مهم دولت در راستای عدالت‌محوری، ‌مردمی سازی حکمرانی، توسعه همه جانبه خدمات در سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌شود و در این دولت مهمترین اقدامات انجام شده شامل افزایش شمار بیمه‌شدگان با بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از میان افراد بدون بیمه در جامعه به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه درآمدهای پایدار مولفه اصلی در صندوق‌های بیمه‌گر و به عنوان تضمین‌کننده استمرار تعهدات برای بیمه‌شدگان محسوب می‌شود، همچنین این صندوق‌ها براساس تکلیف قانونی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای پوشش فراگیر بیمه تلاش جدی انجام می‌دهد.

پوشش بیمه‌ای برای ۲۷ درصد جامعه که از خدمات هیچ بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند در دستور کار تأمین اجتماعی قرار گرفته و امروز بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده به جامعه بیمه‌شدگان افزوده شده و این موضوع با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه‌های خاص در این ۲ سال فعالیت این نهاد بیمه‌گر در دولت سیزدهم محقق شده تا از این طریق ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع پایدار سازمان افزایش یابد.

این تعداد افراد بیمه‌شده جدید در دولت سیزدهم معادل دوره هفت ساله دولت گذشته از سال ۹۲ تا ۹۹ است که این موضوع هم باعث پایداری منابع تأمین اجتماعی خواهد شد.

اقدامات حوزه بیمه‌ای باعث کنترل مصارف سازمان شده به گونه‌ای که درسال گذشته ۵۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در این نهاد بیمه‌گر صورت گرفت و سال جاری نیز هشت هزار میلیارد برآورد کنترل مصارف را شاهد بودیم که به طور یقین با استمرار سیاست‌های تحولی در این دوره مدیریتی سازمان اقداماتی موثر انجام شده است و از سال آینده به مازاد مثبت درآمد بیمه‌ای خواهد رسید.

توسعه هوشمندسازی تحولی عظیم در تأمین اجتماعی

با توجه به اینکه تأمین‌اجتماعی پیشران تحول در راستای توسعه هوشمندسازی محسوب می‌شود اکنون در این حوزه و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند، تحولاتی چشمگیر صورت گرفته است. نمونه این تحولات را می‌توان در بخش ارائه خدمات در بخش غیرحضوری عنوان کرد.

تا پیش از استقرار دولت سیزدهم، حدود ۳۰ خدمت در بستر الکترونیک و در بخش نسخه الکترونیکی هم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ به شکل الکترونیک بود اما امروز ۵۷ خدمت در بستر فضای الکترونیکی و در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه می‌شود.

در حوزه نسخه الکترونیک نیز بالغ بر ۹۷ درصد نسخه‌نویسی و بیش از ۹۸ درصد موارد نسخه‌پیچی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و پایداری سیستم این نوع نسخه‌ها به بیش از ۹۹ درصد رسیده است.

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران

در بخش افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال اول فعالیت، افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح اجرایی شد و سال جاری نیز با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی رشد ۲۷ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح محقق شد.

در حالی‌ که در ابتدای دوره جدید، ماهانه چند هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت تعهدات در تأمین اجتماعی وجود داشت، اما در سال جاری و در ۵ ماهه گذشته همه تعهدات سازمان بدون هیچ استقراضی انجام شده است.

اقدامات اجرایی در بخش سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی

بخش سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی نیز در دولت سیزدهم با تحولات اثربخشی روبه‌رو بود که در این دوره در راستای رونق تولید و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و افزایش تولید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در راستای حفظ دارایی‌های سازمان و تأمین آتیه بیمه‌شدگان در این مدت تلاش‌های جدی انجام شد.

رشد ۵۰ درصدی سود خالص در عملکرد تجمیعی در سال مالی ۱۴۰۱ و رشد ۴۳ درصدی فروش در عملکرد تجمیعی هلدینگ‌ها در سال مالی ۱۴۰۱ از جمله این اقدامات بود که این روند افزایشی همچنان استمرار خواهد داشت. همچنین ۹۰ پروژه در شستا طراحی شده که بخشی از آن توسعه‌ای و ترمیمی و ۳۶ پروژه ایجادی است که با حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود.

بودجه عمرانی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ هزار میلیارد تومان بود و اکنون بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه عمرانی و به‌همین نسبت در بخش تأمین تجهیزات اعتبار پیش‌بینی شده است.

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۶ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اکنون به ۵۳ درصد جامعه خدمات‌رسانی مطلوب دارد که تحت عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر ۶۰ درصد کل جمعیت بازنشستگان با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی را تحت پوشش دارد.

کد خبر: 63327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =