پرسش و پاسخ‌های رایج درباره حوادث ناشی از کار

به حوادثی که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد حوادث ناشی از کار می‌گویند. منظور از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام ماموریتی است.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد اگر که درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان اتفاق می افتد حادثه ناشی ازکار محسوب می شوند.

آیا حادثه بیمه شده در خارج از کارگاه باشد ، ناشی از کار است ؟ در این ارتباط اخیرا دو نفر از کارگران بیمه‌شده کارگاه من جهت انجام خدمات درمانی به یکی از درمانگاه‌های تأمین اجتماعی مراجعه کردند و در نزدیکی درمانگاه یک نفر به علت تصادف با اتومبیل دچار حادثه شده و نفر دوم ‌نیز که در حال کمک به نفر حادثه‌دیده بود از پشت سر با موتورسیکلت برخورد کرده که منجر به شکستگی پای او شده ، سؤال این است با توجه به اینکه این دو حادثه در خارج از محیط کارگاه اتفاق افتاده‌، آیا این حوادث ناشی از کار تلقی می‌شوند؟

بله. طبق ماده (۶۰) قانون تأمین اجتماعی اگر بیمه‌شده در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان برای انجام خدمات درمانی دچار حادثه شود، این حوادث نیز ناشی از کار است. همچنین حوادثی که برای بیمه‌شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان حادثه‌دیده و مساعدت به آن‌ها اتفاق می‌افتد نیز حادثه ناشی از کار تلقی می‌شود و کارفرما موظف است حداکثر تا سه روز اداری مراتب را کتباً به شعبه تأمین اجتماعی مربوطه گزارش دهد تا بعدا توسط بازرس فنی شعبه موردبررسی و رسیدگی قرار گیرد.

به علت حادثه آتش‌سوزی در یکی از سالن های کارگاه من‌، دو نفر از کارگران دچار حادثه شده‌اند. ضمن تأیید بازرس فنی شعبه تأمین‌اجتماعی مبنی بر اینکه حادثه ناشی از کار بود، کارگر اولی بر اساس نظریه کمیسیون پزشکی سازمان تأمین‌اجتماعی ازکارافتادگی کلی تشخیص داده شد و کارگر دومی ‌نیز فوت کرد و برای نفر اولی مستمری کارافتادگی کلی و جهت کارگر فوت شده نیز مستمری بازماندگان توسط تأمین‌اجتماعی برقرار شده است و چون کارشناس اداره کار همچنین مرجع قضایی در پی وقوع حادثه‌، کارفرما را به علت عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و ایمنی، ۸۰ درصد مقصر حادثه تشخیص داده طبق اعلام بدهی توسط تأمین‌اجتماعی خسارات وارده بابت هزینه‌های درمانی و غرامت دستمزد نفر اول حادثه‌دیده را به طور یکجا پرداخت کرده‌ام. مجدداً شعبه تأمین‌اجتماعی مبلغی را معادل ۸۰ درصد مستمری‌های سه ماهه پرداختی برای دو کارگر حادثه‌دیده را جهت پرداخت‌، به من اعلام بدهی کرده و قرار است این مبالغ برای بقیه سال‌های آینده یعنی مادامی ‌که مستمری حادثه‌دیدگان توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود، معادل آنها از من دریافت شود. چون امکان دارد پرداخت این مبالغ در سال‌های آینده برای من امکان‌پذیر نباشد، آیا در این ارتباط راهکاری وجود دارد؟

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره حوادث ناشی از کار

طبق ماده (۶۶) قانون تأمین‌اجتماعی‌، اگر بر اساس گزارش‌های اداره کار یا مراجع قضایی در حوادث ناشی از کار، کارفرما مقصر حادثه شناخته شود، سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن ارائه تعهدات خود شامل معالجه و غرامت دستمزد و برقراری مستمری و غیره به بیمه‌شده یا بیمه‌شدگان‌، متقابلاً هزینه‌های صورت گرفته شامل هزینه‌های درمانی و هزینه غرامت دستمزد، همچنین مادامی که مستمری کارافتادگی به بیمه‌شده حادثه‌دیده یا به بازماندگان فوت شده پرداخت می‌شود معادل آن ها را (به نسبت درصدی که کارفرما مقصر حادثه تشخیص داده شده) طبق مقررات مربوطه از کارفرما وصول می‌کند؛ اما طبق تبصره یک ماده (۶۶) قانون تأمین‌اجتماعی‌، اگر کارفرما متقاضی پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری ازکارافتادگی یا مستمری بازماندگان را (طبق درصدی که مقصر است) باشد، از پرداخت بقیه سال‌های مستمری بری‌الذمه می‌شود، در این رابطه سازمان تأمین‌اجتماعی جهت مساعدت به کارفرمایان کارگاه‌های کوچک و یا کارگاه‌هایی که برای بیش از یک نفر از بیمه‌شدگان (مثل کارگاه شما)‌، حادثه ناشی از کار رخ داده‌، اگر کارفرما تقاضای تقسیط داشته باشد، بدهی اعلام شده طبق تبصره یک ماده (۶۶) قانون‌، با اخذ ضمانت‌نامه و وثیقه لازم حداکثر تا ۳۶ قسط توسط شعب تأمین‌اجتماعی قابل تقسیط است.

کارفرمای کارگاه داربست ساختمان هستم. مدتی قبل از شعبه تأمین‌اجتماعی برای کارگاه در خواست مفاصاحساب کرده‌ام‌. با توجه به اینکه در پرونده مطالباتی کارگاه هیچگونه بدهی ندارم‌، مع‌الوصف شعبه تأمین‌اجتماعی اعلام کرده چون پرونده یکی از بیمه‌شدگان در اجرای ماده ۹۰ قانون تأمین‌اجتماعی (مبنی بر اینکه بیمه‌شده جهت داشتن استعداد جسمانی معاینات بدو استخدام را انجام نداده و بعداً به علت نوع کار ارجاعی و ترس از ارتفاع از داربست افتاده و دچار حادثه شده) در دست بررسی است‌، از صدور مفاصاحساب برای کارگاه خودداری می‌کند. آیا برای این مشکل من راه‌حلی وجود دارد؟

چنانچه عدم اجرای ماده (۹۰) قانون تأمین‌اجتماعی توسط کارفرما، از طرف شعبه و مدیریت درمان مربوطه در دست اقدام و بررسی باشد (مثل کارگر شما که به علت ترس از ارتفاع دچار حادثه شده) تا حصول نتیجه‌، صدور هرگونه مفاصاحساب برای پرونده مطالباتی کارگاه‌، صرفاً منوط به اخذ تعهد محضری از کارفرما است.

مالک یک واحد ملکی در حال ساخت هستم. یکی از کارگران دارای کارت مهارت فنی که بیمه‌شده کارگران ساختمانی است‌، در حالی که عازم محل کار ساختمان بود به علت تصادف دچار حادثه شده است‌. آیا حوادث کارگران ساختمانی در زمان رفت‌و ‌برگشت به محل کار مثل کارگران سایر کارگاه‌ها حادثه ناشی از کار تلقی می‌شود؟

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره حوادث ناشی از کار

بله. حوادث کارگران ساختمانی مشمول قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که هنگام رفت‌وبرگشت از منزل به محل کار (کارگاه ساختمانی) و بالعکس اتفاق بیفتد، ناشی از کار تلقی شده و در اجرای ماده (۶۰) قانون تأمین‌اجتماعی بررسی حادثه با رعایت ضوابط مورد عمل امکان‌پذیر است‌، و لازم است کارفرما ظرف سه روز اداری وقوع حادثه را جهت بررسی به شعبه تأمین‌اجتماعی گزارش کند.

پدرم با اخذ کارت مهارت فنی درجه یک شغل سنگ‌کار و کاشی کار از سازمان فنی و حرفه‌ای، بیمه شده کارگر ساختمانی است. او از مدتی قبل در یک کارگاه در حال احداث ساختمان مشغول به کار است. هفته گذشته که عازم محل کار بود، در نزدیکی کارگاه فوق‌الذکر با یک موتورسیکلت تصادف کرد و به بیمارستان منتقل شد. از کارفرمای کارگاه درخواست شد که این موضوع را به سازمان تأمین اجتماعی منعکس کند؛ اما کارفرما اظهار می‌دارد چون حادثه در محیط داخلی کارگاه ساختمانی اتفاق نیفتاده و حادثه ناشی از کار نیست، لذا نباید گزارش حادثه به تأمین اجتماعی اعلام شود. آیا این ادعای کارفرما مطابق با قانون و مقررات است؟

خیر، همانطوری که در پاسخ سوال بالا توضیح داده شده ، طبق بخشنامه‌ای که اخیراً توسط سازمان تأمین اجتماعی صادر شد، اگر کارگر ساختمانی هنگام خارج شدن از منزل به محل کارگاه ساختمانی و بالعکس دچار حادثه شود، طبق ماده (۶۰) قانون تأمین اجتماعی همانند بیمه‌شدگان اجباری، بررسی حادثه به وقوع پیوسته طبق ضوابط مربوطه امکان‌پذیر است و کارفرما مکلف است ظرف سه روزاداری( ۷۲ ساعت ) وقوع حادثه را به شعبه مربوطه تأمین اجتماعی گزارش دهد.

کد خبر: 64380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =