گسترش مهارت و استانداردهای آموزش‌ فنی و حرفه‌ای

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان رکن اصلی و نهاد متولی، تصمیم‌ساز و سیاستگذار در حوزه تدوین استانداردهای آموزش فنی و تخصصی و تنظیم‌گر و تدوین کننده برنامه‌های اساسی برگزاری دوره‌های آموزشی از طریق امکانات داخلی و ابزارها و ظرفیت‌های در اختیار بخش خصوصی مراکز آموزش آزاد، توسعه و به‌روزرسانی آموزش‌های فنی را در راستای پرورش و تربیت نیروی کار عهده‌دار است.

به گزارش آتیه آنلاین، در راستای ضرورت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بخشی از برنامه‌ها، هدفگذاری و اقدامات این نهاد متولی حوزه آموزش فنی را در گفت‌وگو با «مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای جویا شدیم.

رشد استانداردسازی آموزش‌های فنی، افزایش مجوز و تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، گسترش آموزش‌های فنی و تخصصی به متقاضیان و جزییات آماری مربوط به ارائه آموزش‌های فنی، بخشی از موضوعات مورد اشاره رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد در شش ماهه نخست سال‌جاری

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از رشد ۴۵ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل از طریق تنوع بخشی به آموزش‌های مهارتی بامشارکت بخش خصوصی خبر داد.

عظیمی افزود: در راستای حمایت از بخش خصوصی و ارائه خدمات آموزشی مهارت‌محور، در ۶ ماهه ابتدایی امسال، ۱۷هزار و ۶۵۷ آموزشگاه با ثبت کارآموز در پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دارای فعالیت آموزشی بوده‌اند. ۷۱ درصد این آموزشگاه‌ها ویژه بانوان، ۹ درصد ویژه آقایان و باقی به‌صورت دو منظوره با رعایت ضورابط و مقررات حاکم فعالیت می‌کنند.

او در ادامه توضیح داد: مقایسه تعداد آموزشگاه فعال ۲ فصل اول سال‌جاری با ۱۲هزار ۱۹۴ آموزشگاه فعال در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حاکی از نرخ رشد ۴۵ درصدی آموزشگاه‌های فعال است.

ارائه بیش از ۱۰۴ میلیون نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای

عظیمی همچنین در ارتباط با زمان ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ گفت: در مدت زمان یادشده ۱۰۴ میلیون و ۱۵۵هزار و ۳۳ نفر ساعت آموزش به مخاطبین ارائه شده است که از این میزان آموزش۶۴.۳ درصد برای ۳۸۵هزار و ۵۵۲ نفر از بانوان و ۳۵.۷ درصد برای ۱۷۵هزار و ۶۸۶ نفر از آقایان و در مجموع جهت ۵۶۱هزار و۲۳۸ نفر اجرای آموزش صورت پذیرفته است. از سوی دیگر این میزان عملکرد نفرساعت آموزشی نشاندهنده بیش از ۹ درصد رشد نسبت به نفرساعت آموزش اجرا شده و ۳۰ درصد رشد نسبت به آموزش نفر دوره انجام شده در زمان مشابه سال قبل است.

ارائه آموزش‌های فنی توسط ۳۲ هزار مربی

معاون وزیر کار ادامه داد: ارائه خدمات آموزشی یاد شده توسط ۳۲هزار و ۶۸ نفر مربی فعال در حوزه آموزشگاه‌های آزاد انجام پذیرفته است که از این میان ۸ هزار و۳۴۱ نفر مربیان مرد ثبت شده در پورتال سازمان و بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر دیگر مربیان زن هستند. در بازه زمانی مشابه سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۲۳ هزار و۵۶۱ نفر مربی، فعالیت آموزشی ثبت شده داشته‌اند که در سال‌جاری، رشد ۳۶ درصدی مربیان فعال محقق شده است.

او اضافه کرد: همچنین در ۶ ماهه نخستین سال‌جاری، آموزشگاه‌های آزاد فعال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در ۵۹ گروه آموزشی، موفق به اجرای ۲۳۳۷ استاندارد / حرفه آموزشی شده‌اند که در مقایسه با ۶ ماهه ابتدای سال قبل شامل ۱۹۳۹ استاندارد / حرفه آموزشی، ۲۱ درصد میزان تنوع اجرای استانداردها ارتقا یافته است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: این حجم فعالیت در ۱۴۴ هزار و۹۶۲ دوره آموزشی رقم خورده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال پیشین، حدود ۶۰ درصد افزایش تعداد دوره‌های اجرا شده را شاهد هستیم.

۷۰ درصد آموزش‌ فنی و حرفه‌ای در خوشه خدمات

عظیمی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد از حجم آموزش‌ها بر مبنای نفر ساعت در خوشه خدمات با میانگین ساعت آموزشی ۱۶۴ ساعت به ازای هر کارآموز، ۲۳ درصد در خوشه صنعت با میانگین ساعت آموزشی ۲۸۱ ساعت و ۶.۵ درصد در خوشه فرهنگ و هنر با میانگین ساعت آموزشی ۲۵۷ ساعت و مابقی در خوشه کشاورزی صورت پذیرفته است.

او افزود: از سوی دیگر ۲۷ درصد از حجم آموزش‌ها بر مبنای نفر ساعت در رشته مراقبت و زیبایی، بیش از ۱۸ درصد در رشته صنایع پوشاک و حدود ۱۰درصد در رشته فناوری اطلاعات ارائه شده و ۴۵ درصد مابقی آموزش‌ها در ۵۶ گروه آموزشی دیگر اجرایی شده است.

معاون وزیر کار گفت: رشته مراقبت و زیبایی در ۶ ماهه سال قبل ۳۵ درصد از میزان نفرساعت عملکرد آموزشی را به خود اختصاص داده است که بیانگر سیاستگزاری مبنی بر تنوع بخشی آموزش‌های مهارتی در همه گروه‌های آموزشی با مشارکت بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: آمار یاد شده با افزایش ۳۵ درصدی تعداد نفرات آموزش دیده در رشته مراقبت و زیبایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته همراه بوده که نشان از تمایل آموزش به سوی ارائه استانداردهای شایستگی محور و تخصصی است.

او ادامه داد: در بین رشته‌های آموزشی بخش خصوصی بیشترین میانگین ساعت آموزشی اجرا شده به‌ازای هر کارآموز مربوط به رشته متالوژی با ۷۷۲ ساعت و کمترین آن مربوط به رشته حمل و نقل دریایی با ۲۰ ساعت است. این رشد کمی همزمان با ارتقای کیفی آموزش‌های مهارتی ارائه شده در بخش‌های قبولی در آزمون و آموزش‌های منجر به اشتغال همراه است.

کد خبر: 64432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =