پرداخت ۸ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومانی بیمه بیکاری در سال‌جاری

براساس تازه‌ترین آمار مربوط به جزییات پوشش و پرداخت مقرری بیمه بیکاری از سامانه برخط داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی «تأمین نما» (tamin-nama.ir)، این سازمان در سال‌جاری تاکنون بیش از ۸ هزار و ۸۰۵ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومان به جمعیت مشمول این حمایت پرداختی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، پرداخت حدود ۹ هزار میلیارد تومانی مقرری بیمه بیکاری به مشمولان در مدت چند ماهه سال ۱۴۰۲ در حالی رقم خورده است که در سال گذشته مبلغ ۱۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری از طرف سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان مشمول پرداخت شد.

براساس خروجی آماری سامانه «تأمین نما» به‌طور متوسط ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به صورت ساعتی و مبلغ ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان روزانه به پرداخت مقرری بیمه بیکاری در سال‌جاری اختصاص یافته است.

تازه‌ترین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که اکنون تعداد ۱۷۶ هزار ۶۸۲ نفر در هر ماه از مزایای خدماتی و پرداختی صندوق بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

شرایط و ضوابط دریافت بیمه بیکاری

براساس قانون، سازمان تأمین ‌اجتماعی باید از بیمه‌شده فاقد شغل در دوران بیکاری حمایت کند و این مسأله مشروط بر وجود سابقه حداقل ۶ ماهه پرداخت حق بیمه به این سازمان است. در واقع بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی که تابع «قانون کار» هستند، تعلق می‌گیرد.

«بیمه بیکاری» از جمله تعهدات کوتاه‌مدت مقرر در قانون تأمین‌ اجتماعی است که در طول دوران بیکاری به بیمه‌شده بدون شغل تعلق می‌گیرد. براساس تعریف قانون بیمه، «بیکار» فردی است که توانایی و آمادگی فعالیت و اشتغال را داشته و با بیکاری ناخواسته مواجه شده باشد، به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی مطابق وظایف قانونی برای حمایت از اشخاص مشمول این قانون، موظف به پرداخت مقرری بیمه بیکاری از محل صندوق مربوطه است.

براساس قانون تأمین اجتماعی، این بیمه به افراد مجرد واجد شرایط تا ۳۶ ماه و به متاهلان مشمول تا سقف ۵۰ ماه و شامل ۵۵ تا ۸۰ درصد متوسط درآمد فرد بیکار در ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری پرداخت می‌شود.

به استناد این قانون مدت زمان بیکاری در زمره سوابق بیمه‌ای محسوب و بیمه‌شده می‌تواند از خدمات درمانی نیز در این مدت بهره‌مند شود. مقرری ماهانه بیمه بیکاری برای افراد متأهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ سقف اشاره شده اضافه می‌شود. نکته اینکه در هر صورت مبلغ کلی پرداخت مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

همه بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی به‌جز بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری و اتباع خارجی می‌توانند از مزایای صندوق بیمه بیکاری استفاده کنند. البته در صورت بروز بیکاری ناشی از «حوادث پیش‌بینی نشده» مانند سیل، زلزله و جنگ باشد، نیازی به سابقه پرداخت حق‌بیمه نیست.

متقاضیان بیمه بیکاری تا یک ماه پس از آغاز دوره بیکاری فرصت دارند که درخواست وضع بیمه را به صورت غیرحضوری ثبت کنند

بیکار کیست؟

از نظر قانون بیمه بیکاری، فرد بیکار کسی است که خارج از اراده خود و تحت تأثیر برخی عوامل بیکار شده و در عین حال آماده به کار است. تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تأمین ‌اجتماعی و اداره کار، تعاون و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است. این افراد درصورت معرفی توسط واحدهای مربوطه و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه، می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شوند.

همچنین اگر بیمه‌شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورای‌عالی کار، بیکار موقت شناخته شود، در کنار بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، می‌توانند از حمایت قانون بیمه بیکاری بهره‌مند شده و متناسب با مدت بیمه‌پردازی از سازمان تأمین‌اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت کند.

صیانت از شاغلان بیمه‌پرداز در دوره بیکاری

با توجه به اقدامات اثربخش تأمین ‌اجتماعی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان، حمایت از افراد بیکار و توانمندسازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری است تا از این طریق از گروه‌های مذکور در زمان بیکاری حمایت جدی داشته باشد.

با توجه به اینکه با خروج نیروی کار، آسیب‌های جدی متوجه بیمه‌شده و افراد تحت تکفل آنان می‌شود، به همین منظور تأمین ‌اجتماعی بر حسب وظیفه ذاتی و جهت تاب‌آوری این بخش از جامعه تحت پوشش بیمه در قالب پرداخت مقرری بیمه بیکاری به حفظ امنیت درآمدی این افراد کمک کرده است. این اقدامات باعث کاهش شدت مخاطرات ناگوار بحران‌ها بر افراد و اقتصاد می‌شود.

همچنین تدوین و صدور بخشنامه مورخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ با موضوع «بازنگری فرایند واگذاری بررسی اشتغال مقرری بگیران بیمه بیکاری توسط کارگزاری‌های رسمی سازمان» یکی از اقدامات سازمان برای حمایت از افراد بیکارشده بوده است.

هدف صندوق بیمه بیکاری

صندوق بیمه بیکاری، به‌عنوان یک صندوق مستقل با هدف حمایت از بیمه‌شدگان در ایام بیکاری و نیز مهارت‌آموزی و فراهم ساختن بستر بازگشت کارگران به عرصه تولید و اشتغال، ایجاد شده است و قانون بیمه بیکاری بعد از آنکه به موجب مصوبه سال ۱۳۶۶ برای سه سال به صورت آزمایشی اجرا شد، در سال ۱۳۶۹ به‌صورت قانونی دائمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

علاوه بر بیمه‌شدگانی که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست می‌دهند، بعضاً برخی کارفرمایان نیز به سبب بازسازی، اصلاح و به‌روزرسانی خطوط تولید، مجبور می‌شوند برخی نیروهای خود را برای مدتی تعدیل کنند که این افراد نیز در صورت احراز شرایط قانونی، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

کد خبر: 63763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =