جدیدترین آمارها بیانگر رشد خلق فرصت‌های شغلی است

تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل سالانه در حالی توسط دولت سیزدهم در بازه زمانی بیش از ۲ سال فعالیت این دولت دنبال شده است که جدیدترین آمارهای حوزه خلق اشتغال بیانگر ایجاد بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در این مدت است.

به گزارش آتیه آنلاین، بسترسازی ایجاد گسترده فرصت‌های شغلی در قالب فعالیت های دولت سیزدهم از زمان آغاز به‌کار این دوره با بهره‌مندی از برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت‌ها، توسط دولت سیاستگذاری و به وسیله نهادها و دستگاه‌های متولی و مرتبط دنبال شد. به این واسطه خلق اشتغال و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری، رشد مشارکت اجتماعی و البته افزایش و ارتقاء اشتغال برای جوانان و دانش‌آموختگان ظرف بیش از ۲ سال اخیر محقق شد.

ایجاد ۵۹۰ هزار فرصت شغلی در ۶ ‌ماهه ۱۴۰۲

«محمود کریمی‌بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه «روستاآباد» از خلق ۵۹۰ هزار فرصت شغلی در ۶‌ ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و درباره ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲، ‌ گفت: براساس تعهد مشخص شده، قرار است یک میلیون و ۸۸ هزار فرصت شغلی در سال‌جاری ایجاد شود.

او همچنین اضافه کرد: براساس داده‌های سامانه رصد ملّی اشتغال از ابتدای سال تاکنون ۵۵ درصد این هدف عملیاتی شده و ۵۹۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. سال گذشته نیز تعهد خلق یک‌میلیون شغل اجرا شد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار همچنین درباره ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بیان کرد: سال گذشته از مجموع یک‌میلیون فرصت شغلی ۴۳۰ هزار اشتغال در مناطق روستایی ایجاد شد و امسال نیز ۲۰۰ هزار کد ملّی روستایی و عشایری تاکنون مشغول به‌کار شده‌اند؛ به این معنی اشتغال ایجادی روستایی در سال‌جاری ۳۶ درصد مجموع اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

کریمی بیرانوند تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ درصد خدمات اشتغال‌زایی دولت و ۴۰ درصد اشتغال ایجادشده در روستاها و مناطق عشایری بوده است.

روشنگری آمارها در ارتقاء شاخص‌های بازار کار

در حالی آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در سه‌ماهه ابتدایی امسال حاکی از ایجاد ۷۲۰ هزار فرصت شغلی در مدت یک‌ساله بهار ۱۴۰۱ تا فصل مشابه سال‌ جاری است که اهمیت اشتغالزایی به عنوان پایه اساسی تحولات تولید، اقتصاد، بهره‌وری و نقش رشد شاخص‌های عمده بازار کار و رشد تولید، به ‌طور مشخص در داده‌های آماری این حوزه نمایان است.

خلق فرصت‌های شغلی به عنوان پیشران اقتصاد و فعالیت‌های حوزه کار و تولید و نیاز به اقدامات این بخش در راستای کاهش نرخ بیکاری، رشد شاخص‌ها و مؤلفه‌های رفاهی گروه‌های مختلف جامعه، زمینه اولویت‌بخشی به ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم مهیا کرد.

در همین ارتباط کریمی بیرانوند پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه تعداد بالای اشتغال ایجادی در یک سال گذشته آمار کم‌سابقه در حوزه خلق شغل محسوب می‌شود، گفت: این حجم ایجاد فرصت‌های شغلی محصول برنامه‌ریزی و هدفگذاری کلان در این حوزه است.

او همچنین اشتغال ایجادی، داده‌های مرکز آمار ایران را تأییدی بر حرکت در راستای ایجاد اشتغال گسترده در بخش‌های مختلف و همچنین تحقق خلق یک میلیون شغل در بخش‌های خصوصی و دولتی دانست.

تعهد اشتغال سال‌جاری بالاتر از یک میلیون

وعده دولت در راستای خلق یک میلیون فرصت شغلی سالانه و ظرفیت تحقق این مهم در بخش‌های گوناگون، بستر حرکت در این مسیر را به‌گونه‌ای فراهم کرده است که حتی براساس اعلام وزارت کار تعهد اشتغال اعلام شده به استان‌ها در حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی در سال ‌جاری بیشتر از یک میلیون برآورد شده و یک میلیون و ۸۸ هزار مورد را شامل می‌شود.

در واقع محاسبات مربوط به کاهش نرخ بیکاری ناشی از تحقق تعهد اشتغال ایجادی، مبنای تعهد اشتغال بیش از یک میلیون و ۸۸ هزار شغلی قرار گرفته است؛ این در حالی است که براساس داده‌های سامانه رصد اشتغال وزارت کار، ثبت اشتغال ایجادی تا اواسط تیرماه ۱۴۰۲ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

آمارهای حوزه اشتغالزایی در سال گذشته، مجموع اشتغال ایجادی در بخش‌های دولتی و خصوصی را یک میلیون فرصت شغلی نشان می‌دهد. همچنین بر مبنای محاسبات آماری بخش اشتغال، مجموع اشتغال مربوط به نیمه سال ۱۴۰۰ تا به امروز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مورد است.

نرخ بیکاری نیز به عنوان شاخص تاثیرپذیر از شرایط اشتغال، در سال گذشته رودن کاهشی داشته و براساس اعلام مرکز آمار ایران اکنون به ۸.۲ رسیده است. البته کاهش اشتغال ناقص نیز در قالب شاخص موثر حوزه کار با تاثیرپذیری از اشتغال ایجادی در سال گذشته کاهش را تجربه کرده است.

ادامه روند کنونی در ایجاد فرصت‌های شغلی و نقش موثر این وضعیت در دیگر شاخص‌های عمده بازار کار نظیر نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی زمینه ثبات اشتغال، تأمین نیروی انسانی موردنیاز بازار کار، توسعه و بهبود فضای کسب و کار و حل چالش کارفرمایان در حوزه جذب نیروی کار را موجب می‌شود.

کد خبر: 64620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =