اشتغالزایی با محوریت مردمی‌سازی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

دولت سیزدهم با رانت‌زدایی در صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، علاوه بر افزایش تعداد این نوع آموزشگاه‌ها، موجب افزایش اشتغال مهارت‌آموزان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای شد. به عبارتی یکی از رویکردهای اشتغال در دولت سیزدهم، اشتغالزایی با محوریت مردمی‌سازی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است.

به گزارش آتیه آنلاین، آموزش‌های مهارتی در سند تحول دولت مردمی با متناسب‌سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه‌ای با نیازهای بازار کار، شکل‌دهی و حرفه‌ای‌سازی سمت تقاضای بازار مهارت، تقویت نظام تنظیم‌گری مهارت در سطح ملی، ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار، گفتمان‌سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی و توسعه ظرفیت آموزش‌های مهارتی مرتبط با مشاغل خدماتی در دستور کار قرار گرفت.

از این رو، دولت سیزدهم با هدف کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش اشتغالزایی، توسعه مردمی‌سازی آموزش‌های مهارتی را در دستور کار خود قرار داد. بر این اساس سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم با عزم جدی بساط بازارسیاه خرید و فروش و رانت در صدور مجوزهای آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای آزاد را جمع کرد.

به‌طوری‌که در حال حاضر با هوشمندسازی سازمان فنی‌وحرفه‌ای، صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر در سه روز کاری انجام می‌شود که در صورت طولانی بودن بررسی، سیستم به‌صورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر خواهد کرد.

در ۲ سال اول دولت سیزدهم، ۲ میلیون و ۸۶۱هزارنفر، دوره‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای را سپری کردند که از این تعداد یک میلیون‌ و ۳۹‌هزارنفر در مراکز دولتی ‌و یک میلیون و ۴۶۳‌هزار نفر نیز در آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای آموزش مهارتی را فرا گرفته‌اند.

کارآموزان بعد از جذب آموزش‌های مهارتی جذب بازار کار می‌شوند

بر پایه داده‌های سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، در دولت سیزدهم ایجاد ۵۹‌ کارگاه سنجش عملی مهارت، ایجاد ۵۲ سایت آزمون الکترونیکی و کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از دیگر دستاوردهای این دولت در حوزه آموزشی است. در این دولت، از ۲ میلیون و ۴۱۶هزار و ۷۸۵ نفر سنجش مهارت صورت گرفت و برای یک میلیون و ۹۳۳هزار و ۲۲۹ فقره گواهینامه مهارت صادر شد.

در دولت سیزدهم ۲۲ هزار و ۱۱۹مجوز آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای آزاد صادر شد که این امر نسبت به دولت‌های مختلف با رشد چشم‌گیری روبه‌رو بوده است.

صدور ۲ هزار و ۴۶۲مجوز مرکز کارآموزی جواز کارگاهی و بین‌کارگاهی از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در سازمان فنی‌وحرفه‌ای است که در این مدت ۶ میلیون و ۸۰۰‌هزارنفر ساعت-آموزش در مراکز کارگاهی و واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی برای بیش از ۹۴هزار نفر ارائه شده است.

طرح «کهاد» برای ارائه مهارت به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و طرح نخلستان در راستای آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مجموع با هدف‌گذاری آموزش برای یک میلیون نفر در این دوره از فعالیت سازمان فنی‌وحرفه‌ای اجرایی شد که تاکنون بیش از ۷۰هزار نفر این آموزش‌ها را سپری کرده‌اند.

آموزش در محیط کار واقعی صنایع و صنوف از دیگر برنامه‌های این سازمان است که در ۶۸ هزار و ۷۳۲واحد صنعتی یا صنفی اجرا شده و ۱۶۰هزار و ۵۷۰ نفر دوره‌ها را سپری می‌کنند. رشد ۱۹درصدی در این طرح از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت سیزدهم است. اجرای طرح تابستانه مدرسه مهارت با مشارکت دستگاه‌های متولی، ارائه خدمات آموزش اشتغال‌پذیر ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی، انعقاد ۲۶تفاهمنامه جدید همکاری آموزشی با بخش‌های دولتی و غیردولتی از دیگر خدمات این سازمان است.

توسعه دیپلماسی مهارت با امضای اسناد همکاری با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و روسیه، آموزش مربیان کشورهای همسایه و منطقه از جمله گینه، عراق و افغانستان و اعزام مربیان به خارج از کشور رقم خورد.

کد خبر: 63789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =