همه بیمه‌شدگان از غرامت دستمزد ایام بیماری بهره‌مند هستند؟

سازمان تأمین اجتماعی که تکلیف قانونی برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را دارد، یکی از تعهدات کوتاه‌مدت خود را برای خدمات‌رسانی مطلوب به ذینفعان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به افرادی که قادر به فعالیت کاری نباشد، می‌داند. این خدمت به جامعه هدف دارای شرایط پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در مجموع بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی امکان دریافت تعهدات کوتاه‌مدتی همچون غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان)، غرامت دستمزد ایام بیماری، پروتز و اروتز، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر و فوق‌العاده اقامت بیمار و همراه را دارند.

تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی همه تلاش خود را به کار گرفته و برای ایفای تعهدات خود در قبال افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تاکنون کوتاهی نکرده و بدون دریافت بودجه دولتی به خدمات‌دهی به همه گروه‌های مشمول اقدام کرده است.

پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بدون محدودیت

بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری هیچ محدودیتی ندارند و در واقع هر فرد بیمه‌شده هیچ محدودیت دوره و تعداد دفعات این دستمزد را ندارد.

براساس اطلاعات موجود در قوانین مربوط به تأمین اجتماعی در صورتی که فرد بیمه شده با تشخیص سازمان مبنی بر نداشتن توانایی فعالیت کاری و اینکه به عنوان مستمری‌بگیر ازکارافتاده شناخته نشده باشد، می‌تواند به موجب قوانین از دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری برخودار باشد.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بیماری افراد را در صورتی که براثر حادثه، بیماری و یا بستری شدن در بیمارستان، قادر به کار نباشد، از همان اولین روز آن را محاسبه و نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کند.

البته در صورتی که فرد بیمه شده براثر بیماری عادی قادر به کار نبوده و درمان سرپایی داشته باشد، غرامت دستمزد از روز چهارم برای این فرد تحت پوشش تأمین اجتماعی محاسبه و پرداخت خواهد شد. همچنین همه دوران استراحت پزشکی تأیید شده این فرد به عنوان سوابق پرداخت حق بیمه محسوب می‌شود.

یکی از شروط استفاده از این موضوع این است که بیمه‌شدگان باید در همه گواهی‌های پزشکی خود، نوع بیماری، تاریخ شروع و خاتمه استراحت، مدت بستری در بیمارستان یا استراحت در منزل به تفکیک و با صراحت مشخص شده و ممهور به مهر پزشک معالج را به همراه داشته باشند.

شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری توسط بیمه‌شدگان

امیرعباس قدرتی رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به افراد بیمه‌شده این سازمان اینگونه توضیح داد و گفت: این نوع غرامت شامل وجوهی است که در ایام بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار به جای مزد و حقوق به مشمولان پرداخت می‌شود. در مواردی که بیمه شده به دلیل بیماری یا بروز حوادث و یا بیماری‌های حرفه‌ای، به طور موقت توانایی انجام کار را نداشته باشد و به تبع آن از دریافت مزد و حقوق محروم شود، سازمان تأمین اجتماعی با رعایت شرایط قانونی بخشی از حقوق و دستمزد او را در این مدت جبران می‌کند.

او افزود: بیمه‌شدگانی که تحت معالجات پزشکی یا درمان‌های توانبخشی قرار می‌گیرند، چنانچه بر حسب تشخیص پزشک معالج، به طور موقت قادر به کار نباشند، استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهند داشت.

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نداشتن اشتغال به کار و دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، عدم قطع رابطه کارگر و کارفرمایی قبل از شروع بیماری، تأیید مدت استراحت بیمه شده توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی از شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری عنوان کرد و گفت: همچنین گواهی استراحت پزشکی که در هر نوبت ۳ روز یا کمتر باشد به شرط آنکه جمع آنها در طول سال از ۱۰ روز بیشتر نشود براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است. استراحت‌های مازاد بر ۳ روز در هر نوبت و ۱۰ روز تا ۶۰ روز در طول سال باید به تائید پزشک معتمد و استراحت مازاد بر ۶۰ روز در طول سال باید به تائید شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی برسد.

پرداخت بیش از ۲۶۵ هزار مورد غرامت دستمزد ایام بیماری

براساس داده‌های آماری سامانه برخط تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد خدمات کمک غرامت دستمزد ایام بیماری به بیش از ۲۶۵ هزار مورد رسیده است که طبق این آمارها، هر دقیقه یک خدمت، هر ساعت ۶۰ خدمت و هر روز به طور متوسط یک هزار و ۴۴۰ خدمت در این زمینه به افراد بیمه شده ارائه شد.

همچنین ارزش برآوردی پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به ۲.۱۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است که ارزش خدمات در راستای پرداخت این غرامت به بیماران در سال گذشته ۱.۷۸ هزار میلیارد تومان بود.

سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در قبال افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر سال گذشته در مجموع ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

کد خبر: 63985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =