رشد بیمه‌شدگان جدید در شعبه یک تأمین اجتماعی تهران

جمعیت بیش از ۲۹۰ هزار نفری بیمه‌شدگان، آمار ۶ هزار و ۶۰۰ نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران، پوشش بیش از ۱۵ هزار کارگاه و وجود ۹۰ پرونده مقرری بیمه بیکاری بخشی از آمار عملکردی خدمات شعبه یک تأمین اجتماعی تهران در ارتباط با جامعه تحت پوشش این شعبه در حوزه اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران است.

شعبه یک تأمین اجتماعی تهران همچنین در بازه زمانی ۲ سال اخیر، رشد بیمه‌شدگان جدید، افزایش کارفرمایان صنفی، ارتقاء کارگاه‌های تحت پوشش از طریق بازرسی‌ کشفی، هدفگذاری اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های کلان سازمان تأمین اجتماعی نظیر گسترش خدمات هوشمند در بستر الکترونیک، حمایت از جامعه کارفرمایی و کارگاه‌های تحت پوشش در راستای تحقق شعار سال در حوزه رشد تولید و توسعه خدمات به جامعه ذینفعان و گروه‌های تحت پوشش را در اولویت قرار داده است.

به واسطه آگاهی در ارتباط با جزییات برنامه‌ریزی، اقدامات و ارتقاء شاخص‌های عملکردی شعبه یک تأمین اجتماعی تهران، گفت‌وگوی آتیه آنلاین را با «الهام عبیدی» رئیس شعبه می‌خوانید.

چه تعداد نیروی انسانی در شعبه یک تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش هستند؟

جمعاً تعداد ۷۵ نفر شامل ۳۹ نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۲۸ نفر کارشناسی، ۳ نفر فوق‌دیپلم، ۴ نفر دیپلم و یک نفر زیر دیپلم در حوزه کاری شعبه یک تأمین اجتماعی تهران مشغول به کار هستند.

به تفکیک چه تعداد بیمه‌شده اصلی و تبعی در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟

براساس آمارهای موجود تا شهریورماه سال‌جاری در مجموع تعداد ۲۹۰ هزار ۱۷۵ نفر بیمه شده اصلی و تبعی در شعبه یک تأمین اجتماعی تهران تحت پوشش هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۸.۹ درصدی داشته است. آمارها حاکی است از این تعداد ۱۲۰ هزار و ۵۲۹ نفر بیمه شده اجباری، ۵ هزار و ۸۹۱ نفر صاحبان حرَف و مشاغل آزاد، ۳ هزار ۴۴۸ نفر بیمه شده اختیاری، ۵۸۹ نفر کارگران ساختمانی، ۷ نفر بیمه بافندگان، ۱۸۶ بیمه شده رانندگان، ۱۹۷۸ کارفرمای صنفی، ۵ نفر زنبورداران و ۲۹ نفر در قالب بیمه باربران تحت پوشش شعبه قرار دارند. در مجموع تعداد ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ نفر در قالب افراد تبعی بیمه شده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در قالب پوشش بیمه‌ای شعبه یک بهره‌مند هستند.

چه برنامه‌هایی برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید در شعبه یک تأمین اجتماعی اقدامات قابل توجهی در ۲ سال اخیر صورت گرفته است. با توجه به اقدامات محقق شده در این حوزه، آمار مقایسه‌ای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ جذب بیمه‌شدگان شعبه حاکی از رشد ۳۱ درصدی است. همچنین این مهم در حوزه بیمه‌شدگان حرَف و مشاغل آزاد صورت گرفته است. در بخش جذب کارفرمایان صنفی نیز رشد ۱۸.۴ درصدی و در حوزه بیمه‌شدگان اجباری افزایش ۱۱ درصدی جذب بیمه‌شدگان محقق شده است. در این ارتباط اقدامات بسیاری از جمله برگزاری همایش برای کارفرمایان، اعزام همکاران متخصص به مراکز دانشگاهی، برپایی میز خدمت در شعبه برای تسهیل ارائه خدمات به مراجعان و بیمه‌شدگان و برگزاری نشست‌های درون شعبه‌ای، تسریع جذب بیمه‌شدگان جدید را در این شعبه تأمین اجتماعی اجرایی کرده است. با توجه به نحوه ارائه خدمات شعبه به جامعه تحت پوشش و تلاش در راستای تسریع و تسهیل خدمات و مراجعه مستمر به مراکز آموزش عالی به واسطه حضور دانشگاه‌های بسیار در حوزه شعبه برای استفاده از این ظرفیت، امکان توسعه جذب بیمه‌شدگان جدید تا پایان سال‌جاری برنامه‌ریزی شده است.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه یک قرار دارند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را ارائه بفرمایید؟

در مجموع تعداد ۶ هزار و ۶۳۲ نفر بازنشسته اصلی و تبعی تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند. این تعداد شامل ۳ هزار و ۱۵۲ بازنشسته، ۱۱۰ نفر ازکارافتاده، ۷۱۲ نفر فوتی، ۹۴۴ نفر بازمانده و ۲ هزار و ۴۲۶ نفر به عنوان افراد تبعی است. سهم پرداختی مربوط به حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ماهانه مبلغ ۴۲ میلیارد تومان را شامل شده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته به میزان ۳۳ میلیارد تومان ثبت شده است.

چه میزان تسهیلات به بازنشستگان تحت پوشش این شعبه تخصیص داده شده است؟

با توجه به سهمیه تسهیلات اختصاص داده شده به حوزه بازنشستگی شعبه یک، در این ارتباط تعداد ۳۵ نفر از بازنشستگان تا سقف ۲۰ میلیون تومان به بانک معرفی شده‌اند. البته این در حالی است که پرداخت تسهیلات به جامعه بازنشستگان تأمین اجتماعی به طور کلی در اختیار کانون بازنشستگان سازمان قرار دارد

چه تعداد کارگاه‌های فعال و نیمه‌فعال تحت پوشش شعبه یک است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

در حال حاضر تعداد ۱۵ هزار و ۱۷۴ کارگاه تحت پوشش شعبه یک تأمین اجتماعی تهران قرار دارند که از این مجموع ۶ هزار و ۵۲۳ مورد کارگاه فعال و ۸ هزار و ۶۵۱ کارگاه نیمه فعال را شامل می‌شوند. در حوزه کارگاه‌های تحت پوشش این شعبه رشد ۵.۸ درصدی نسبت به آمار مقایسه‌ای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ ثبت شده است.

مصوب وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته چه میزان بوده؛ آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟

با توجه به شرایط ویژه شعبه یک در پوشش مراکز دانشگاهی و نهادهای دولتی و صدور اکثریت احکام قراردادی و استخدامی این مراکز از مردادماه، پیش از این تاریخ به صورت طبیعی کاهش وصولی در شعبه را شاهد هستیم که البته سال‌جاری افزایش میزان وصولی از خردادماه آغاز شده است. مصوب وصولی این شعبه در سال‌جاری به میزان ۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان اعلام و ابلاغ شده است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۵۱ درصدی را تجربه کرده است. سال ۱۴۰۱ نیز در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۴۹ درصدی مصوب وصولی شعبه ثبت شده است. در حوزه وصول حق بیمه نیز رشد ۲.۲ درصدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن در شعبه محقق شد.

با توجه به تاکید سازمان تأمین اجتماعی بر افزایش کارگاه‌های کشفی، این شعبه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

مراجعه به ساختمان‌های جدید و پلاک‌برداری، بازرسی از مطب پزشکان و بازرسی از اغذیه‌فروشی‌ها با شیفت کاری عصر، برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کارگاه‌های کشفی در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری است. براساس مصوب ۶ ماهه حوزه کارگاه‌های کشفی، با توجه به تعداد ۳۲۵ کارگاه اعلامی ظرف این مدت ۳۳۰ کارگاه کشف شده است. این میزان کارکرد بیانگر پوشش کامل مصوب کارگاه‌های کشفی در شعبه یک تأمین اجتماعی است.

چه تعداد مقرری‌ بیمه بیکاری در شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری این حوزه چه میزان است؟

آخرین آمارها حاکی از فعال بودن تعداد ۹۰ پرونده مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در حوزه تحت پوشش شعبه یک است. این شعبه در ۶ ماهه ابتدایی سال‌جاری تعداد ۳۵۰ مورد برقراری بیمه بیکاری داشته است و این مورد در سال گذشته ۴۱۱ مورد ثبت شده است. در حوزه پرداختی بیمه بیکاری نیز بیش از ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان پرداختی ۶ ماهه ابتدایی حوزه مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه صورت گرفته و این در صورتی است که این میزان در بازه مشابه سال گذشته مبلغ ۶ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان ثبت شده است.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده؛ در مجموع این طرح‌ها در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهند بود؟

این شعبه تأمین اجتماعی با اطلاع‌رسانی گسترده از طریق اقدامات موثر و با هدف ارتقاء سطح آگاهی جامعه هدف در حوزه بیمه‌ای و خدمات، در راستای توسعه و جذب بیمه‌شدگان جدید اقدامات لازم را اجرایی کرده است. به واسطه بیمه فراگیر خانواده ایرانی این امکان فراهم شده است که متقاضیان بدون کارفرما و غیرشاغل از حمایت‌ها و خدمات بازنشستگی، درمان، از کارافتادگی و دیگر مزایای خدماتی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند. این مهم به دلیل ایجاد تعهدات بیشتر برای سازمان تأمین اجتماعی، برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفگذاری برای بهره‌مندی از خدمات متنوع را لازم دارد. در این ارتباط در ۶ ماهه اول سال‌جاری تعداد ۲ هزار ۵۱۲ نفر قرارداد مشاغل آزاد و ۸۸۲ نفر قرارداد بیمه اختیاری در این شعبه به ثبت رسید.

زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان به واسطه فراهم شدن مزیت بیمه فراگیر خانواده ایرانی، امکان بهره‌مندی از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی را در شرایط مختلف دارند. این طرح همچنین مزیت استفاده از پوشش بیمه‌ای برای افراد بدون کارفرما را مهیا کرده است. همچنین مبالغ درنظر گرفته شده برای پرداخت در حوزه‌های متنوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی، به واسطه تنوع درصدی و پرداختی ظرفیت جذب افراد بیمه‌شده جدید را فراهم آورده است. امکان جذب گروه‌های مختلف سنی و اجتماعی از دیگر مزایای طرح مذکور به‌شمار می‌رود.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

کارفرمایان و بیمه‌شدگان به عنوان شرکای اصلی تأمین اجتماعی نیاز به آگاهی از ارائه خدمات این سازمان در حوزه‌های مختلف دارند و سازمان با استفاده از بروشورهای تبلیغاتی و آگاهی‌بخش، برپایی میز خدمات و بهره‌مندی از سامانه خدمات غیرحضوری تلاش در ایجاد و توسعه رضایتمندی جامعه ذینفعان و بیمه‌شدگان از ارائه خدمات داشته است. ما در شعبه یک تأمین اجتماعی تهران برخورد مناسب کارکنان شعبه با مراجعان و بیمه‌شدگان، اعزام پرسنل متخصص به مراکز آموزش عالی و برگزاری همایش‌های مستمر با جامعه کارفرمایان به عنوان یکی از شرکای اصلی تأمین اجتماعی را در راستای توسعه تعامل با جامعه تحت پوشش در دستور کار داشته‌ایم. با توجه به ماهیت خدمت‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی، نحوه تعامل و ارائه خدمات به افراد و گروه‌های مختلف ذینفع و چگونگی تعامل با آنان در حوزه جذب بیمه‌شدگان جدید و افزایش گستره جامعه تحت پوشش بسیار موثر است. تسهیلگری در حوزه قوانین و مقررات و تسریع در ارائه خدمات از دیگر راهکارهای لازم جهت توسعه تعامل با جامعه تحت پوشش است.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

با توجه به پوشش حداکثری کارفرمایان فعال در محدوده این شعبه که مراکز دانشگاهی، بانک‌ها و نهادها و دستگاه‌های دولتی را شامل می‌شوند و مراکز صنعتی و کارگاه‌های تولیدی کمتر در این حوزه حضور دارند، تعداد ۱۹۲ درخواست تقسیط بخشودگی جرایم در این شعبه به ثبت رسیده که ۱۲۳ مورد آن اجرایی شد. ترغیب کارفرمایان بدهکار در راستای پرداخت حق بیمه معوق و تلاش در ارتباط با رونق و رشد تولید ناشی از تسهیلگری از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در تحقق شعار سال است. به واسطه تحقق شعار سال در حوزه رشد تولید همراستا با دیگر شعب طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان در شعبه یک سازمان تأمین اجتماعی عملیاتی شد.

چه میزان بازنشستگی پیش از موعد در این شعبه به ثبت رسیده است و چه آمار مقایسه‌ای در این حوزه برای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ ثبت شده است؟ با توجه به آمار بالای بازنشستگان پیش از موعد و تاثیر آن در کاهش منابع تأمین اجتماعی، این اتفاق در دو دهه گذشته چه میزان منابع و ارائه خدمات این سازمان را متاثر کرده است؟ اکنون چه راهکاری برای کنترل این موضوع وجود دارد؟

با توجه به نوع کارگاه‌های تحت پوشش شعبه یک تأمین اجتماعی که بیشتر کارگاه‌های فعال غیر صنعتی و مراکز آموزشی را شامل می‌شود، در این شعبه با تعداد و درصد کمی از بازنشستگی پیش از موعد روبرو هستیم. براساس آمارها در ۶ ماهه اول سال‌جاری تعداد ۳۵ مورد بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور در این شعبه ثبت شد که بیشتر پرستاران شاغل در مراکز درمانی را شامل می‌شود. در سال گذشته نیز در مجموع ۶۱ مورد بازنشستگی پیش از موعد در این شعبه ثبت شد. چاره اساسی و زیربنایی در حوزه کاهش و کنترل آمار بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور، اقدامات در راستای استانداردسازی فضای کار از طرف کارفرما و دستگاههای ناظر است. در این ارتباط نظارت بر اجرای قوانین و مقررات موجود از ضروریات به شمار می‌رود.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی در راستای توسعه رضایتمندی مراجعان و جامعه تحت پوشش با توجه به کیفیت و سرعت خدمات ارائه شده قابل تعریف است. در واقع نحوه ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی ارتباط مستقیمی با اجرای هوشمندسازی دارد. هوشمندسازی و ارائه خدمات در بستر الکترونیک با کاهش زمان و افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات متنوع تامین اجتماعی، ارتقاء سطح رضاتمندی و تکریم گروه‌های مختلف تحت پوشش را به دنبال خواهد داشت. توسعه خدمات هوشمند از طریق جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها بهبود روند ارائه خدمات را موجب می‌شود و فناوری اطلاعات در واقع به عنوان ابزاری مهم در راستای گسترش سرعت و دقت کارها مورد استفاده تأمین اجتماعی است. کاهش مراجعه حضوری بیمه‌شدگان و ذینفعان به شعب سازمان و سرعت در دریافت خدمات و همچنین تعامل گسترده و دقیق‌تر تنها بخشی از مزایای هوشمندسازی در سازمان تأمین اجتماعی به‌شمار می‌رود. ارائه خدمات مختلف الکترونیک به شرکای اجتماعی در قالب کارفرمایان و بیمه‌شدگان در حوزه های بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی هدف اساسی توسعه هوشمندسازی در تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند.

کد خبر: 64532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =