ارائه خدمات گسترده تأمین اجتماعی به جامعه بازنشستگان

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جامعه بازنشستگان کشور، یکی از تعهدات بلندمدت خود را در راستای ارائه خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و پرداخت مستمری به افراد بازنشسته در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده که در واقع بیشترین خدمات به این جامعه آماری را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، خدمات‌رسانی به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جامعه بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان مهمترین اولویت این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود که این خدمت در طول ماه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای تأمین‌ اجتماعی به دنبال دارد.

تأمین‌ اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای برای ارائه خدمات به این گروه از مستمری‌بگیران سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این میزان هزینه‌ها بدون استفاده از بودجه دولتی به عهده این نهاد بیمه‌گر است.

پرداخت مستمری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی صورت می‌گیرد تا همه بازنشستگان شامل حداقل‌بگیران با ۷۰ درصد این جامعه و سایر سطوح با ۳۰ درصد دیگر جامعه تحت پوشش از حقوق خود برخودار باشند.

اجرای تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی به بازنشستگان

سازمان تأمین اجتماعی با پوشش بیمه‌ای به همه افراد تحت پوشش مانند بازنشستگان خدمات خود را گسترش داده است تا از این طریق جامعه آماری بتوانند از خدمات گسترده این نهاد در بخش‌های سه‌گانه بهره‌مند شوند. البته این نهاد بیمه‌ای برای ارائه خدمات به جامعه خدمات‌گیرنده از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد تا بخش بزرگی از جامعه یعنی حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور، همه خدمات موردنیاز در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را از این سازمان دریافت کنند.

۵۰ درصد بازنشستگی‌های تأمین اجتماعی پیش از موعد است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفته است: مشکلی داریم با عنوان بازنشستگی پیش از موعد که بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگی‌های ما از این نوع است که دلیل آن وجود برخی قوانین است که باید اصلاح شود. یکی از راه‌حل‌های تأمین منابع پایدار، پوشش فراگیر بیمه‌ای ذیل اصل ۲۹ قانون اساسی است که باعث پایداری منابع صندوق می‌شود.

موسوی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی؛ ‌ بازنشستگی‌های پیش از موعد است که به‌هر ترتیب به اقتضای قوانین کشور اتفاق افتاده و ما هم باید در مقام اجرای قانون بپذیریم و تا زمانی که قانون این مسیر را نشان بدهد، این مسیر ادامه خواهد یافت.

براساس جدیدترین آمارها و داده‌های سامانه تأمین‌نما از سازمان تأمین اجتماعی ارزش خدمات بازنشستگی به بازنشستگان تحت پوشش به رقم بیش از ۱۶۱ هزار و ۶۶۳ میلیارد و و ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است که به طور متوسط روزانه بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان ارزش این خدمات در حوزه بازنشستگی است.

طبق آمارهای موجود در این سامانه، تعداد افراد تحت پوشش در بخش بازنشستگی بیش از ۲ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۵۴۰ نفر هستند که در سال گذشته نیز خدمات گسترده‌ای به این جامعه هدف ارائه شده که ارزش خدمات حوزه بازنشستگی در این سال ۲۲۸.۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

افزوده شدن سالانه ۴۰۰ هزار بازنشسته به جمع مستمری بگیران تأمین اجتماعی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز گفته است: سالانه ۴۰۰ هزار بازنشسته به جمع مستمری‌بگیران این سازمان افزوده می‌شود که بخش قابل توجهی از این بازنشستگان در بخش مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. شاهد هستیم که افرادی با سن حدود ۴۰ سال که اوج دوره توانایی و تجربه است، بازنشسته می‌شوند و این افراد عموماً از بازار کار خارج نمی‌شوند؛ بلکه با حقوق کمتر و بدون پرداخت حق ‌بیمه جای افراد شاغل را می‌گیرند.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده است ضریب پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی نزولی شود، بازنشستگی‌های پیش از موعد بر اساس قوانین مختلف است به ‌نحوی‌ که سهم بازنشستگی‌های پیش از موعد به کل بازنشستگان در سازمان تأمین‌اجتماعی به ۵۲ درصد رسیده است.

تأمین اجتماعی اکنون جامعه آماری حدود هفت میلیون نفری خانواده بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد که بیشترین جامعه هدف این سازمان بیمه‌گر را تشکیل می‌هند.

اکنون بیش از ۷۳ درصد از جمعیت کشور تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند، تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای به تنهایی ۵۳ درصد و دیگر صندوق‌های بیمه‌گر ۲۰ درصد دیگر افراد را خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی ارائه می‌دهند. اکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جامعه شاغلان نیز از خدمات تأمین اجتماعی برخوردارند.

کد خبر: 64073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =