توسعه خدمات غیرحضوری به کارگران ساختمانی راهبرد تأمین اجتماعی

جامعه آماری کارگران ساختمانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی موجب شده که این نهاد بیمه‌ای برای گسترش انواع خدمات هوشمند خود به این بیمه‌شدگان، در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به همه فعالان در عرصه ساخت و ساز، هدف‌گذاری و برای تحقق آن برنامه‌ریزی درستی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از سال ۱۳۹۹ و با اجرای طرح ۳۰۷۰ گام اساسی برای توسعه این خدمات بدون حضور در شعب بیمه‌ای و درمانی برداشته شده که اکنون بیش از ۵۷ خدمت در بستر فضای الکترونیک به این گروه‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

گسترش خدمات غیرحضوری در قالب برنامه کاربردی تأمین من برای افراد بیمه‌شده با ۵۱ خدمت به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه فعالیت‌های این سازمان در بستر الکترونیک است. اکنون نیز کارگران ساختمانی در زمره گروه‌های بهره‌مند از این خدمات غیرحضوری قرار دارند.

براساس داده‌های آماری اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های ساخت و ساز فعالیت دارند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از این جمعیت با تحت پوشش قرار گرفتن توسط تأمین اجتماعی از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

با فراهم شدن امکان محاسبه و پرداخت حق‌بیمه کارگران ساختمانی در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی در شش استان دیگر، به‌زودی تعداد استان‌های دارای این سامانه به ۲۰ استان می‌رسد و برنامه‌ریزی برای پوشش کامل این طرح در استان‌های باقی مانده نیز در حال پیگیری است.

ارائه خدمات غیرحضوری به کارگران ساختمانی در ۲۰ استان

سازمان تأمین اجتماعی که توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و خدمات هوشمند را به عنوان راهبرد و اولویت اصلی خود قرار داده است اکنون برای همه گروه‌های تحت پوشش به دنبال ارائه خدمات غیرحضوری است. کارگران ساختمانی نیز بخشی از جامعه هدف مورد توجه سازمان قرار گرفته که در این زمینه بشیر عمرانی، مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی این سازمان گفت: انتقال درگاه پرداخت ‌حق بیمه از سامانه قدیمی samt.Tamin.ir به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی Es.Tamin.ir از سال گذشته در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است و سامانه جدید به مرور در اختیار اقشار مختلف بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: پیش از این کارگران ساختمانی در ۱۴ استان امکان پرداخت حق بیمه خود از طریق سامانه متمرکز را داشتند که به زودی این سامانه در ۶ استان دیگر نیز در اختیار کارگران ساختمانی خواهد بود. این استان‌ها شامل یزد، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و سیستان و بلوچستان هستند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی Es.Tamin.ir همه فعالیت‌های مربوط به امور پذیرش، استعلام از پایگاه‌های اطلاعاتی، انجام بازرسی تحقیقی، پرداخت حق بیمه و تولید سابقه کارگران ساختمانی را به‌صورت متمرکز پوشش خواهد داد و کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت فنی معتبر که اشتغال آنها در کارهای ساختمانی تأیید شده است، می‌توانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی و از طریق منوی «بیمه‌شدگان- کارگران ساختمانی- پرداخت حق بیمه» نسبت به پرداخت حق بیمه ماه جاری، ماه قبل و سه ماه آینده اقدام کنند.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، یکی از شروط استفاده از این سامانه برخط این است که همه کارگران ساختمانی برای پرداخت آنلاین حق بیمه خود باید در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی حساب کاربری داشته باشند.

خدمات‌دهی غیرحضوری برای رضایتمندی بیشتر بیمه‌شدگان

به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۷۰ درصد خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه کارگری ارائه می‌شود و بیش از ۷۰ درصد اقشار تحت پوشش سازمان، فعالان و پیشقراولان عرصه تولید و کارگران هستند. بنابراین باید در راستای گسترش خدمات غیرحضوری و توسعه فعالیت‌های مرتبط با هوشمندسازی خدمات اقدامات بیشتری صورت گیرد.

هماهنگونه که در ۲ سال گذشته برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی برای گسترش خدمات غیرحضوری صورت گرفته و از ۳۰ خدمت در سال ۱۳۹۹ به ۵۷ خدمت در سال جاری رسیده است باید همه گروه‌های بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی همچون کارگران ساختمانی را از این مزایا برخوردار کرد تا با استفاده از خدمات در بستر الکترونیک دیگر نیازی به مراجعه به شعب بیمه‌ای جهت پرداخت حق بیمه خود نداشته باشند.

اگرچه اکنون ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند اما حدود ۵۰۰ هزار کارگر دیگر از پوشش هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند. آمار بیش از ۵۰ درصدی حوادث ناشی از کار در بین این قشر لزوم بررسی و تصویب اصلاحیه طرح بیمه کارگران ساختمانی را برای برخورداری این افراد از بیمه را دوچندان می‌کند تا هم تضمینی برای آینده این گروه از فعالان عرصه ساخت و ساز باشد و هم از مواهب و مزایای همه‌جانبه این سازمان بهره‌مند شوند.

سازمان تأمین اجتماعی که گسترش چتر بیمه‌ای و توسعه فعالیت‌ها و خدمات غیرحضوری را در دستور جدی خود قرار داده است در صورت افزایش شمار بیمه‌شدگان و ارائه همه خدمات به صورت غیرحضوری می‌تواند علاوه بر کاهش مشکلات شعب و مراکز درمانی، در راستای رضایتمندی کارکنان، بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، ذینفعان و مخاطبان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درستی داشته باشد.

تأمین اجتماعی اکنون حدود ۴۷ میلیون از جامعه را در قالب ۵۳ درصد خدمات سه‌گانه را ارائه می‌دهد که کارگران به ویژه کارگران ساختمانی به عنوان بخشی از افراد تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای به شمار می‌روند.

کد خبر: 63986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =